تاریخ: ۲۳:۴۵ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار ایجاد شرکت مدیریت صادرات در روسیه شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار ایجاد شرکت مدیریت صادرات در روسیه، بهره گیری از کریدور شمال جنوب برای مراودات روسیه با هندوستان و توسعه گردشگری دریایی شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، رضا مسرور در کارگروه همکاری های استانی و منطقه ای ایران و روسیه در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور در تهران اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دارای دو بندر استراتژیک انزلی و کاسپین می باشد که می توانند نقش بسیار مهمی در تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور ایفا نمایند.

وی یاداور شد: هم اکنون ۵۰ شرکت روسی در این منطقه در حوزه های مختلف مشغول به فعالیت می باشند.

مسرور ظرفیت های موجود در جهت توسعه مراودات دوجانبه را حائز اهمیت اعلام و سه پیشنهاد به کارگروه همکاری های ایران و روسیه ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: هم اکنون مهمترین مشکل در مسیر توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور، عدم وجود شرکت مدیریت صادرات در کشور روسیه است.

مسرور خاطرنشان کرد: در همین راستا می توان با حضور تعدادی از بازرگانان روسی و ایرانی و همراهی دستگاه های دولتی، اقدام به تاسیس شرکت مدیریت صادرات مشترک، جهت تسهیل و تسریع همکاری های مشترک، نمود.

وی آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی ایرانی با بازار روسیه و افزایش مبادلات تجاری دو کشور را از نتایج فعالیت آن عنوان و اضافه کرد: پیشنهاد مطرح شده با استقبال طرف روس همراه شده و امیدواریم در آینده نزدیک، با همکاری دو کشور این شرکت شروع به خدمات رسانی به سرمایه گذاران و بازرگانان دو طرف نماید.

رییس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزل بعنوان دومین پیشنهاد گفت: با عنایت به نزدیکی مسیر هندوستان، ایران و روسیه، می توان با استفاده از کریدور شمال جنوب، کالاهای دو کشور را مبادله نمود.

مسرور تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح می توان طی ماه آینده محموله ای بین دو کشور در مسیر چابهار _انزلی _آستارخان ترانزیت شود، موضوعی که به دلیل فاصله و هزینه کمتر، با استقبال تجار جهت بهره گیری از این مسیر مواجه خواهد شد.

وی در ادامه، سرمایه گذاری هندوستان در بندر چابهار ایران و مراودات دو کشور هند و روسیه را ضامن استقبال این کشور و پشتوانه عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب اعلام و اضافه کرد: علاوه بر بندر چابهار می توان از ظرفیت های بندر شهید رجایی و اتصال آن به شبکه ریل سراسری جهت ترانزیت کالا در این مسیر تا شهر رشت و از آنجا تا منقطه آزاد انزلی، بهره برداری نمود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سومین پیشنهاد خود با اشاره به علاقمندی ایرانی ها و روس ها برای فعالیت در حوزه گردشگری از ظرفیت های متنوع برای همکاری در این حضور سخن گفت و خواستار توسعه همکاری های گردشگری دریایی میان دو کشور شد.

وی با اشاره به در حال ساخت بودن کشتی مدرن توریستی در بندر آستراخان روسیه گفت: با ایجاد مسیر گردشگری دریایی میان دو کشور می توان در جهت توسعه گردشگری و جا به جایی مسافر گام برداشت، موضوعی که با استقبال طرف روس می توان برنامه ریزی لازم جهت فعال شدن مسیر گردشگری دریایی میان بنادر آستراخان و منطقه آزاد انزلی و ایران را در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد گردشگری دریایی در میان بنادر ایرانی دریای خزر از طریق احداث اسکله های مارینا با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی می باشد، برنامه ای که در بخش نخست آن در آینده نزدیک مسیر گردشگری دریایی میان اسکله مارینا این منطقه و بندر انزلی شروع به فعالیت می کند.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به نقش مثبت این اجلاس اظهار داشت: در چارچوب توافق ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انعقاد قرار داد تجارت ترجیحی میان ایران و کشورهای عضو و کاهش عوارض گمرکی در دستور کار قرار دارد که در کنار رفع موانع موجود در مبادلات بانکی دو کشور، می تواند زمینه افزایش مبادات فی مابین را پدید آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

print

پاسخی بگذارید