گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۷:۳۶ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
صادرات سیمان به قزاقستان ممنوع شد

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که دولت قزاقستان صادرات سیمان به این کشور را ممنوع کرده است.

این سازمان اعلام کرده است: براساس توضیحات سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو، وزارت صنعت و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان طی تنظیم مقررات جدید مورخ ۹ آوریل۲۰۲۰، واردات انواع خاصی از سیمان را از کشورهای ثالث به مدت شش ماه ممنوع اعلام کرد و مقرر شده این قانون به مدت ۱۰ روز پس از انتشار رسمی آن یعنی از ۲۷ آوریل مصادف با ۸ اردیبهشت۱۳۹۹ اجرایی شود. به طور خاص این ممنوعیت مربوط به سیمان کلینکر، سیمان پرتلند، سیمان آلومینا و سایر سیمان‌های هیدرولیکی است.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که با توجه به راهبردی بودن صادرات سیمان به آکتائو در قزافستان و اهمیت صادرات این محصول برای اقتصاد ایران انتظار می‌رود پیگیری‌های جدی برای برطرف شدن این محدودیت در دستور کار قرار گیرد.

از کاهش صادرات، افزایش تولید داخلی و محدودیت‌های ساخت و ساز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، به عنوان اصلی‌ترین عوامل در اتخاذ تصمیم اخیر دولت قزاقستان نام برده می‌شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به تولید گسترده سیمان در ایران، بخش قابل توجهی از این ظرفیت تولیدی در سال به کشورهای منطقه صادر می‌شود. در سال‌های گذشته برخی کشورها در مسیر صادرات سیمان ایران به خاکشان محدودیت‌هایی وضع کرده بودند. سال قبل اقلیم کردستان عراق، واردات این محصول به منطقه‌اش را ممنوع کرده بود.

پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در آبان ماه سال ۹۸ کلید خورد، تعرفه صادراتی برخی محصولات ایران به کشورهای اوراسیا کاهش یافت.

قزاقستان در کنار روسیه، یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای عضو اوراسیا به شمار می‌رود.

print

پاسخی بگذارید