گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۰ :: ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
طرح جامع پسماند گیلان مصوب شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مصوب شدن طرح جامع پسماند استان خبر داد و گفت: در این طرح شش نقطه برای مدیریت پسماند در نظر گرفته و در این مناطق سه مرکز تکنولوژی مدیریت پسماند ایجاد خواهد شد.

قربانعلی محمدپور در نشستی با سرپرست فرمانداری صومعه سرا، پسماند را بزرگترین معضل استان عنوان و اظهار کرد: روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات را باید از طریق کمپوست مدیریت کنیم، افزود: متأسفانه کمپوست کارایی لازم را ندارد و امروز در انزلی، رشت و رودسر با مشکلات خاص خود مواجه است.
محمدپور سه اولویت مهم در حوزه محیط زیست گیلان را توجه به حل معضل پسماند، پساب و فاضلاب‌ها و همچنین احیای تالاب ذکر و خاطرنشان کرد: دولت در حوزه حل معضل پسماند به ویژه در استان‌های شمالی تاکید دارد و سال گذشته هزار میلیارد تومان برای حل معضل پسماندها با اولویت استان‌های شمالی به مجلس ارائه شده است.
به گفته محمدپور ، در طول سال‌های گذشته اعتبارات زیادی برای حل مشکلات این حوزه هزینه شده اما توفیقات چندانی به دست نیامده و در این زمینه نیازمند اقدامات موثرتری هستیم؛ تا چه زمانی می‌توانیم از ظرفیت منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی استان برای مدیریت پسماند استفاده کنیم، برابر افکار عمومی جامعه خود و دنیا پاسخگو هستیم.
وی با بیان اینکه باید برای حل معضل پسماندهای روستایی به اقدامات سنتی در گذشته بازگردیم، گفت: باید با تفکیک کردن، ۳۰ درصد حجم زباله را کاهش دهیم و با کمپوست کردن ۷۰ درصد زباله روستایی را مدیریت کنیم که این نیز تنها از طریق آموزش محقق خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان گیلان در حوزه ساماندهی به موضوع پسماند اختصاص یافته ، گفت: در صورت تحقق این میزان اعتبار می‌توانیم گام خوبی در زمینه پسماند منطقه سراوان برداریم.
به گزارش ایرنا منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه، قدیمی و تقریبا همیشه سبز، خسته از انباشت بیش از ۳۰ سال زباله در دل خود و بی تاب از رنج مردم مناطق همجوار از آسیب های ناشی از دفن و دفع غیراصولی این زباله هاست.
جنگل های سراوان رشت با زیبایی شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه زباله ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آنها شده است.
سیدجلال سیدمحمدی سرپرست فرمانداری صومعه سرا نیز در این نشست بیان داشت: محیط زیست موضوع مهمی است که کشور ما و دولت تدبیر و امید به صورت ویژه به آن پرداخته است.
وی افزود: علیرغم مشکلات متعدد و متنوعی که در این خصوص وجود دارد، نیاز است توجه ای بیش از پیش به مسائل زیست محیطی شود.
وی با بیان اینکه محیط زیست یعنی زندگی امروز و فردای ما واگر از آن غفلت کردیم از خودمان، زندگی آیندگان غفلت کردیم، افزود: رسیدن به محیط زیست پایدار و مطلوب را باید در اولویت برنامه کاری خود در کوتاه مدت و درازمدت قرار دهیم.
سیدمحمدی با بیان اینکه حفاظت، حراست و حفظ محیط زیست در اولویت برنامه کاری دولتمردان در سطح استان و شهرستان قرار دارد و تاکیدات متعددی در این خصوص شده، خاطرنشان کرد: اگرچه عمق نگرانی ها، دغدغه ها و فجایع زیست محیطی بسیار زیاد است؛ اما برای کم کردن نگرانی ها و دغدغه ها حضور همگانی و مسئولانه از سوی اقشار مختلف و مردم نیاز است تا همه وارد میدان شویم و در کنار هم و با هم افزایی و تقویت یکدیگر نگرانی ها را به حداقل برسانیم و نگاه مسئولانه ای را نسبت به محیط زیست داشته باشیم.
وی تصریح کرد: صومعه سرا با توجه به محیطی جلگه ای که در آن واقع است، از ظرفیت های طبیعی چون تالاب برخوردار است و اگرچه تالاب به نام انزلی است ولی بیش از ۶۰ درصد تالاب در حوزه تقسیمات کشوری و جغرافیایی صومعه سرا قرار دارد.
وی یادآور شد: تالاب برای شهرستان یک فرصت است؛ این فرصت ها با توجه به غفلت هایی که در گذشته شده و کمبودها و نواقصی که وجود دارد، می تواند به عنوان یک تهدید هم شمرده شود و باید راه های استفاده بهینه و مطلوب ساختن فرصت ها را مدنظر قرار دهیم.
سرپرست فرمانداری صومعه سرا به وجود ۱۳رودخانه در شهرستان اشاره و اضافه کرد: اکثر این رودخانه ها به تالاب منتهی می شود که یک فرصت است و لازم است با حفظ و حراست از رودخانه ها تهدیدهای تالاب را نیز کاهش دهیم.
شهرستان صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

print

پاسخی بگذارید