تاریخ: ۰:۰۵ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
کارگاه راه‌آهن آستارا بعد از پنج ماه وقفه فعال شد

عملیات اجرایی طرح ملی راه آهن آستارا شامل پل تقاطع ریل و جاده، بارانداز ترمینال و خط ریلی که از بهمن ۹۷ دچار وقفه شده بود، با پیگیری مسئولان این شهرستان بار دیگر فعال و زمینه بازگشت کارگران و عوامل فنی بر سر کار فراهم شده است.

عیسی پاشاپور:شهرستان مرزی بندر آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان با جمهوری آذربایجان سه مرز آبی، خاکی و ریلی دارد و با افتتاح خط ریلی ایران و آذربایجان در آستارا در فروردین ماه سال ۹۷، روزانه قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارا وارد شده و کالاهای خود را تخلیه می‌کنند و تا زمان اتصال خط ریلی آستارا به رشت و قزوین، کالاهای وارداتی طبق حمل و نقل ترکیبی و با کامیون‌ها به نقاط مختلف ایران حمل می‌شود.

طرح ملی راه آهن آستارا در سه بخش ریل برای اتصال به راه آهن رشت، بارانداز ترمینال و پل تقاطع ریل و جاده در محور آستارا – اردبیل در حال اجراست و نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی که علت توقف پنج ماهه این طرح را پیگیری می‌کرد، اکنون از برطرف شدن موانع و فعال شدن ۱۰ درصد ظرفیت و مراحل کاری آن خبر می‌دهد.

ولی داداشی روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت جمهوری آذربایجان برای این طرح بزرگ ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است و باید اسناد هزینه‌های مالی آن برای تأیید به باکو پایتخت آن کشور ارسال می‌شد و تعلل در این کار، باعث توقف عملیات اجرایی شده بود.

وی ادامه داد: به دنبال انتقادها، دیدارها و پیگیری‌های انجام شده در وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و راه آهن جمهوری اسلامی ایران موانع در حال رفع است و امیدواریم به تدریج، همه بخش‌ها و جبهه‌های کاری این طرح فعال شود و همه کارگران بر سر کارهای خود باز گردند.

پیمانکار و مجری طرح ملی راه آهن آستارا نیز اظهار کرد: علت توقف چند ماهه این طرح، مشکلات اسناد مالی و روند تأیید آنها بین شرکت‌های راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان بود.

اکبر شیرین افزود: ۹۰ درصد مشکلات یاد شده با پیگیری مسئولان برطرف و کار عمرانی طرح، در یک جبهه کاری آغاز شده است و به تدریج با فراخوان کارگران و نیروهای قبلی، همه بخش‌ها فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: در اوج ساخت و ساز این طرح ۵۰۰ کارگر مشغول به کار بودند و اکنون حدود یکصد نفر سر کار آمده‌اند و با ادامه فعالیت‌های عمرانی در بخش‌های بارانداز، ریل و پل تقاطع ریل و جاده، بقیه کارگران نیز بر سر کار خواهند آمد.

مجری و پیمانکار طرح راه آهن آستارا گفت: بارانداز ترمینال و پل تقاطع ریل و جاده نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر مشکل دیگری ایجاد نشود، عملیات احداث، بدون وفقه ادامه خواهد یافت.

پل تقاطع ریل و جاده در محور آستارا – اردبیل که با تکمیل آن ترافیک خودروها در تقاطع رفع و امکان گذر بدون وقفه قطار به بارانداز و ترمینال راه آهن فراهم خواهد شد.

اهمیت راه آهن بین المللی آستارا

راه آهن بین المللی آستارا – آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در شمالی ترین نقطه کریدور ریلی ایران قرار دارد و کالاهای ارسالی از بندرهای جنوب، از طریق بارانداز راه آهن آستارا به کشورهای حوزه قفقاز و اوراسیا منتقل خواهد شد و کشورهای منطقه و تجار داخلی و خارجی به آینده روشن و تحولات اقتصادی این مسیر آهنی، چشم امید دوخته و بارها برای استفاده از آن ابراز علاقه کرده‌اند و روند رو به رشد آمار تجارت کالا و حمل و نقل ریلی گویای ظرفیت عالی این مسیر و نقش آن در تحولات اقتصادی آینده منطقه است.

بر اساس اعلام اداره کل گمرک آستارا امسال ۱۸ هزار و ۹۰۸ تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۳۰ هزار دلار در قالب ۳۰۷ واگن قطار از راه آهن این شهرستان به خارج از کشور صادر و ۶۲ هزار و ۱۲۵ تن کالا با ۹۹۲ واگن به ارزش ۱۸ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۶۴ دلار به بارانداز راه آهن آستارا وارد شده است.
رسول امیدی مدیر کل گمرک آستارا اظهار کرد: سرامیک، سیمان، سنگ و کلینکر از کالاهای صادره به کشورهای روسیه، گرجستان و اوکراین است و از آن کشورها اغلب تخته‌ام دی اف، چوب و غلات وارد می‌شود.
وی ادامه داد: امسال دو هزار و ۸۱۳ تن کالا با ۹۶ واگن به ارزش هشت میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۱ دلار در راه آهن آستارا حمل و نقل شده و با استقرار سازمان‌های خدمات رسان حوزه تجارت، صادرات، واردات و حمل و نقل در بارانداز، راه آهن آستارا – آستارا رونق بیشتر خواهد گرفت.

دیدگاه مسئولان مرتبط ایران و آذربایجان به راه آهن آستارا

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در دی ماه ۹۷ در بازدید از راه‌آهن آستارا بر همکاری‌های اقتصادی دو جانبه، در خصوص رفع مشکلات این مسیر ریلی تاکید کرده بودند.

قاسم یوسفی نژاد ناظر گمرکات استان گیلان نیز گمرک ریلی آستارا را در کنار گمرکات زمینی و دریایی این شهرستان، فعال توصیف کرده و از رونق حمل و نقل کالاها از این مسیر خبر داده بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان نیز در بازدید از راه آهن آستارا گفت: با تکمیل خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا، کریدور ریلی ایران فعال و امکان حمل و نقل سریع و کم هزینه بار از جنوب به شمال کشور فراهم خواهد شد.
ماکان پدرام افزود: خط ریلی رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر است و با تکمیل آنها، بندرهای گیلان به شبکه ریلی کشور و کریدور شمال – جنوب، به جمهوری آذربایجان و اروپا متصل و تبادل کالا میسر خواهد شد.

مشاهده بازگشت کارگران زحمتکش بر سر کار خود در طرح ملی راه آهن آستارا، برای همه خوشحال کننده است و ادامه عملیات عمرانی این طرح بزرگ در بخش‌های مختلف، نوید بخش پای کار بودن مسئولان و امید به تکمیل و بهره دهی این مسیر آهنی پربرکت برای ایران و منطقه است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

print

پاسخی بگذارید