تاریخ: ۲۱:۱۹ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
پیشرفت فیزیکی 44درصدی سد لاستیکی تولمشهر

سد لاستیکی در حال ساخت تولمشهر شهرستان صومعه سرا واقع در غرب استان گیلان، 44 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش اقتصاد شمال ، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان  وحید خرمی مدیرعامل این شرکت در بازدید سرزده از کارگاه سد لاستیکی تولمشهر و همچنین ساماندهی رودخانه های شهرستان صومعه سرا ، بر ادامه روند اجرایی این سد لاستیکی تأکید و اضافه کرد: احداث این سد باعث بهبود آبیاری 840 هکتار از اراضی پایین دست منطقه خواهد شد.
وی در خصوص مشخصات سد لاستیکی تولم شهر صومعه سرا گفت: ارتفاع سد سه متر و طول لاستیک در تاج آن 66 متر و حجم مخزن آن 115 هزار متر مکعب است که قدرت تنظیم سالیانه 9.3 میلیون متر مکعب آب را دارد.
وی همچنین از روند اجرایی پروژه های ساماندهی رودخانه های صومعه سرا بر اساس دستورالعمل ابلاغی استانداری بازدید کرد.
ساماندهی رودخانه های پلنگ ور، شاخرز ، تنیان، چافرود و خالکایی صومعه سرا به طول حدود 10 کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی در حال انجام است. همچنین 10 سر دهنه و نهر آبرسان برای فصل زراعی پیش رو با پیشرفت فیزیکی بیش از 75 درصد در حال آماده سازی است.
صومعه سرا در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
ساخت سدهای لاستیکی فنآوری به نسبت جدیدی است که برای مهار آب های سطحی به کار گرفته می شود و شرکت آب منطقه ای گیلان نیز با توجه به نیاز مبرم به کنترل آب های سطحی به عنوان یک برنامه کوتاه مدت تا زمان احداث سازه های بزرگ منابع آب (سدهای بزرگ) اقدام به ساخت 11 سد لاستیکی در اکثر شهرستان های استان کرده است .
سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی های مهم سدهای لاستیکی است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می توانند جایگزین مناسبی برای سازه های آبی جهت کنترل سیلاب در استان های شمالی کشور محسوب شوند.
این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.
توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه ها، افزایش سطح ترازآب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه ها، بهره برداری تفریحی و گردشگری، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه ها و هدایت آن به کانال های شبکه آبیاری جلوگیری از برگشت آب شور دریا از مهمترین اهداف اجرای طرح های لاستیکی در گیلان ذکر شده است.
در حال حاضر سدهای لاستیکی پهلوان بست لنگرود، باغبانان فومن، گالشکلام لنگرود، انبار سر آستانه اشرفیه، فخرآباد رشت، خالکایی ماسال، تولم شهر صومعه سرا، کرگانرود تالش، خانه های آسیاب بر آستارا و رادارکومه لنگرود در دست ساخت است.

print

پاسخی بگذارید