تاریخ: ۲۳:۲۲ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
مبلغ عیدی کارگران سال 97 چقدر است؟ +نحوه محاسبه

مبلغ عیدی کارگران سال 97 حداقل 2 میلیون و 222 هزار و 538 تومان و حداکثر 3میلیون و 333 هزار و 807 تومان است.

به گزارش اقتصاد شمال ،بر اساس قانون کار کلیه کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد ، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

این قانون دو تبصره دارد:

تبصره ۱- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

تبصره ۲- در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می نمایند. عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

همچنین بر اساس بند ۱۰ ماده ۹۲ قانون مالیات مستقیم عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات مستقیم است.

بر اساس این گزارش در بخشنامه مزد سال جاری ، از اوایل سال ۱۳۹۷ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۳۷۰.۴۲۳ ریال (۳۷۰ هزار و ۴۲۳ ریال) تعیین شده بود.

بر همین مبنا مبلغ عیدی کارگران امسال حداقل 2 میلیون و 222 هزار و 538 تومان و حداکثر 3میلیون و 333 هزار و 807 تومان است.

حقوق عیدی کارکنان دولت کی واریز می شود ؟

اخیراً هیأت دولت خبر تصویب رقم یک میلیون تومانی برای عیدی کارکنان را اعلام و تاکید کرد که عیدی با حقوق بهمن ماه به حساب کارکنان واریز شود، اما اخیراً نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرد که عیدی کارکنان قبل از ۲۲ بهمن ماه به حساب آنها واریز می‌شود. گرچه پیگیری‌ها تاکنون با ارائه توضیحاتی در این رابطه همراه نبوده است، اما اگر قرار باشد اعلام نوبخت اجرایی شود، یکشنبه همزمان با ۲۱ بهمن‌ماه موعد واریز عیدی کارکنان است.

در حالی مصوبه اخیر هیأت دولت نشان از رقم حدود یک میلیون تومانی برای عیدی کارکنان داشت که پیش از این رقم حدود ۹۳۲ هزار و همچنین ۸۹۸ هزار تومانی از سوی دولت مطرح شده بود.

دولت عیدی کارکنان خود را با اعتبار حداقل ۵,۰۰۰ میلیارد تومانی پرداخت خواهد کرد.

طبق مصوبه دولت، دستگاه‌های اجرای موضوع ماده (۵) مدیریت خدمات کشوری و ماده (۵) قانون محاسبات عمومی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص مجاز هستند به کارمندان خود اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت یک میلیون تومان به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۷ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) پرداخت کنند.

همچنین پرداخت هرگونه وجه دیگری به عنوان عیدی با عناوین مشابه، علاوه بر این رقم یک میلیون تومانی توسط دستگاه‌های مورد اشاره قانون و تمام واحدهای وابسته و تابعه و سایر واحدهایی که اجرای مقررات در مورد آنها مستلزم ذکر نام است، ممنوع خواهد بود.

مبلغ عیدی کارگران سال 97 چگونه محاسبه می شود ؟

یکی از مهمترین موارد کارمندان، کارگران و صاحبان کار در پایان سال میزان پرداخت عیدی و سنوات است، این موارد کاملا وابسته به میزان پایه حقوق تعیین و پرداخت می‌شود.

تمامی کارگاه‌های مشمول قانون کار موظف به پرداخت عیدی و سنوات به هر یک از کارگران خود می باشند، که مبنای محاسبه آن یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، بعنوان عیدی و پاداش می باشد، و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد، و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.

با توجه به حقوق و مزایای سال 97کارگران جزئیات حقوق و عیدی سال 98کارگران به شرح زیر است. حداقل عیدی کارگران 2میلیون و 228 هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران 3میلیون و 342 هزار تومان برای سال 98 خواهد بود.

20

21

print

پاسخی بگذارید