گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۳ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
مسافران تابستانی و ییلاق در گلستان

طبیعت زیبا و سرسبز استان گلستان بالاخص مناطق شرق آن که مملو از مناطق کوهستانی، کوهپایه ای، جنگل و آبشار است، همواره مقصدی برای ییلاق و گذران ساعت یا روزهایی از وقت مسافران بویژه در ایام گرم تابستان به شمار می روند.

وجود روستاهای متعدد در مناطق کوهستانی، کوهپایه ای و جنگلی برخی شهرستان‌های واقع درشرق استان گلستان در کنار مناظر و چشم اندازهای متنوع و زیبای طبیعی و نیز بهره مندی از آب و هوای خنک، تنها بخشی از منابع طبیعی و خدادادی این خطه از ایران اسلامی است که گروه‌های مختلف مردم بالاخص مسافران و گردشگران تابستانی می‌توانند در قالب ییلاق از آن استفاده نمایند.

ییلاق یا تابستانگاه به مناطق سردسیر در فصل تابستان گویند که مردم معمولاً برای بهره مندی از آب و هوای معتدل و خنک آن در روزهای گرم سال بویژه چله گرمای تابستان با حضور در ویلاها، کلبه‌ها و خانه‌های مسافر و یا برپایی چادر در این مناطق از مواهب خدادادی آن بهره مند می‌شوند.

اگرچه چند سالی است که اصطلاح بوم گردی روستایی در استان گلستان بر سر زبان‌ها افتاده و در روستاهایی که دارای آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مناسب برای گردش و استراحت مسافران هستند، خانه‌هایی نیز به این موضوع اختصاص یافته اما وجود صدها منطقه یا مکان بکر طبیعی ظرفیت بسیار خوبی برای حضور مسافران و گردشگران تابستانی به این استان است.

در چند شهرستان واقع در شرق استان گلستان از جمله رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش و کلاله که در جوار رشته کوه البرز شرقی و جنگل‌های زیبا و پهن برگ هیرکانی آن واقع اند و برخی جاذبه‌های مشهور طبیعی مانند پارک ملی گلستان، قلعه میران، چشمه همیشه جوشان گل رامیان، آبشارهای شیرآباد، لووه، فارسیان و گلستان، چشمه‌های طبیعی آب سرد، رودخانه‌ها و نهرهای روان در کف جنگل‌ها و دره‌ها و نیز برخی بناها و تپه‌های تاریخی در نزدیکی آنها، جملگی می‌توانند اوقات مفرح و با نشاطی را برای مسافران و گردشگران تابستانی فراهم نمایند.

با این حال استراحت چند ساعته یا چند روزه در مناطق ییلاقی و طبیعت زیبای شرق استان گلستان که به یمن بارش‌های خوب سال آبی ۹۸ – ۹۷ در این منطقه بر زیبایی و سرسبزی طبیعت و پرآبی رودها، نهرها و چشمه‌ها افزوده است بدون تردید اوقات خوشی را برای مسافران و گردشگرانی که این مناطق را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند، فراهم می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی و مناطق ییلاقی گلستان که هر ساله در دو ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی حدود ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر، مسیر این استان را برای رسیدن به سواحل زیبای دو استان دیگر خطه شمال یعنی مازنداران و گیلان و یا رفتن به بارگاه منور رضوی در مشهد مقدس انتخاب می‌کنند، می‌تواند مقصدی برای استراحت یا تفریح چند ساعته یا چند روزه آنان باشد.

از ویژگی‌های منحصر به فرد جاذبه‌های طبیعی و مناطق ییلاقی نواحی شرقی استان گلستان، قرار گرفتن بیشتر این جاذبه‌ها در کنار جاده اصلی و بین المللی تهران به مشهد و دسترسی آسان مسافران در کمترین زمان به آنها است ضمن اینکه تنوع اقوام و مذاهب اسلامی با فرهنگ، آداب و رسوم خاص شأن که به زیور مهرورزی و مهمان نوازی نیز شهره عام و خاص اند، می‌تواند لذت بهره گیری از مواهب طبیعی و خدادادی منطقه را در دل مسافران و گردشگران دو چندان نماید.

رامیان:

رامیان نخستین شهرستان شرق گلستان از سمت گرگان است که در جوار دامنه‌های رشته کوه البرز شرقی واقع است و با آب و هوای معتدل و ییلاقی، مناظر بکر طبیعی، آبشارها و جنگل‌های طبیعی خود مانند پارک جنگلی شیرآباد و غار و آبشار معروف آن، پارک جنگلی دلند، چشمه همیشه جوشان گل رامیان با مساحت تقریبی ۶ هزار مترمربع و روستاهای ییلاقی قابل توجه واقع در دامنه کوهستان‌های اطراف این شهرستان مشهور به قلعه میران و اولنگ، دل هر مسافر و گردشگری را به خود جذب می‌کند.

رامیان که کمتر از ۱۰ کیلومتر از جاده بین المللی شمال به مشهد فاصله دارد، دارای روستاهای زیادی در مناطق کوهستانی خود است که بیشتر آنان از آب و هوای معتدل و خنک در گرمای تابستان برخوردارند و می‌توانند ساعات و روزهای خوشی را برای مسافران و گردشگران در چله تابستان فراهم نمایند.

به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامیان هم اکنون چهار واحد بوم گردی روستایی در روستاهای پاقلعه، سیدکلاته و شیرآباد و شهر رامیان فعال است و ۱۲ خانه مسافر نیز در مناطق روستایی این شهرستان پذیرای مسافران و گردشگران تابستانی هستند.

محمد شاهی پودینه گفت: بسیاری از روستاهای رامیان مانند الهادی، رضی، پاقلعه، سیدکلاته و باقرآباد به دلیل واقع شدن در مناطق کوهستانی و جنگلی در فصل تابستان دارای آب و هوای خنک و معتدل و به اصطلاح ییلاقی هستند که با داشتن جاذبه‌های طبیعی و آبشارها و چشمه‌های آب سرد مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در گذراندن اوقات استراحت یا تعطیلات آنان می‌باشند.

وی با اشاره به استقبال خوب مسافران از طبیعت زیبای رامیان در ایام مختلف سال بویژه تعطیلات نوروز و تابستان اضافه کرد: اکنون ۱۲۰ تا ۱۳۰ متاقضی راه اندازی خانه مسافر در نوبت دریافت پروانه فعالیت بالاخص در روستاهای کوهستانی و جنگلی این شهرستان هستند.

آزادشهر:

آزادشهر که در گذشته به “شاه پسند” معروف بوده، دومین شهرستان واقع در دامنه رشته کوه البرز شرقی است که به عنوان دو راهی گلستان به سمنان محسوب شده و در مسیر زائران امام رضا (ع) نیز قرار دارد و همچون رامیان دارای مناطق بکر طبیعی در دامنه‌های این رشته کوه و در دل جنگل‌های هیرکانی آن برای گذران ساعاتی خوش و مفرح ازسوی مسافران و گردشگران تابستانی است.

اگرچه این شهرستان با گردنه خوش ییلاق و طبیعت زیبای آن نیز در اذهان عمومی زبانزد است اما برخی جاذبه‌های طبیعی آن از جمله پارک جنگلی زیتون تپه آزادشهر و شبنم نوده خاندوز و چشمه سارهای مناطق کوهپایه ای و جنگلی آن و همچنین روستای گردشگری فارسیان که عنوان ماسوله گلستان را به خود اختصاص داده، می‌تواند ساعات لذت بخشی را برای مسافران در گرمای تابستان فراهم نماید.

به گفته علیرضا حصارنوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزادشهر، این شهرستان هم اکنون دارای ۹ واحد بوم گردی روستایی در روستاهای ییلاقی با طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل در تابستان مانند خوش ییلاق، وامنان، کوه میان، مرزبان، فارسیان و وطن دارد.

وی افزود: علاوه بر این ۲۵ درخواست راه اندازی واحد بوم گردی روستایی دیگر نیز در نوبت دریافت مجوز فعالیت هستند که نشان از ظرفیت بالای مناطق روستایی و ییلاقی آزادشهر با طبیعت زیبای شأن برای جذب گردشگر و حضور مسافران در این شهرستان است.

مینودشت:

مینودشت سومین شهرستان واقع در شرق گلستان در مسیر جاده شمال – مشهد از طرف گرگان است که با قرار گرفتن در حاشیه این جاده بین المللی و نیز بهره مندی از مواهب قابل توجه طبیعی مانند کوه، جنگل، آبشار، رودها و چشمه‌های متعدد و در مجموع طبیعت بسیار زیبا و مفرح از آن به بهشت گلستان یاد می‌شود.

وجود دو پارک جنگلی “باقر آباد و چهل چای” از دیدنی ترین تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌ها برای مسافران در همه ایام سال بویژه نوروز و تابستان است که در کنار هر یک از این دو پارک جنگلی، رودخانه‌ای خروشان و چشمه‌های بسیار قرار دارد.

فراهم بودن امکانات زیرساختی از جمله راه آسفالت، وجود آلاچیق‌هایی برای استراحت، داشتن سرویس بهداشی و نمازخانه و فروشگاه‌های مواد غذایی، خیال مسافران را برای گذراندن ساعاتی خوش در دل طبیعت این شهرستان، دو چندان می‌کند.

بهشت گلستان همچنین چند آبشار زیبا دارد که آبشار “حسینا” در فاصله ۲۱ کیلومتری از مرکز شهر در روستایی به همین نام و آبشار “ساسنگ” در جاده روستای ساسنگ و پارک جنگلی آن واقع است و با ۵۰ متر ارتفاع، چشم اندازی زیبا دارند.

به گفته رضا پورمهدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مینودشت هم اکنون ۱۶ واحد بوم گردی روستایی در روستاهای “ساسنگ، ده چناشک، قلعه قافه بالا و پایین، کوه کمر، کفش محله، ترسه و ریگ چشمه بالا و پایین” فعال هستند.

وی بابیان اینکه این روستاها از فعال‌ترین روستاهای ییلاقی و حوزه گردشگری مینودشت هستند، افزود: مجوز راه اندازی ۱۴ واحد بوم گردی روستایی دیگر نیز صادر شده و ۳۰ درخواست هم نیز در نوبت دریافت مجوز رسمی فعالیت قرار دارند.

پورمهدی اضافه کرد: ظرفیت‌های گردشگری و بوم گردی روستایی در مینودشت به دلیل واقع شدن حدود ۴۰ روستای آن در دامنه رشته کوه البرز شرقی و جنگل‌های پهن برگ هیرکانی با آب و هوای خنک و ییلاقی بسیار بالا است و هر ساله در فصل تابستان تعداد زیادی مسافر و گردشگر از سراسر کشور و شهرهای همجوار به این شهر می آیند.

گالیکش:

گالیکش چهارمین شهرستان واقع درشرق گلستان از طرف گرگان است که همچون سه شهرستان رامیان، آزادشهر و مینودشت در دامنه رشته کوه البرز و در مسیر جاده بین المللی شمال – مشهد مقدس قرار دارد که بدون تردید مشهورترین جاذبه طبیعی آن پارک ملی گلستان با تنوع گیاهی و حیوانی از پارک‌های حفاظت شده کشور و نهمین ذخیره گاه زیست کره و نیز آبشار زیبای این بوستان است.

پارک ملی گلستان که گفته می‌شود، یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و بیش از ۵۰ درصد پستانداران کشور، به دلیل داشتن زیستگاه مناسب و نیز منابع آبی متعدد مانند چشمه‌ها و رودخانه‌ها، نهرها و آبشارها در این بوستان جنگلی زندگی می‌کنند، هرساله پذیرای خیل زیادی از مسافران و گردشگران عبوری از استان گلستان به خراسان شمالی و رضوی و بلعکس از این دو استان و دیگر استان‌ها به گلستان است.

پارک جنگلی لووه و آبشار آن، چشمه و آبشار آق سو، چشمه دوغ، موزه حیات وحش پارک ملی گلستان از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان گالیکش است که دیدن هر کدام از این مواهب طبیعی و خدادادی، لحظات مفرحی را برای مسافران و گردشگران تابستان فراهم می‌کند.

به گفته محمد رزاقی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گالیکش مناطق روستایی خوش آب و هوا و ییلاقی واقع در دامنه رشته کوه البرز شرقی بویژه دهنه نیلکوه از استقبال بسیار خوب مسافران و گردشگران تابستانی برخوردار هستند و تاکنون ۱۳ واحد بوم گردی روستایی در این روستاها راه اندازی شده و ۲۲ واحد دیگر نیز که موافقت اصولی آن صادر شده در مرحله اخذ تسهیلات و راه اندازی هستند.

وی افزود: روستاهای قوشه چشمه، تنگراه، لووه، کرنگ کفتر، کندوس کوه، فارسیان، پنو، کیارام، پادل دل، لیرو و فرنگ از مهمترین روستاهای خوش آب و هوا و ییلاقی گالیکش هستند که با جاذبه‌های طبیعی و تفریحی خود طرفداران زیادی در مردم منطقه و نیز در بین مسافران و گردشگران برای گذران اوقات فراغت بویژه در تعطیلات تابستانی دارند.

کلاله:

کلاله از دیگر شهرستان‌های شرق گلستان واقع در دامنه رشته کوه البرز شرقی است که به دلیل اقلیم آب و هوایی متنوع به شهرستان چهار فصل گلستان مشهور است و با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادی که دارد می‌تواند لحظات خوشی را برای گذران ساعاتی از وقت مسافران و گردشگران تعطیلات تابستانی به گلستان به خود اختصاص دهد.

قرار گرفتن در جوار پارک ملی گلستان، امتداد دیوار تاریخی جرجان، پارک جنگلی آقسو و مراتع و جنگل‌های همجوار با مجموعه تفریحی چشمه زاو، زیارتگاه خالدنبی و قبرستان باستانی، دره پنج شیر، کارگاه کاوشگری قره دیب، آتشکده یاساقلیق و تپه‌های باستانی، تالاب سولوک لی و ارتفاعات بیلی کوه، جنگل‌های طبیعی خدر اولیا، مرقد امام زاده عبدالله، سد بوستان، پارک لاله و مجموعه‌های پرورش اسب روستای صوفیان از جمله جاذبه‌های روستاهای کلاله است که قابلیت زیادی برای باز کردن پای گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را دارند.

علاوه بر جاذبه‌های بکر، استفاده از طبیعت بکر روستا، خوردن غذاهای سالم و ارگانیک، لمس یک زندگی ساده و سنتی روستایی، شرکت در فعالیت‌های روزانه روستایی و خرید تولیدات دامی و صنایع دستی از جمله فعالیت‌هایی است که گردشگران داخلی و خارجی فقط در اقامتگاه‌های بوم گردی امکان تجربه آن را پیدا می‌کنند که همه این جاذبه‌ها در روستاهای کلاله قابل دسترسی است.

به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاله، وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی قابل توجه در این شهرستان سبب حضور حدود هفت هزار گردشگر و مسافر داخلی و خارجی در کلاله و استفاده از ۱۰ اقامتگاه بوم گردی آن در دو ماه نخست امسال شده است.

محمد علی سرگزی می‌گوید: روستاهای ییلاقی و هدف گردشگری کلاله که اقامتگاه‌های بوم گردی دیگری نیز در آنها در دست احداث است، ظرفیت خوبی برای حضور گردشگران و مسافران در تابستان فراهم کرده است.

پنج شهرستان رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش و کلاله درمجموع حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

print

پاسخی بگذارید