تاریخ: ۲۳:۵۸ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
پیش بینی برداشت ۳۷۸ هزار تن گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس با اعلام آمادگی برای برداشت سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا در این شهرستان گفت: امسال پیش بینی تولید این سه محصول ۳۷۸ هزار تن است.

به گزارش اقتصاد شمال غلامعلی نورا روز چهارشنبه در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان افزود: برداشت این سه محصول که امسال به دلیل شرایط جوی و ابرناکی بودن هوا، حدود ۱۰ روز به تاخیر افتاده از اول خرداد ماه آغاز می شود.
وی اضافه کرد: درسال زراعی جاری، سیلاب ۲۱ هزار هکتار از مزارع گندم، جو و کلزا را به صورت ۱۰۰ درصد از بین برد اما به دلیل بارش های خوب بویژه در مناطق شمالی گنبدکاووس مزارع این سه محصول از وضعیت بسیار خوبی برخوردارند.
نورا گفت: هم اکنون سطح قابل برداشت گندم در این شهرستان، ۱۰۴ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تن، جو ۲۱ هزار هکتار با پیش بینی ۵۰ هزار تن و ۱۳ هزارو ۹۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا با پش بینی تولید ۲۸ هزار تن می باشد.
وی تصریح کرد: هماهنگی لازم برای راه اندازی مراکز خرید، معاینه فنی کمباین ها، تامین سوخت مورد نیاز ماشین آلات درو و حمل محصول و سوخت مورد نیاز تراکتورها و موتور آب کشاورزان برای کشت دوم در برخی اراضی با مسئولان متولی انجام شده است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین گفت: امسال به دلیل بارش های خوب، استقبال کشاورزان برای کشت های بهاره بالاخص ‘شالی و پنبه’ افزایش یافته و به عنوان مثال برای کشت هفت هزار هکتار پنبه که دو برابر سال قبل است، اعلام آمادگی شده که ۵۰ درصد قراردادهای آن منعقد شده است.
نورا با بیان اینکه تمامی نهاده های مورد نیاز کشاورزان برای کشت بهاره تامین شده است، افزود: امسال کشت شالی به دو روش سنتی و خشکه کاری انجام می شود و با موافقت استان عملیات لایروبی زهکش های سطح ۲ و ۳ اراضی زراعی گنبدکاووس انجام می شود.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه رییس اداره غله و سیلوی گنبدکاووس نیز از راه اندازی ۱۰ مرکز خرید گندم که قابلیت افزایش تا ۱۵ مرکز را دارد با ظرفیت ۳۵۳ هزار تن خبر داد و گفت: درحال حاضر عملیات نظافت و سمپاشی انبارها و سیلوهای بخش خصوصی و دولتی و نیز استانداردسازی باسکول های این مراکز درحال انجام است.
سیروس آبادی افزود: قیمت تضمینی خرید گندم فعلا ۱۷ هزار ریال برای هر کیلوگرم پیش بینی شده و قرار است بهای محصول بلافاصله پس از خرید به حساب کشاورز واریز شود.
عاشورمحمد شیرمحمدلی رییس اداره تعاون روستایی گنبدکاووس هم در این جلسه از راه اندازی ۶ مرکز خرید دانه روغنی کلزا با ظرفیت ۱۱ هزار تن و آمادگی این مراکز برای خرید محصول خبر داد و گفت: علاوه بر خرید کلزا، هفت هزار تن گندم بذری نیز توسط اتحادیه تعاون روستایی خریداری می شود.
بخشدار داشلی برون گنبدکاووس نیز در این جلسه از وضعیت خوب مزارع گندم و جو در این بخش مرزی به دلیل بارش های مناسب خبر داد و بر لزوم همکاری اعضای شورای کشاورزی شهرستان در خرید محصول، تامین سوخت مورد نیاز و پرداخت بموقع بهای محصول ازسوی دولت و مباشران آن تاکید کرد.
حاجی نظر شیرمحمدلی گفت: با توجه به گستردگی بخش، جاده های بین مزارع آن که بعضا تا ۳۰ کیلومتر طول داشته و خاکی می باشند، نیاز به تیغ زنی دارند تا از ریزش محصول هنگام حمل جلوگیری شود.
دراین جلسه رضا علیپوری مدیرکل امور عشایری گلستان نیز آمادگی اتحادیه امور عشایری استان را برای خرید توافقی جو و ذخیره آن برای مصارف دامی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت آمادگی و همکاری همه اعضای شورای کشاورزی برای برداشت محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا دراین شهرستان تاکید کرد و گفت: برداشت محصول باید با حداقل مشکلات و به نحو احسن انجام شود.
عبدالقدیر کریمی افزود: گنبدکاووس از شهرستان های برتر کشور در تولید گندم است و محصول تولیدی آن نیز از مرغوبترین گندم ها می باشد که باید با پیش بینی تهمیدات لازم محصول از مزارع برداشت و به مراکز خرید حمل شود.
گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق گلستان واقع است و با ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه ۹۵۰ هزار تن از شهرستان های مهم در تولید محصولات بخش کشاورزی استان است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید