تاریخ: ۲:۳۹ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱

دقایقی پس از آن استعفای عجیب محمدجواد ظریف، یکی از سایت‌‌های طرفدار او متن یک پیامک از سوی ظریف را منتشر کرد.

سرویس سردبیری اقتصادشمال ،ظریف در پاسخ به این سوال که دلیل استعفایت چه بوده؛ گفت انتشار عکس‌‌های دیدارهای بشار اسد در تهران و غیبت وی در  این دیدارها باعث می‌شود تا او دیگر اعتباری در دنیا نداشته باشد. این را سایت نزدیک به ظریف منتشر کرد و قاعدتا نمی‌توان چندان به آن استناد کرد، با این حال اما درباره یک چیز می‌توان با قطعیت نظر داد و آن این است که استعفای عجیب و بی‌محل او آن هم همزمان با سفر اسد به تهران، چنان انتقادات را در کشور نسبت به او برانگیخت که حالا از هر تریبونی از اقدام خلاف منافع ملی او انتقاد می‌شود تا بحران اعتبار ظریف به‌خاطر سوءتدبیر در ماجرای برجام، حالا تبدیل به  «بی‌اعتباری» شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، با انتشار بخشی از متن استعفای ظریف، مشخص شد او به صورت ویژه از اینکه دفتر رئیس‌جمهور او را برای حضور در برنامه دیدار اسد و روحانی دعوت نکرده است بشدت ناراحت شده و به همین خاطر درست دقایقی پس از انتشار تصاویر دیدارهای اسد در تهران، استعفای خود را در اینستاگرام منتشر کرد. فاش شدن این ماجرا که دلیل اصلی استعفای ظریف به‌خاطر عدم دعوتش به دیدار اسد و روحانی بوده، باعث شد تا یک واکنش تمسخر‌آمیز در افکار عمومی نسبت به او ایجاد شود و این استعفا را به یک قهر عجیب و خارج از تراز وزارت امور خارجه ایران شبیه بدانند. «وطن‌امروز» نیز در شماره روز چهارشنبه ۸ اسفند، تیتر «کودک‌شو» را برای گزارش استعفای ظریف انتخاب کرد. این البته به معنای آن نیست که هزینه‌‌های این اقدام کودکانه برآورد نشود. حالا پس از بازگشت ساده ظریف به وزارت امور خارجه، محافل کارشناسی به برآورد هزینه‌‌های استعفای ظریف درست هنگام سفر اسد به تهران پرداخته‌‌‌اند. کارشناسان مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل در این‌باره به «وطن‌امروز» گفته‌‌اند این اقدام ظریف، تبعات و هزینه‌‌‌هایی در اندازه خیانت به کشور دارد. آنها می‌گویند نباید از این موضوع به‌سادگی گذشت و باید این را در نظر داشت که ظریف سال‌هاست به عنوان یک دیپلمات فعالیت می‌کند و به همین خاطر بخوبی از ماهیت اقدام خود و هزینه‌‌‌هایی که این استعفا به کشور تحمیل می‌کند باخبر است، پس به همین خاطر ساده‌لوحانه است اگر این استعفا را در قالب عصبانیت و واکنش کودکانه ظریف چارچوب‌‌‌بندی کنیم. به اعتقاد کارشناسان مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، سفر اسد به تهران به معنای اعلام تثبیت پیروزی جبهه مقاومت در منطقه بوده است. اسد پس از ۷ سال به ایران آمد تا یک سفر پیروزمندانه به ایران به عنوان پشتیبان اصلی جبهه مقاومت داشته باشد؛ سفری که با اعلام تثبیت پیروزی مقاومت در جنگ خاورمیانه، ایران و جبهه مقاومت را به عنوان مهم‌ترین اهرم تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای معرفی ‌کرد. تحلیل‌‌های رسانه‌‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سفر اسد به تهران موید همین مطلب بوده است. با این حال اما استعفای ظریف، باعث شد این تحلیل غلط و غیرواقعی در خارج از مرزهای ایران شکل بگیرد و تقویت شود که در ایران به عنوان پشتیبان و محور مقاومت، یک شکاف و اختلاف‌نظر درباره سیاست‌‌های منطقه‌ای وجود دارد. یعنی همان هدفی که دولت دونالد ترامپ و ۳ کشور اروپایی در کنار اسرائیل و سعودی به دنبال آن هستند تا مانع از آن شوند که ایران میوه پیروزی در جنگ منطقه را بچیند.
در کنار تحلیلگران منطقه‌‌‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم می‌گویند حالا با این استعفا بیشتر از گذشته نسبت به ماهیت ظریف مطلع شده‌‌‌اند. این نمایندگان به «وطن‌امروز» گفته‌‌اند با این استعفا برای آنها مسجل شده که ظریف صلاحیت حضور در جایگاه وزیر امور خارجه را ندارد. این دسته از نمایندگان همچنین گفته‌‌اند آنها به فکر استیضاح ظریف افتاده‌‌‌اند. دیروز همچنین ۱۲ نماینده مجلس در نامه‌ای به وزیر امور خارجه، ظریف را شماتت کردند که با بی‌تدبیری و رفتار عجیب، اختلافات خود با رئیس‌جمهور را در بدترین زمان ممکن برملا کرده و دستاورد بزرگ دیدار اسد با مقامات نظام را به حاشیه برده است.
اینها البته همه واکنش‌ها به استعفای عجیب ظریف نیست. ائمه جمعه نیز دیروز در خطبه‌‌های نماز جمعه، از استعفای نابهنگام ظریف بشدت انتقاد کرده و آن را یک «استعفای کودکانه» دانستند. آنها از وزیر امور خارجه به خاطر ندانم‌کاری در حفظ منافع و پرستیژ ملی ایران انتقاد کردند.
به هر حال انتقادات در ایران نسبت به ظریف بشدت افزایش یافته است. این افزایش انتقادات البته با بی‌اعتمادی به ظریف همراه شده است. حالا دیگر جریان نخبگانی در کشور، از کارشناسان تا اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، علما و روحانیون، نسبت به بی‌اعتباری وزیر امور خارجه متفق‌القول شده‌‌‌اند. پس از افشای سوءتدبیرهای ظریف در عدم پایداری برجام و سوءاستفاده آمریکا از حفره‌‌های این توافق و خروج بی‌هزینه ترامپ از برجام، حالا رفتارهای سخیف مانند استعفا و هزینه‌‌های آن نسبت به منافع ملی، دیدگاه‌‌های داخلی درباره فقدان اعتبار ظریف را به هم نزدیک کرده است. حال اگر آن سایت نزدیک به ظریف مدعی شد نبود ظریف در عکس دیدار اسد و روحانی باعث بی‌اعتباری ظریف در خارج از ایران شده، اما حالا نحوه استعفای ظریف و زمان اعلام آن باعث بی‌اعتبار شدن او در داخل ایران شده است.
در ادامه این گزارش، دیدگاه‌‌های کارشناسان مسائل بین‌الملل و نمایندگان مجلس درباره هزینه‌‌های استعفای ظریف را که در گفت‌وگوی آنها با «وطن‌امروز» مطرح شده، می‌خوانیم.
خیانت یا صلاحیت؟
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به استعفای ظریف و تاثیر آن بر به حاشیه رفتن دیدار مهم بشار اسد با رهبر انقلاب گفت: بنده فکر نمی‌کنم این موضوع با توجه به اخباری که از قبل در وزارت امور خارجه درباره استعفای ظریف مطرح بود یک اتفاق معمولی باشد.
وی گفت: خب! اگر بحث استعفا بود که آقای ظریف زودتر از این استعفای خود را ارائه کرده بود و اگر موضوع عدم حضور وی در جلسه بوده که خب موارد دیگری هم بوده که آقای ظریف یا در جلسات شرکت نمی‌کرده یا دعوت نبوده است.
پژمانفر تاکید کرد: حتما لازم است به این مساله پیش‌آمده پرداخته شود و آقای ظریف توضیح دهد چرا چنین اقدامی را آن هم دقیقا در شامگاه دیدارهای بشار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور انجام داده است. نماینده مردم مشهد بیان کرد: البته ما نیت‌خوانی نمی‌توانیم کنیم اما چیزی که رخ داد تاثیرات منفی این استعفا بود، آن هم درباره اتفاق مهمی که می‌توانست جشن مهم برای جریان مقاومت به پرچمداری ایران باشد.
وی با بیان اینکه این استعفا با هر نیتی که انجام شد تاثیرات منفی به همراه داشت، گفت: این اقدام قطعا در تاریخ جمهوری اسلامی و کارنامه آقای روحانی و آقای ظریف خواهد ماند. اینها کسانی بودند که در اوج شادی و نشاط جریان مقاومت باعث شدند کام همه کسانی که قائل به مقاومت بودند تلخ شود. پژمانفر گفت: بنده باز هم تاکید می‌کنم که نیت خوانی نمی‌کنم اما اگر این استعفا عامدانه و با هدف کمرنگ شدن دیدار مهم بشار اسد با رهبر انقلاب انجام شده باشد مصداق خیانت است و اگر از سر غفلت، بی‌توجهی و عدم تحلیل مناسب باشد، نشان می‌دهد عامل آن صلاحیت حضور در منصب مهم وزارت امور خارجه را ندارد.
توطئه بود
سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با اشاره به تبعات استعفای ظریف و همزمانی آن با سفر بشار اسد به ایران گفت: این یک توطئه بود و کاملا هم مشخص بود. وی افزود: این یک بازی کثیف بود که به نفع جریان استکبار تمام شد. کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: متاسفانه این اقدام آقای ظریف، ضربه ناجوری بود جدای از ضربه‌‌های دیگری که سیاست‌‌های غلط دستگاه دیپلماسی در دولت آقای روحانی تاکنون وارد کرده است.
وی با انتقاد از مدیریت ظریف در دستگاه دیپلماسی گفت: ما الان یک وزارت امور خارجه داریم و یک آقای ظریف؛ این حرف بنده نیست و این را خود بچه‌‌های وزارت امور خارجه می‌گویند؛ اینکه آقای ظریف به گونه‌ای در حال مدیریت وزارت امور خارجه است که قائم به فرد باشد اتفاق بدی است. سیدافقهی با بیان اینکه اقدام آقای ظریف در اعلام استعفا قابل قبول نبود، خاطرنشان کرد: متاسفانه الان عده‌ای در حال توجیه این اقدام آقای ظریف هستند و موضوع را به حساب نظام می‌گذارند و می‌گویند نظام، آقای ظریف را تایید کرده است و رهبر انقلاب ایشان را فرد متدینی خوانده‌‌‌اند. اما پاسخ نمی‌دهند که خب این موضوع اساسا چه ربطی به رفتار دیپلماتیک آقای ظریف دارد؟ تدین یک بحث شخصی است. کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: استعفای آقای ظریف یک حرکت عامدانه بوده است، هر چقدر هم دلیل بیاورند که وی ناراحت بوده اصلا پذیرفته نیست. خب! ایشان از آقای روحانی ناراحت بوده است این موضوع چه ربطی به سیستم کلی کشور دارد؟
وی با اشاره به حساسیت‌‌های سفر بشار اسد به ایران گفت: سفر آقای بشار اسد به تهران به منظور تشکر از حمایت‌‌های جمهوری اسلامی از سوریه و تقدیم این پیروزی به رهبر انقلاب از سوی ملت و دولت سوریه بوده است؛ وضعیت آقای بشار اسد یک وضعیت استثنایی است و دشمن به دنبال حذف اوست و صهیونیست‌ها هم تاکید کرده‌‌اند که بشار اسد یکی از اهداف ما است.  سیدافقهی ادامه داد: حالا با همه این توصیفات باید به آقای ظریف و همه عالم و آدم اعلام شود که قرار است بشار به ایران سفر کند؟ وی به اظهارات شیخ‌الاسلام، مشاور ظریف درباره اینکه اگر از زمان سفر بشار به ایران مطلع بودند هواپیمای آن را مورد هدف قرار می‌دادند اشاره کرد و گفت: آقای ظریف این نکات را می‌فهمد اما اینکه چرا وی در شبی به این مهمی استعفا کرد، هنوز برای بنده پرابهام است.
کارشناس مسائل منطقه با انتقاد مجدد از استعفای ظریف بیان داشت: اقدام ظریف یک حرکت ناپخته بود. من نمی‌توانم از عنوان خیانت استفاده کنم، این را بعدها تاریخ باید قضاوت کند اما می‌توانم بگویم هزینه روی دست نظام گذاشت.
سیدافقهی با بیان اینکه تمام سفرهای بشار مانند سفر به روسیه کاملا دور از پروتکل‌‌های دیپلماتیک بوده چون امنیتی است، گفت: یعنی واقعا آقای ظریف این موضوع را متوجه نبود؟
وی با اشاره به ابعاد امنیتی سفر بشار اسد به تهران بیان داشت: آقای ظریف می‌داند جاسوس‌ها در کشور تا جاهای خیلی مهم دولتی هم نفوذ کرده‌اند و شخصی مثل جیسون رضاییان آنقدر به آقای روحانی نزدیک شده بود که گفت حتی آدامس مورد علاقه آقای روحانی را هم می‌داند، آن وقت در چنین وضعیتی انتظار علنی کردن این سفر را که نداشتند؟ سیدافقهی در پاسخ به این سوال که گلایه آقای ظریف صرفا از عدم دعوت در جلسه دیدار بوده یا عدم اطلاع از سفر بشار اسد به ایران هم از جانب وی مطرح شده است؟ بیان داشت: آقای ظریف گلایه کرده است که چرا او را در جریان سفر بشار اسد قرار نداده‌‌‌اند.
وی ادامه داد: حالا سوال این است که آیا آقای ظریف باید همان شب در اعتراض استعفا کند؟ خب! معلوم است که می‌خواسته ضربه بزند و انتقام بگیرد؛ اینکه حالا که همه دوربین‌ها رفت به سمت این دیدار، کاری می‌کنم که همه دوربین‌ها به سمت من برگردد و همین کار را هم کرد و موفق هم شد. کارشناس مسائل منطقه به خوشحالی ضدانقلاب و دشمنان نظام از به حاشیه رفتن سفر بشار اسد اشاره کرد و گفت: استعفای آقای ظریف یک مائده بود برای دشمنان که سفر مهم بشار اسد به تهران را که همه دنیا را شگفت‌زده کرده بود به حاشیه ببرد. سیدافقهی خاطرنشان کرد: بدتر از اقدام آقای ظریف، دفاع از این حرکت زشت است. اینها به دریوزگی سیاسی و رسانه‌ای افتاده‌‌‌اند. می‌گویند نظام آقای ظریف را تایید کرده است، بله اگر نظام وی را تایید کرده در حد اکل میته است تا دوره آقای ظریف و روحانی تمام شود و بروند؛ واقعا مگر چقدر می‌شود به نظام و مردم ضربه زد؟ آن از برجام و حالا هم FATF و… .
وی با بیان اینکه این همه وعده دروغ به مردم داده شد و هیچ‌کدام هم محقق نشد،  گفت: حالا هم ضربه دیگری با استعفا زده است و هنوز هم قیافه حق به جانب می‌گیرد.
سیدافقهی با طرح این موضوع که سیستم محاسباتی کشور معلول است، اظهار داشت: باید از همان لحظه مشخص شدن نتایج تلخ برجام این پرونده بسته می‌شد و این افراد محاکمه می‌شدند؛ وندی شرمن کنایه می‌زند که با کسانی مذاکره کردیم که تسلط بر زبان انگلیسی نداشتند، آن وقت به آنها ده‌ها سکه طلا می‌دهند و برای آقای ظریف سردیس هم درست می‌کنند.
کارشناس مسائل منطقه با انتقاد از عملکرد ظریف در دوره مسؤولیتش در وزارت امور خارجه خطاب به او گفت: شما بدترین سیاست خارجی را در چند سال گذشته اجرا کردید و کل دنیا را در آمریکا و چند کشور اروپایی خلاصه کردید؛ شرق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آمریکای لاتین و آفریقا و… را فراموش کردید و جالب اینکه اروپایی‌ها هم مدام به ما دهن‌کجی می‌کردند.
وی گفت: آقای ظریف در سیاست‌‌های خود شکست خورده است و نمی‌توان به زور از وی چهره پیروزمند ارائه کرد. استعفای اخیر وی نشان داد که آقای ظریف صلاحیت لازم برای اداره وزارت امور خارجه را ندارد.
ظریف صلاحیت اداره دستگاه دیپلماسی را ندارد
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: متاسفانه ما شاهد بوده و هستیم که مواضع دولت قبل و دولت فعلی درباره جریان مقاومت اصولی و منطبق با واقعیات و درک صحیح منطقه نبوده و نیست.
وی گفت: پیش‌تر هم شاهد بودیم آقای عراقچی که البته یک طیفی را شامل می‌شود چند ماه پیش نامه‌ای را خطاب به رهبر انقلاب می‌نویسد و به مسائلی پیرامون جریان مقاومت در منطقه و حاج قاسم سلیمانی اشاره می‌کند که البته سربسته تا همین حد اکتفا می‌کنم. ابوترابی بیان داشت: متاسفانه یک تفکر اشتباهی وجود دارد که علاقه‌مند نیست محصول مقاومت را ببیند.
وی ادامه داد: در حقیقت اصل موضوعات مورد اشاره وزیر خارجه انگلیس به موضوع مقاومت در منطقه مربوط می‌شود.
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه ما امروز دستاوردهای مقاومت را مشاهده می‌کنیم، تاکید کرد: مردم باید بدانند که امروز مسیرهای دور زدن تحریم به صورت تمام به کشورهایی برمی‌گردد که در محور مقاومت به جمهوری اسلامی مدیون هستند و در حال جبران هستند.
ابوترابی افزود: از عراق و سوریه تا ترکیه و روسیه کشورهایی هستند که همکاری خوب امروز آنها با ما به محور مقاومت و تعهد آنها به ما بازمی‌گردد. شر داعش از سر این کشورها امروز به برکت جمهوری اسلامی کم شده است، لذا باید مردم بدانند اگر مقاومت نبود مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصادی داریم که بیشتر آن به مسائل داخلی برمی‌گردد به مراتب بیشتر بود.
وی با اشاره مجدد به جریان غرب‌گرا در کشور بیان داشت: همانطور که اشاره کردم از نامه آقای عراقچی به رهبر انقلاب و حتی قبل‌تر از آن، نامه آقای جهانگیری و تعدادی از وزرا به رهبر انقلاب تا استعفای آقای ظریف یک جریان است که تبعات اقدامات آنها نگاه وادادگی مقابل غرب را در مقابل جبهه مقاومت ایجاد کند.
نماینده مردم نجف‌آباد به تبعات استعفای ظریف اشاره کرد و گفت: آقای ظریف با استعفای خود که حتی به دور از قواعد اداری بود، آن شب مهم دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور را تحت‌الشعاع قرار داد. این استعفا در ادامه یک خط فکری است که به آن اشاره کردم و البته معتقد هستم آنها شکست خورده‌اند و بهتر است بیش از این برای کشور هزینه درست نکنند.
ابوترابی بیان کرد: جالب اینکه فردای استعفای آقای ظریف، آقای روحانی در بانک مرکزی حضور پیدا می‌کند و صحبت‌های بسیار ناشایستی را که علیه قانون اساسی است مطرح می‌کند.
نماینده مردم نجف‌آباد با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور در بانک مرکزی، تصریح کرد: همان قانون اساسی‌ای که بر اساس آن آقای روحانی امروز رئیس‌جمهور است، جایگاه قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز مشخص کرده است و این حرف‌های آقای روحانی که چند نفر می‌نشینند تصمیم بگیرند توهین‌آمیز است. مجمع تشخیص از تدابیر امام راحل در اواخر عمرشان و همچنین مرحوم هاشمی‌رفسنجانی است و در قانون اساسی ما جایگاه آن مشخص است.
وی گفت: البته من از مجمع تشخیص مصلحت نظام دفاع نمی‌کنم، مجمع رئیس دارد و انتظار داریم آیت‌الله آملی‌لاریجانی از جایگاه مجمع در مقابل توهین‌های آقای روحانی علیه مجمع دفاع کند.
نماینده مردم نجف‌آباد به سیاست‌های غلط دستگاه دیپلماسی در عدم توجه به توسعه روابط با کشورهایی غیر از اروپا اشاره کرد و گفت: چرا ما نباید ۸ ماه سفیر در چین داشته باشیم؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا استعفای آقای ظریف در اصل صلاحیت وی برای اداره امور سیاست خارجی کشور تردید ایجاد می‌کند یا خیر؟ گفت: به اعتقاد ما ضعیف‌ترین وزیر امور خارجه تاریخ انقلاب آقای محمدجواد ظریف است.
ابوترابی تاکید کرد: محور اصلی جنگ اقتصادی باید توسط وزارت امور خارجه مدیریت شود اما متاسفانه می‌بینید که چندین ماه در ۲ کشور مهم چین و هند ما سفیر نداشتیم؛ وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی کلا تعطیل تعطیل تعطیل است.
نماینده مردم نجف‌آباد درباره صلاحیت آقای ظریف برای اداره وزارت امور خارجه با توجه به استعفای هزینه‌ساز برای کشور و جبهه مقاومت، گفت: ما قبل از این استعفا هم بحث استیضاح آقای ظریف را مطرح کرده بودیم و اعتقاد داشتیم ایشان صلاحیت اداره وزارت امور خارجه را ندارد که خب رایزنی‌هایی از سوی برخی اشخاص انجام شد که ما هم به خاطر احترامی که برای آنها قائل هستیم این استیضاح را مسکوت گذاشتیم، در حالی که معتقد هستیم این وزارتخانه بشدت ضعیف است.
نمره صفر در کارنامه ظریف
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه نیز در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» گفت: دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب در تهران فصل جدیدی از تحولات داخل سوریه و منطقه را رقم خواهد زد.
هانی‌زاده ادامه داد: این دیدار بیش از آنکه جنبه سیاسی داشته باشد در چارچوب روابط استراتژیک موجود بین ایران و سوریه قابل تجزیه و تحلیل است.
وی گفت: بیانات رهبر انقلاب اسلامی که با به کارگیری عبارات بسیار مهمی همراه بود، دارای مفاهیم سیاسی مهمی است و اینکه رهبر انقلاب، بشار اسد را قهرمان امت عربی یاد کردند نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب توجه بسیار بالایی نسبت به سوریه و نقش اثرگذار آن نسبت به محور مقاومت دارند و این واژگان را تاکنون برای هیچ کشور عربی دیگری به کار نبرده‌اند.
هانی‌زاده با بیان اینکه این سفر در حقیقت دشمنان ۲ ملت ایران و سوریه را ناامید و دوستان محور مقاومت را بسیار خوشحال کرد، بیان داشت: این سفر مهم که دارای جنبه‌های مختلف مهم است با استعفای ناگهانی آقای ظریف تحت تاثیر قرار گرفت.
کارشناس مسائل منطقه افزود: انتظار می‌رفت آقای ظریف اگر بنایی بر استعفا داشت بعد از این سفر و گذشت چند روز این موضوع را اعلام می‌کرد اما همزمانی این استعفا و سفر مهم آقای بشار اسد به ایران، چراهایی را در افکار عمومی داخل و خارج ایجاد کرد که تمام پیامدهای مهم این سفر را تحت تاثیر قرار داد.
وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره پشت پرده استعفای ظریف، گفت: ممکن است استعفای آقای ظریف یک بازی سیاسی پشت پرده و برای افزایش سطح چانه‌زنی دستگاه دیپلماسی باشد و به خاطر امتیاز‌گیری از نهادهایی رخ داده که قرار است درباره لوایح FATF نظر نهایی را بدهند و عدم پذیرش استعفا از سوی آقای روحانی این گزینه را به حقیقت نزدیک می‌کند.
هانی‌زاده خاطرنشان کرد: در نهایت اینکه آقای ظریف با این استعفا تمام کارنامه خودش را در حوزه سیاست خارجی زیر سوال برد. کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه آقای ظریف یک دیپلمات کارکشته است، تصریح کرد: اما او یک خط قرمز روی کارنامه خود با این استعفا کشید و ثابت کرد حرکات او گاهی از روی انفعال و عصبانیت است. وی گفت: هر اقدامی که در جریان سفر آقای بشار اسد رخ داده باشد آقای ظریف نباید به صورت شتابزده استعفای خود را مطرح می‌کرد تا همه رسانه‌های بین‌المللی به جای توجه به سفر مهم بشار اسد و دیدار با رهبر انقلاب، به موضوع استعفای وی بپردازند.
هانی‌زاده تاکید کرد: آقای ظریف به انقلاب اسلامی، به نظام، به شخص خودش و نهادهای داخلی و به شخص بشار اسد جفا کرد؛ با این استعفا یک نمره صفر در کارنامه او گنجانده شد.
هانی‌زاده خاطرنشان کرد: گفته شده است که آقای ظریف به دلیل اینکه در جریان دیدار بشار اسد با رئیس‌جمهور نبوده از روی عصبانیت استعفا داده است. خب! سفر آقای بشار اسد یک سفر فوق‌سری بود و تعداد بسیار محدودی در جریان سفر بودند، بنابراین حتی با وجود عدم دعوت هم آقای ظریف باید بداند که اعتبارش را از انقلاب اسلامی گرفته و به خاطر این مسائل نباید به انقلاب ضربه بزند.   امام جمعه قزوین : استعفای ظریف کودکانه بود
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین با اشاره به استعفای ظریف، این استعفا را نابجا خوانده و گفت: وزیر امور خارجه باید پاسخگوی وعده‌های خود در برجام باشد و امروز زمان خوبی برای استعفای او نبود.
به گزارش فارس، آیت‌الله عابدینی در خطبه‌های دیروز نماز جمعه قزوین که در مسجد‌النبی(ص) برگزار شد، گفت: قهر و استعفای وزیر امور خارجه در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد، چرا که سفر بشار اسد به ایران در صدر اخبار بود اما این قهر کودکانه در این شرایط در جایگاه خبر اول دنیا قرار گرفت.
وی اضافه کرد: کسی که سال‌هاست وقت کشور را با برجام گرفته و موجب تشدید تحریم‌ها و تسلط بیشتر بیگانگان بر مسائل شده، امروز باید پاسخ دهد چرا ما را سال‌ها به بیراهه برده اما ایشان به جای توضیح دادن، در این وضعیت استعفا می‌کند.نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین گفت: در زمانی که بشار اسد به ایران آمده و این سفر در صدر اخبار جهان است در حرکتی غیرمنتظره یک خبر مصنوعی و یک قهر کودکانه خبر اول دنیا می‌شود.
وی یادآور شد: شک نکنید دشمنان دنبال این خبر بودند تا خبر آمدن بشار اسد به ایران دیده نشود. وی ادامه داد: در مقابل اینگونه رفتارها، ایران اسلامی سفیرانی دارد که موجب عزت، افتخار و سربلندی ایران اسلامی هستند و این ضعف‌ها، بی‌تدبیری‌ها و ناجوانمردی‌ها را جبران می‌کنند.
آیت‌الله عابدینی با اشاره به اینکه شهدای مدافع حرم سفیران حقیقی جمهوری اسلامی هستند، به شناسایی پیکر شهید مدافع حرم «حمید محمدرضایی» اشاره کرد و گفت: شهدای مدافع حرم به جای اینکه قهر کنند، مشتاقانه در جبهه‌ها فداکاری کردند و جان‌شان را به میدان آوردند و نه قهر و نه استعفا کردند اما کارشان اثرگذار بود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد‌ خسارت‌های برجام تمام شود.   تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه
با بی‌تدبیری، دستاورد بزرگ دیدار اسد با رهبری را به حاشیه راندید
۱۲ نفر از نمایندگان در تذکری به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه عنوان کردند حداقل تدبیر و توجه به منافع ملی اقتضا می‌کرد اینگونه دستاورد مربوط به دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب را تحت‌الشعاع حاشیه‌سازی مربوط به استعفا قرار نمی‌دادید.
به گزارش فارس، متن کامل این تذکر به شرح زیر است: همه می‌دانند با بسیج جهان اسلام و با نثار خون‌های پاک شهدای مدافع حرم جنایتکاران داعشی نابود و بینی آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود در جنگ نیابتی به خاک مالیده شد. دیدار بشار اسد به عنوان محور مقاومت با مقام معظم رهبری به عنوان رهبر مقاومت پیام پیروزی جبهه مقاومت و تشکر از ایران را به جهان مخابره کرد. لشکر رسانه‌ای دشمنان ایران به دنبال حاشیه‌سازی و انحراف افکار عمومی از این دستاورد بزرگ بود. متأسفانه جنابعالی با بی‌تدبیری و رفتاری عجیب اختلافات خود را با رئیس‌جمهور، در بدترین زمان ممکن برملا کردید و این دستاورد بزرگ را به حاشیه راندید. توجه به دستاوردهای مربوط به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت می‌توانست علاوه بر پیامد‌های مثبت امنیتی و دفاعی، رونق اقتصادی کشور و شکست تحریم‌ها را به دنبال داشته باشد که جنابعالی به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی نه‌تنها از آن استفاده نکردید، بلکه ضربه‌ای سنگین به منافع ملی زدید.

print

پاسخی بگذارید