تاریخ: ۲:۳۷ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
کاهش نرخ مکالمات بین الملل

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این‌که شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند با انعطاف‌پذیری بیش‌تری کار کنند و قراردادهای بهتری با خارجی‌ها ببندند،‌ گفت: اگر آن‌ها بتوانند قیمت‌های مناسب‌تری بگیرند، ممکن است بتوانند تخفیفی به مردم بدهند.

به گزارش اقتصاد شمال ،صادق عباسی شاهکوه با اشاره به تصمیم برای رفع انحصار زیرساخت از مکالمات بین‌الملل اظهار کرد: برنامه‌ای بود که وزیر ارتباطات از سال گذشته اعلام کرد که ما بخش ترافیک تلفنی بین‌المللی را در اختیار اپراتورها قرار دهیم. البته حالا هم بخشی از این ترافیک در اختیار غیرزیرساخت و بخش خصوصی است اما با برنامه‌ی جدید بنا داریم تمامی این انتقال ترافیک را در اختیار اپراتورها قرار دهیم.

وی با بیان این‌که طرح‌هایی برای برداشتن این انحصار ارائه شده بود، افزود: با توجه به مسائل ارزی پیش آمده و از آنجاکه این مساله تا حد زیادی مربوط به مسائل ارزی هست، زیرا ترافیک خارجی پرداخت یا مبادلات ارزی دارد و ممکن است بخش خصوصی را مقداری دچار مشکل کند، مقداری تاخیر کردیم که جوانب این مساله بررسی شود. اکنون طرح نهایی آماده است که اگر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب برسد، اجرایش می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه‌ی رفع انحصار توضیح داد: الان وضعیت اپراتورها به این شکل است که ترافیک تلفنی را از مردم جمع‌آوری می‌کنند و به زیرساخت تحویل می‌دهند که به خارج حمل کند و این قسمت باید انجام شود و همیشه خواهد بود، زیرا بنا به دلایل قانونی، این ترافیک حتما باید از مسیر زیرساخت عبور کند. اما در حال حاضر قرارداد با شرکت‌های خارجی را هم انجام می‌دهیم و اکنون می‌خواهیم این بخش را به اپراتورها واگذار کنیم.

عباسی شاهکوه در ادامه اظهار کرد: در مدلی که ارائه دادیم و درصورتی که تصویب آن نهایی و اجرایی شود، اپراتورها قرارداد را خودشان می‌بندند و هزینه و درآمد هم مربوط به خودشان می‌شود و تنها باید هزینه‌های مربوط به زیرساخت را پرداخت کنند تا ما ترافیکشان را عبور دهیم و دیگر درگیر قرارداد بین اپراتورهای داخلی و خارجی نباشیم.

وی در پاسخ به این‌که این موضوع چه تاثیری بر درآمد اپراتورها دارد، گفت: به هر حال ما یک شرکت دولتی هستیم و آن‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی هستند و امکان دارد با انعطاف‌پذیری بیش‌تری کار کنند و قراردادهای بهتری با خارجی‌ها ببندند. اگر آن‌ها بتوانند قیمت‌های مناسب‌تری  بگیرند، ممکن است بتوانند تخفیفی به مردم بدهند و درآمدی را که بخشی از آن را به ما می‌دهند، خودشان کسب می‌کنند و متناسب با آن عمل کرده و احتمال دارد بتوانند بهتر کار کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم‌چنین خاطرنشان کرد: هر اپراتور مجاز که از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مجوز دارد و می‌تواند به مردم شماره بدهد که دو صفر را بگیرند و با خارج از کشور ارتباط برقرار کنند، این اختیار را خواهند داشت. ما نیز این آزادی عمل را به این اپراتورها می‌دهیم که اگر آن‌ها توانایی‌اش را داشته باشند، بتوانند بهتر از ما به مردم سرویس دهند.

 شرکت ارتباطات زیرساخت ایران قصد دارد سرویس مکالمات بین الملل را از انحصار خود خارج کرده و ارائه خدمات مکالمات تلفنی بین‌الملل را به اپراتورهای ارتباطی و شرکت‌های خصوصی واگذار کند تا از طرفی تصدی شرکت ارتباطات زیرساخت در این حوزه کاهش و هم‌چنین درآمد اپراتورها افزایش یابد.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید