تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
۱۰ درصد جمعیت شهر لاهیجان مشکل آب شرب دارند

مدیر آب و فاضلاب شهری لاهیجان گفت:۱۰ درصد جمعیت شهر لاهیجان به دلیل استفاده از چاه از آب شرب مناسب برخوردار نیستند .

حامد حسن نژاد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب شرب ۱۰ درصد جمعیت شهر لاهیجان در محدوده میدان گلستان تا منطقه شیخ زاهد به دلیل عدم اجرای کامل طرح رینگ دور شهر از چاه‌ها تأمین می‌شود که نسبت به آب تصفیه خانه سنگر از کیفیت پایین‌تری برخوردار است و به سبب داشتن آهن و منگنز بالا، نارضایتی در شهروندان را ایجاد کرده است.

وی افزود: شرکت سهامی آب منطقه گیلان، هم اکنون خط رینگ دور شهر را در حال اجرا دارد و پیمانکار آن از هفته گذشته فعال شده است تا با تکمیل کردن این طرح بتواند دوهزار و ۶۰۰ متر کار باقی مانده در منطقه میدان گلستان و شیخ زاهد را تحت پوشش آب تصفیه خانه سنگر قرار دهد و احتمالاً این طرح تا سه ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: منابع مطمئن تأمین آب شرب در شهرستان لاهیجان وجود ندارد و ۸۷ درصد آب شرب مورد نیاز آن از تصفیه خانه سنگر تأمین می‌شود و در شهر رودبنه هم در ایام پر مصرف ۸۶۴ لیتر در روز آب تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۶۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال طی می‌شود تا آب به منازل مردم شهر لاهیجان برسد، تصریح کرد: در شهر لاهیجان ۵۰ هزار واحد تحت پوشش آب شرب و ۴۵ هزار واحد تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند و در شهر رودبنه کل واحدهای تحت پوشش آب شرب به تعداد یک هزار و ۱۷۷ و احد است و این شهر فاقد خدمات فاضلاب شهری است.

مدیر آب و فاضلاب شهری لاهیجان گفت: میزان آب دریافتی در حال حاضر نسبت به سال گذشته در شهر لاهیجان افزایش نداشته و تفاوتی نکرده است اما در این فاصله زمانی دو هزار و ۶۰۰ و احد به مصرف کنندگان شهر اضافه شده است و به همین دلیل قطعی و افت فشار در قسمتی‌هایی از شهر مانند گذشته دیده می‌شود.

حسن نژاد به چالش‌های تأمین آب در شهرستان لاهیجان اشاره کرد و افزود: کمبود دیزل ژنراتور در تأسیسات بازکیاگوراب و تأسیسات خیابان کاشف شهرستان لاهیجان وجود دارد و در شهر رودبنه یک حلقه چاه وجود دارد و تأسیسات این شهر هم فاقد دستگاه دیزل ژنراتور هستند.

وی اضافه کرد: در بخش فاضلاب شهر لاهیجان نیز تصفیه خانه شهر برای ۲۶ هزار متر مکعب در روز طراحی شده است که بطور متوسط ۳۰۰ لیتر بر ثانیه می‌تواند تصفیه کند و از آنجائیکه صددرصد طرح فاضلاب لاهیجان انجام نشده این مقدار در حال حاضر ۳۵ لیتر بر ثانیه است که نزدیک ۱۵ درصد فاضلاب شهر وارد تصفیه خانه می‌شود و شهر رودبنه هم فاقد خدمات شبکه بهداشتی فاضلاب است و طرح فاضلاب در این شهر مورد مطالعه قرار نگرفته و اجرایی نشده است.

وی یادآورشد: در بخشی از شهر لاهیجان هم پیمانکار نتوانست کارش را به خوبی انجام دهد و این کار به پیمانکار جدید سپرده شده است و فاضالاب رودبنه نیز نیاز به مطالعه دارد و قرار است امسال مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای مطالعه آن گذاشته شود و با برنامه‌هایی که برای آب شرب شهر رودبنه در دست است، بزودی سیستم آبرسانی این شهر مناسب‌تر از قبل خواهد شد.

وی متذکر شد: برای هنگام بحران و نرسیدن آب تصفیه خانه سنگر به شرق گیلان و لاهیجان، بهسازی چاه‌های موجود، ساخت فیلترها و هوادهی و استفاده از رسوب کننده ها ضروری است تا در زمان بحران و قطع آب بتوان ۲۵ درصد آب شهروندان را از چاه‌ها تأمین کرد که نیاز به دو و نیم میلیارد تومان اعتبار دارد.

شهرستان لاهیجان با ۱۶۷ هزار نفر جمعیت به دو بخش مرکزی به محوریت لاهیجان و بخش رودبنه به محوریت شهر رودبنه تقسیم شده است و شهر لاهیجان نیز حدود ۱۰۱ هزار نفر جمعیت دارد.

print

پاسخی بگذارید