تاریخ: ۰:۵۵ :: ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
پایان طومار سلطنتی

کسی که روی این صندلی‌های راحت نشست نمی تواند قانونی بنویسد که بدرد روی زمین نشستگان بخورد. 

 صدایشان گاه آنقدر بلند می‌شد که کسانی در آن جمع سرشان را بالا می‌کردند و گاهی خنده‌ای بر بعضی لب‌ها می‌آمد ولی در آن محیط سرد متوقف می‌شد. البته کسانی که پخش مستقیم این مراسم را از تلویزیون نگاه می‌کردند این شانس را داشتند که جلوی خنده خود را نگیرند و قهقهه خود را متوقف نکنند.
من از جمله کسانی بودم که این صحنه، خنده بر لبانم آورد. وقتی این صحنه را تماشا می‌کردم به این مسأله فکر می‌کردم که حتی پرندگان کاخ نیاوران هم علیه شاه برخاسته‌اند و می‌خواهند این پیام را به او بدهند که وی را نمی‌خواهند.  ملت که شعار آزادیخواهی سر می‌دادند پرندگان نیز آواز آزادی سر داده بودند. چیزی که در سراسر ایران به یک آرزو تبدیل شده بود. آن روز‌ها ملت قیام کرده بودند و هرکس در هر کجای ایران زمین می‌خواست نهال آزادی را برای نسل‌های آینده غرس کند تا فرزندان این آب و خاک در زیر سایه آن، با آرامش زندگی کنند.
پی نوشت:
در پی اعتراضات، نارضایتی‌های مردمی، اعتصابات و شکل‌گیری انقلابی به رهبری آیت  ‌الله  امام خمینی بین سال‌های 1978 و 1979  محمد رضا پهلوی در 26 دی ماه سال 1357 (16 ژانویه 1979) برای همیشه از ایران خارج شد. عکس فوق مصاحبه‌ای بود که در اول ژانویه همان سال جهت پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران در محل کاخ نیاوران برگزار شد.
یکی از پرتره‌های رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله امام خمینی(ره) که در مدت زمان کوتاهی به یکی از پرتره‌های معروف در جهان تبدیل شد. این تصویر توسط «دیوید بارنت» عکاس امریکایی گرفته شد.
عکس: David Burnett
روزهای منتهی به پیروزی انقلاب، مردم به پادگان ها ریختند و بسیاری از سربازان و درجه داران ارتش به آنان پیوستند و برخی نیز با تظاهر‌کنندگان وارد درگیری‌های خونین شدند. صحنه‌ای از کمک مردم به یک نظامی مجروح در پادگان عشرت‌آباد تهران.
منبع: Abbas Attart/ Magnum Photos
 در تصویر، نمایی از بهشت زهرا که محل خاکسپاری انقلابیون تهرانی بود، دیده می‌شود. بر اساس برخی آمارها، شمار شهدای انقلاب در سال ۱۳۵۷، 2 هزار و 838 نفر  تخمین زده می‌شود.
عکس: Gilles Peress
شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی بود که به درخواست محمد رضا شاه و با قبول وی از تاریخ 14 دی سال 1357 به این مقام منصوب شد. وی پس از بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی و درگیری‌های شدید خیابانی، ورود آیت‌الله خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی به ایران و در نهایت با پیروزی این جنبش، در 22 بهمن همان سال دولتش سقوط کرد.
منبع: David Burnett/ Contact Press Images
 4 نوامبر سال 1979 سفارت امریکا در تهران به تسخیر تعدادی از فعالان دانشجویی درآمد و 66 دیپلمات امریکایی به گروگان گرفته شدند. این گروگانگیری با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی ایران و امریکا، در 20 ژانویه سال 1981 پایان یافت.
منبع: Getty Images
آیت‌الله  امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی، پس از ورود به تهران، مهدی بازرگان را مأمور تشکیل دولت موقت کرد. به دنبال آن بازرگان با معرفی کابینه خود در 15 بهمن سال 1357 حکم نخست‌وزیری را از رهبر انقلاب دریافت کرد.
منبع: Abbas Attart/ Magnum Photos
 آیت‌الله محمود طالقانی در اولین جلسه خبرگان قانون اساسی، کمی با تأخیر وارد صحن مجلس شد و در میان نگاه حاضران به‌ جای صندلی، روی زمین نشست. وی در پاسخ به این سؤال که چرا در جایگاه خود ننشستید، گفت: کسی که روی این صندلی‌های راحت نشست نمی تواند قانونی بنویسد که بدرد روی زمین نشستگان بخورد.
 با پیروزی انقلاب برخی جریان‌های سیاسی به‌دنبال سهم خواهی یا جدایی طلبی بودند که برای رسیدن به هدف خود دست به کشتار مخالفین زدند. تصویری از تشییع جنازه فردی که در جریان درگیری‌ها در کردستان کشته شده، دیده می‌شود.
عکس: Gilles Peress
print

پاسخی بگذارید