گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۹ :: ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
برداشت افزون بر هشت هزار میلیارد ریال فندق در گیلان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باغداران گیلانی امسال ، ۲۳هزار و ۳۶۲ تن فندق به ارزش هشت هزار و ۱۷۶میلیارد ریال برداشت کردند.

منوچهر پارسافر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان تولید توسط ۵۹ هزار باغدار استان در مقایسه با میانگین عملکرد دو سال گذشته نشاندهنده افزایش ۳۰ درصدی است.

 وی با بیان اینکه امسال سال آور فندق در گیلان بود، تصریح کرد: مهمترین علت افزایش تولید؛ شرایط مساعد آب و هوایی، رعایت اصول باغداری، هرس، آبیاری و تغذیه مناسب است.

وی شهرستان های رودسر، سیاهکل، املش، تالش، رودبار و آستارا را  مهمترین مناطق تولید فندق در گیلان  عنوان و اضافه کرد:  هشت واحد فرآوری و بسته بندی فندق در شهرستان های رودسر، املش و سیاهکل فعال است.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:  فندق های برداشت شده علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های دیگر هم ارسال  می شود.

وی توسعه باغ های فندق را یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی گیلان ذکر و بیان کرد: طی دو  سال اخیر با ارائه نهال های یارانه ای به باغداران در هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شیب دار استان فندق کشت شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به باغداران توصیه کرد: برای توسعه باغ های  خود از ارقام پرمحصول سازگار با شرایط اقلیمی استفاده کنند.

پارسافر افزود: ۸۵ درصد فندق کشور در گیلان تولید می شود و برداشت فندق از نیمه مرداد آغاز می شود و مهرماه به پایان می رسد.

فندق پروتئین، مواد چرب، کلسیم، فسفر و پتاسیم دارد.

مصرف این محصول برای تقویت حافظه و درمان بیماری های گوارشی موثر است

گیاه آلوئه‌ورا بیش از ۱۷میلیارد ریال ارزش افزوده برای استان به ارمغان آورد

پارسافر با اشاره به  برداشت یک هزار و ۴۸۸ تن محصول آلوئه‌ورا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از زمین‌های کشاورزی استان افزود: ۸۹ کشاورز در استان در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه امسال سومین سالی است که آلوئه‌ورا در شرایط گلخانه‌ای در گیلان کشت می‌شود،  گفت: به ازای هر هکتار ۲۴۰ تن برگ گیاه دارویی آلوئه‌ورا برداشت می‌شود.
وی افزود: بوته آلوئه‌ورا همانند بوته‌های چای دائمی است و کشاورزان می‌توانند در سال سه  بار برگ این گیاه را برداشت کنند.

 پارسافر تصریح کرد: برگ‌های برداشت‌شده آلوئه‌ورا به شرکت‌های فرآوری این گیاه در استان‌های خراسان رضوی و البرز و برای فروش در عطاری‌ها به استان‌های همجوار ارسال شود.
وی افزود: همچنین این محصول توانسته بازار کشورهای هم‌جوار را هم متوجه خود سازد.
وی با اعلام اینکه این گیاه در شرایط گلخانه‌ای در ۱۱ شهرستان استان کاشته شده است گفت: شهرستان فومن با داشتن بیش از ۲.۶ هکتار بیشترین سطح زیر کشت این گیاه را دارد.

گیاه آلوئه ورا به علت داشتن خواص ضد میکروبی برای درمان بسیاری از زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما، تاول، گزیدگی زنبور و نیش حشرات، بریدگی، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه، درمان یبوست، آسم، سوء هاضمه، صرع و تصفیه خون موثر است
اگرچه این گیاه با مناطق گرم و مرطوب سازگاری است، اما در مناطق مختلف ایران کشت می‌شود؛ آلوئه ورا جزو گیاهان پایا، خشکیزی و آبدار محسوب می ‌شود و برگ‌ های آن مثلثی شکل، رنگ سبز، حالت آبدار و لبه ‌های دندانه ‌دار است

print

پاسخی بگذارید