سرپرست معاونت صنایع دستی گلستان
تاریخ: ۱۲:۲۱ :: ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
۳۳۶ هزار دلار صنایع دستی از گلستان صادر شد

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: ۱۳ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال معادل ۳۳۶ هزار دلار صنایع دستی از ابتدای امسال تاکنون از این استان صادر شد.

مریم حاجی ابراهیمی اظهار داشت: به دلیل فعال نبودن پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی، بسیاری از تولیدات این بخش از گمرک استان های دیگر صادر می شود و به این دلیل آمار دقیقی از این صادرات وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به اینکه صادرات صنایع دستی استان در قالب تجارت چمدانی انجام می شود، آمار امسال صادرات صنایع دستی استان بر اساس اعلام هنرمندان که حمل چمدانی این محصولات را انجام می دهند، ارائه شده است.
به گفته وی، آمار صادرات صنایع دستی این مدت استان در مقایسه با ۱۸ میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال(۴۰۸ هزار دلار) مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی را نشان می دهد که با توجه به بیشتر شدن فعالیت در پاییز میزان صادرات در ماه های آینده افزایش می یابد.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: محصولات دستی این استان شامل نمد، گلیم، پلاس و تولیدات چرمی در این مدت به کشورهای آلمان، ترکیه، ترکمنستان و ایتالیا صادر شده است.
به گفته ابراهیمی، تجار و هنرمندان شهرستان آق قلا بیشترین صادرات محصولات صنایع دستی استان را در این مدت داشتند.
وی ادامه داد: هفت هزار و ۳۵۰ متر مربع نمد و ۶۴ متر مربع گلیم از آق قلا، ۶۰۰ متر مربع گلیم و پلاس از بندر ترکمن و ۱۴۲ متر مربع تولیدات چرم و هزار و ۵۰۰ متر مربع گلیم از گنبدکاووس صادر شده است.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: افزون بر ۲۲ هزار هنرمند عضو خانواده بزرگ صنایع دستی استان هستند که چهار هزار نفر از آنان مجوز فعالیت دریافت کردند.
ابراهیمی اظهار داشت: هنرمندان گلستانی در ۶۲ رشته غیر بومی و ۲۸ رشته بومی صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه همکاری بین معاونت صنایع دستی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، تمام فعالان صنایع دستی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر می توانند با پرداخت ماهانه ۲۰۰ هزار ریال زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته و از خدمات آن بهره‌ مند شوند.
به گزارش ایرنا فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و نیز دوخت های سنتی پوشاک در بین فارس ها از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و بعضا مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارند.
پیشینه هفت هزار ساله استان گلستان و ظرفیت های فرهنگی و هنری بویژه تنوع و مرغوبیت صنایع دستی اقوام آن که می تواند در آن سوی مرزها نیز عرضه شود، گویای این نکته است که در این حوزه راه زیادی برای پیمودن وجود دارد.
گلستان در شمال ایران با برخورداری از آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه های طبیعی بسیار از جمله جنگل، دریا، دشت و کشتزارهای سبز و طلایی، رنگین کمانی از زیبایی ها است.
استان گردشگر پذیر و مرزی گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب مختلف با آداب و رسوم و صنایع دستی خاص هستند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید