گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۲۱ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای سه واحد تولیدی منطقه آزاد انزلی صادر شد

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از صدور مجوز تضمین سرمایه‌گذاری خارجی برای سه واحد تولیدی از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی کشور خبر داد.

مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی به ایرنا ، محمد ولی روزبهان اظهار داشت:در راستای اجرای بسته‌های حمایتی و تشویقی خود از سرمایه گذاران تولیدی-صادراتی، با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی نسبت به صدور مجوز تضمین سرمایه‌گذاری برای سه شرکت مزبور اقدام نمودیم که به افزایش حجم سرمایه خارجی این سه شرکت به حدود مجموع ۲۰ میلیون دلار شده است.

وی حوزه فعالیت سه واحد تولیدی منطقه متبوع خود را در زمینه تولید سیلندرهای چاپ، دستگاه دیاگ خودرو و تولید خودروهای امداد و نجات اعلام و تصریح کرد: با مجوز تضمین سرمایه‌گذاری خارجی صادره، زمینه افزایش حجم سرمایه لازم جهت تولید محصولات جدید، گسترش ظرفیت تولید و بهره‌گیری از تکنولوژی جدید در مسیر تکمیل خط تولید برای سه واحد تولیدی فوق فراهم می شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی ویژگی مشترک سه واحد تولیدی فوق را جذب شریک و سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال دانش و تکنولوژی جدید، صادرات محور بودن و بی نیازی کشور از واردات از طریق تأمین نیازهای داخلی عنوان نمود.

وی در خصوصی دستاوردهای همکاری با وزارت‌ اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری کشور تصریح کرد: همکاری بین نهادی در راستای اجرای هرچه بهتر مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد و حمایت از سرمایه گذار خارجی به ایجاد انگیزه برای گسترش فعالیت، توسعه طرح‌های سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران جدید منجر می شود و با توجه به مزایا و معافیت‌های مناطق آزاد و به ویژه ویژگی های منحصر به فرد منطقه آزاد انزلی در عرصه روابط کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدورهای بین المللی، توسعه چنین همکاری هایی دستاوردهایی چون جذب سرمایه گذاران بیشتر خارجی، افزایش میزان تولید و اشتغالزایی و به تبع آن اجرایی شدن راهبرد جهش تولید را بهمراه خواهد داشت.

وی افزود: در چارچوب مجوز تضمین سرمایه‌گذاری خارجی صادره شده،طرح های سرمایه گذاری مشمول تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت، تضمین جبران زیان ناشی از ممنوعیت و یا توقف اجرای موافقتنامه های مالی در سرمایه گذاریهای  خارجــی به روش ترتیبـــات قراردادی بر اثر وضع قانون و یا تصمیمات دولت و تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی طرح سرمایه گذاری خارجی در مواردی که دستگاه دولتی خریــدار انحصـــاری و یا عرضه کننــده کــالا و خدمــات تولیــدی به قیمت رایانـه ای می شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه با مجوز تضمین سرمایه گذاری خارجی صادر شده، سه شرکت تولیدی این منطقه، دارای حقوق و تسهیلاتی از قبیل برخورداری از حقوق، حمایت ها و تسهیلات یکسان با سرمایه گذاری داخلی، انتقــال آزادانــه اصل سرمایه و منافع ناشی از سرمایه گذاری در کشور بصورت ارز و یا کالا و ارائه تسهیلات و همچنین ارایه روادید اقامت سه ساله در ایران برای سرمایه گذاران خارجی،مدیران، کارشناسان و بستگان درجه یک آنها و امکان تمدید آن می شوند؛ افزود: از سوی دیگر براساس این مجوز، امکان ارجاع اختلافات سرمایه گذاری به مراجع بین المللی و انتخاب روش سرمایه گذاری در طرح مورد نظر بصورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI)  یا ترتیبات قراردادی از جمله روش هـــایBoT ، بای بک و مشـارکت مدنی توسط سرمایه گــذار، نیز فرآهم می شود.

براساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری های خارجی کشورمان سرمایه گذاران خارجی می توانند بخشی از سرمایه خود را از منابع داخلی و خارجی بصورت وام تهیه نمایند و از مزایایی چون معافیت مالیاتی هم عرض معافیت های مالیاتی مناطق آزاد برخوردار شوند.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

print

پاسخی بگذارید