تاریخ: ۹:۲۱ :: ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
۳۲۰ هزار اپلیکیشن موبایلی شناسنامه‌دار شد

قائم‌ مقام معاون فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه کد شامد به ۳۲۰ هزار اپلیکیشن موبایلی موجود در اپ استورهای داخلی به‌ منظور نظارت بر محتوای آنها خبر داد.

علی ایمان پور در گفتگو با خبرنگارما در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ در خصوص فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در راستای نظارت بر محتوای سایت‌ها و اپلیکیشن های موبایلی در فضای مجازی، اظهار داشت: یکی از اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر محتوای فضای مجازی است که این روند در این مرکز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اقدامی که این مرکز چندین سال است، آغاز کرده شناسنامه‌دار کردن محتواها در فضای مجازی به‌ منظور برقراری امنیت در این بخش است از اینرو این رویکرد را با دو ابزار ارائه لوگوی رسانه به سایت‌ها در فضای مجازی و ارائه کد شامد به اپلیکیشن های موبایلی دنبال می‌کند.

مشاور رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ارائه لوگوی رسانه به سایت‌ها در فضای مجازی بیانگر برسی محتوا، مجوز فعالیت و مدت اعتبار این مجوز است.

ایمان پور افزود: همچنین با اختصاص یک کد شناسایی به تمام اپلیکیشن های موبایلی که در اپ استورهای داخلی فعالیت دارند، محتوای این بخش را بررسی، تایید کرده و به آنها کد شامد ارائه می‌کند.

وی یادآور شد: روال کار در این بخش به این صورت است که محتوای تمام اپلیکیشن های موبایلی در معاونت‌های تخصصی این مرکز بررسی و بعد از تایید محتوا به آنها کد شامد داده می‌شود که به‌ طور معمول این روند یک تا دو ماه زمان می‌برد.

ایمان پور خاطرنشان کرد: از حدود ۳۵۰ هزار اپلیکیشن مستقل که در اپ استورهای مختلف داخلی در کشور موجودند تاکنون این مرکز محتوای ۳۲۰ هزار اپلیکیشن را بررسی و کد شامد به آن داده و در واقع بیش از ۹۰ درصد اپلیکیشن های موبایلی موجود در اپ استورهای داخلی شناسنامه‌دار شده‌اند.

قائم‌مقام معاون فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: متقاضیان استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن های موبایلی می‌توانند با رصد کدهای این مرکز به این مسئله آگاهی یابند که سایت و اپلیکیشن مورد نظر آنها در چه رده سنی سرویس ارائه می‌دهد و از سوی چه شخص حقیقی و حقوقی راه‌اندازی شده است. وی تاکید کرد: ارائه کد شناسایی شامد بدین معنا است که محتوای این اپلیکیشن ها از سوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی بررسی و تایید شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اپلیکیشن هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد کد شامد دریافت کرده‌اند، فاقد محتواهای غیراخلاقی هستند، گفت: این مرکز نمی‌تواند محتوای اپلیکیشن ها را پیش از انتشار مورد بررسی قرار دهد. از اینرو با بررسی‌های اولیه و تائید محتوای به این اپلیکیشن ها کد شامد ارائه می‌دهد و نظارت بر محتوای این اپلیکشن ها در آپدیت‌های بعدی در درجه اول بر عهده اپ استور و در درجه دوم بر عهده تولیدکننده‌ها است. بدین معنا تولیدکننده موظف است قوانین این نهاد را در تولید محتوا مدنظر قرار دهد و اپ استور نیز باید اپلیکیشن هایی را نشر دهد که محتوای آنها مورد تایید وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است.

ایمان پور افزود: البته مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محتوای آپدیت‌های مختلف اپلیکیشن های موبایلی را نیز مورد نظارت دوره‌ای قرار می‌دهد و با ارائه دو ابزار لوگوی رسانه و کد شامد به اپلیکیشن های موبایلی به سمت ایجاد و برقراری فضای سالم و مفید برای کاربران گام برداشته است.

قائم‌مقام معاون فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از کسب‌وکارهای نوآور در حوزه فرهنگ و هنر است که در این بخش نیز با حمایت از استارتاپ ها در این بخش به رسالت خود عمل کرده است.

وی تصریح کرد: این وزارتخانه با حمایت مالی و معنوی این رسالت خود را تحقق بخشیده، از اینرو در بخش حمایت معنوی با معرفی استارتاپ های موفق به صندوق‌های تسهیلات دهنده، پخش تیزر به‌ صورت رایگان حمایت خود را در این بخش عملیاتی کرده است.

ایمان پور اظهار داشت: بسیاری از اپلیکیشن های موبایلی در سایت ساماندهی این مرکز معرفی می‌شوند و به‌ صورت دوره‌ای نیز نسبت به معرفی بهترین سایت‌ها و اپلیکیشن های موبایلی اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین مذاکراتی در خصوص ساخت و بخش تیزرهای تبلیغاتی در حوزه استارتاپ ها در فضای رسانه ی ملی در این مرکز صورت گرفته که قرار است پرداخت هزینه آن به صورت مشارکتی باشد.

ایمان پور تاکید کرد: این مرکز تنها می‌تواند استارتاپ های فعال در حوزه فرهنگ و هنر را موردحمایت خود قرار دهد، اما چون استارتاپ های این حوزه کم هستند و کارهایی که در این بخش انجام‌ شده اغلب کپی بوده و متقاضی نیز برای خدمات آنها وجود نداشته که مورد حمایت قرار گیرند.

مشاور رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از دید این وزارتخانه ایجاد یک کسب و کارنوآور و استارتاپی در صورتی روند مناسبی دارد که برای خدمات آن متقاضی وجود داشته باشد و امکان درآمدزایی در یک بازه زمانی برای آن کسب‌ و کار وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام اولویت‌های خود را برای حمایت از استارتاپ ها اعلام کرده و متقاضیان می‌توانند با ارائه ایده‌های نوآورانه در این بخش‌ها از حمایت این مرکز برخوردار شود.

print

پاسخی بگذارید