گروه: مذهبی
تاریخ: ۲۲:۲۸ :: ۱۳۹۷/۰۳/۱۷

لفظ «مبارک» در محاوره با تعبیر آن در قرآن متفاوت است؛ در واقع «مبارکی» که قرآن کریم از آن یاد کرده معنای عمیقی دارد.

حجت الاسلام حامد کوثریان سخنران و کارشناس علوم دینی و قرآنی، در گفتگو با خبرنگار  ما در خصوص مبارک نامیدن شب قدر و منزلت این شب گفت: قرآن کریم از شب قدر به عنوان شبی مبارک یاد می کند. مبارک در استعمالات قرآن کریم با معنی مبارک در محاوره و تعبیر ما تفاوت دارد، گاهی لفظ مبارک را ما از آن استفاده می کنیم، اما به معنای دقیق آن توجه نداریم. درواقع «مبارکی» که قرآن کریم از آن یاد کرده معنای عمیقی دارد، باید توجه داشته باشیم که تعبیر قرآن از مبارک در یک زمان آمده؛ یعنی تنها ساعت و شب یا روزی که در نزد قرآن مبارک محسوب می شود، همین شب قدر است. درواقع به همان شکل که درباره مکان ها، مکه مکرمه به عنوان مکانی مبارک نام برده شده، اولین خانه ای که برای مردم و بندگی خدا وضع شد نیز مکه است. اما باید دانست که چه ارتباطی بین شب قدر و مکان مبارک وجود دارد و آن را درک کرد.

وی در ادامه بیان کرد: یک تناسب اولیه که به ذهن انسان خطور می کند، این است که این شب و این مکان هر دو در ارتباط با قرآن کریم هستند. شب قدر شب نزول قرآن کریم و مکه مکرمه محل نزول آن است. به همین منظور این شب و این مکان هر دو مبارک هستند. البته مبارک نه به این معنا که شما آن را به خوشگذرانی سپری کنید، بلکه مبارک در قرآن یعنی منشأ خیر و برکات.

حجت الاسلام کوثری در پایان گفت: شب قدر و مکه مکرمه همان‌طور که بیان شد، هر دو مبارک هستند. البته اگرچه این شب کوتاه است؛ اما منزلت آن «لیله القدر خیرمن الف شهر»، یعنی شبی است که با هزاران شب برابری می کند و برتری دارد. ان شاء الله خداوند متعال توفیق آن را بدهد که به راحتی این شب را از دست ندهیم و از آن به عنوان بهترین شب بهره مند شویم.

منبع:خبرنگاران

print

پاسخی بگذارید