رئیس سازمان چای خبرداد
تاریخ: ۱۰:۴۹ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ارز آوری 17 میلیون دلاری چای

رئیس سازمان چای با اشاره به صادرات حدود 13 هزار تن چای داخلی به کشورهای آسیایی و اروپایی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، درآمد ارزی حاصل از این میزان صادرات را 17 میلیون دلار ذکر کرد.

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ؛ حبیب جهانساز با اظهار این مطلب، مهم‌ترین علل افزایش صادرات چای داخلی را بحث‌های مالی نظیر تحولات ارزی و نوسانات بازار داخلی از یک سو و افزایش کیفیت چای ایرانی از سوی دیگر ذکر کرد.
وی با تأکید بر اینکه چای داخلی در رقابت تنگاتنگ با چای خارجی توانسته جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند، افزود:‌ نزدیک به دو هزار تن از چای صادراتی ایران به کشور هندوستان ارسال و مابقی نیز به سایر کشورهای اروپایی و آسیایی صادرات شد.
جهانساز چای صادر شده داخلی را از لحاظ کیفیت،‌ رنگ،‌ عطر و طعم به دو قسمت مجزا تقسیم کرد و در تشریح این موضوع اظهار داشت:‌ بخشی از چای خشک داخلی که از همه لحاظ دارای کیفیت فوق‌العاده خوبی است، به کشورهای مطرح اروپایی نظیر آلمان و فرانسه صادر می‌شود.
رئیس سازمان چای کشور در مورد مابقی محصول چای صادر شده ایرانی خاطرنشان کرد:‌ مقداری از چای خشک داخلی نیز که در مقایسه با چای صادراتی نمونه از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، برای فرآوری و یا اختلاط با چای محلی کشورهای هدف توسط آنان خریداری می‌شود.
وی سایر کشورهایی که چای ایرانی به آنان صادر می‌شود را شامل ازبکستان، روسیه، آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، استرالیا، آلمان‌ و کانادا ذکرکرد.
به گفته جهانساز، تا تاریخ 30 مهرماه امسال ، حدود 112 هزار و 736 تن برگ سبز چای در مجموع از کشاورزان استان‌های گیلان و مازندران خریداری و به کارخانه‌های چایسازی تحویل شد که از این میزان حدود ‌39 هزار و 983 تن برگ سبز درجه یک و 72 هزار و 753 تن نیز برگ سبز درجه دو بوده است.
25 تا 28 هزار هکتار باغ چای در دو استان گیلان و مازندران وجود دارد؛ 90 درصد این باغ ها در گیلان واقع شده و دو شهرستان رامسر و تنکابن استان مازندران نیز باغ چای دارند.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و در مهرماه هر سال پایان می یابد و کشاورزان باید عملیات بهزراعی در باغات چای را در فصل های پاییز و زمستان برای برداشت مناسب برگ سبز انجام دهند.

print

پاسخی بگذارید