تاریخ: ۱۵:۲۶ :: ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
آغاز کشت دانه روغنی کلزا در ساری

مدیر جهاد کشاورزی ساری از آغاز کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان خبر داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال سید اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه کاشت کلزا در شهرستان ساری از ابتدای مهرماه و تا پایان آبان ماه می‌باشد، گفت: اولین کشت دانه روغنی کلزا در ۶ هکتار اراضی مناطق سمسکنده و پنبه زارکتی شهرستان ساری انجام شد.

او افزود: اولین کشاورز ساروی اهل روستای حمیدآباد از توابع مرکز جهاد کشاورزی پنبه زارکتی است که در روز‌های آغازین مهرماه در ۱.۲ هکتار از مزارع شالیزاری خود به صورت مکانیزه، رقم آرجی اس کلزا را کشت کرد.

علوی با اشاره به اینکه بذر کلزا با نظارت کارشناسان مروج جهاد کشاورزی دهستان‌ها درحال توزیع است، گفت: کشاورزان برای تهیه حواله و خرید بذر‌های اصلاح شده کلزا از کارگزاری‌ها به مراکز جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنند.

او گفت: با توجه به اهمیت کشت محصولات پاییزه، کود‌های پایه ازته، فسفاته و پتاسه زراعت کلزا در سامانه پایش کود‌های شیمیایی بارگذاری شده است و کشاورزان می‌توانند همزمان با دریافت حواله خرید بذر نسبت به تامین کود‌های مورد نیاز کشت این محصول اقدام کنند.

علوی با بیان اینکه زراعت کلزا در اراضی کشاورزی با استفاده بهینه از زمین در کشت‌های پاییزه، موجب افزایش درآمد خانوار و در سطح کلان نیز با تولید روغن منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول استراتژیک می‌شود، افزود: در سال زراعی جدید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است سطح کشت کلزا شهرستان ساری به سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار برسد.

او با بیان اینکه چهار شرکت‌های توزیع کننده بذر کلزا این شهرستان به نام‌های شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی، اتحادیه تعاونی تولید روستایی، شرکت زراعت گلاره کلهر و اتحادیه زراعتکاران کار تهیه و توزیع بذر کلزا را انجام می‌دهند، گفت: ۶ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم بذر کلزا شامل ارقام بهاره هایولا ۵۰، تراپر، بهاران، پیشرو، ظفر و RGS به شهرستان ساری تاکنون اختصاص یافته است.

print

پاسخی بگذارید