تاریخ: ۱۰:۲۱ :: ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
بازگشت تعادل به معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی تالار شیشه ای گفت:‌ با رشد ادامه دار معاملات و شاخص ها، شاهد بازگشت تعادل به بورس هستیم.

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ما  با اشاره به رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در هفته ‌های گذشته گفت: افت شاخص بورس در چند روز گذشته امری طبیعی است و می‌توان از آن به عنوان اصلاح شاخص یاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش حجم عرضه‌ها و فشار فروش در معاملات چند روز گذشته در بورس نیز پس از رشد قابل‌ توجه قیمت‌ها، امری کاملا طبیعی است و به معمول پس از شکل‌گیری موج صعودی در قیمت‌ها، سهامداران ترجیح می‌دهند با فروش سهام خود اقدام به ذخیره سود کنند و این موضوع نیز باعث شد تا در چند روز گذشته شاهد افت چند هزار واحدی شاخخص بورس باشیم.

وی اضافه کرد: التهابات موجود در بازار ارز، مسکن، سکه و خودرو در حالی در نقطه اوج خود قرار گرفته که انتظارات سرمایه‌گذارن از رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازارهای پایان یافته و بر این اساس با توجه به افت بازار سهام در ماه‌های گذشته نقدینگی میل به ورود به این بازار را پیدا کرده و شاهد رشد قیمت‌ها و شاخص در بورس هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته در این میان نباید به نیم نگاه معامله گران بورس به تحولات سیاسی غافل ماند، ضمن اینکه در این میان سیگنال‌های مثبت دریافتی از سوی کشورهای اروپایی برای حفظ و حراست از برجام در شرایط فعلی، این امید را در دل سرمایه‌گذاران در بازار سهام زنده نگه داشته که ریسک‌های برجامی، اثرات کمتری بر معاملات داشته باشند.

خلیلی در خصوص تاثیر ایجاد بازار دوم ارزی بر معاملات بازار سهام نیز اظهارداشت: این موضوع تاثیر مستقیمی بر ارزش سهام بورس تهران نخواهد گذاشت، چرا که بیشتر بنگاه‌های بزرگ بورسی مشمول این طرح نمی‌شوند؛ بنابراین نباید منتظر اثرپذیری معنادار معاملات بورس از این اتفاق بود.

وی در مورد تاثیر عرضه گواهی سکه بر معاملات بورس هم گفت: بازیگران بازار سکه جدای از معامله‌گران بورس هستند و با توجه به مختصات و خصوصیات سرمایه‌گذاری در بازار سکه نمی‌توان این‌گونه انتظار داشت که عرضه گواهی سکه معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

print

پاسخی بگذارید