تاریخ: ۱۳:۵۳ :: ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تضییع حقوق بیت المال با ۳۰هزار مشترک غیر مجاز برق در غرب مازندران

مدیر عامل شرکت توزیع برق غرب مازندران از کاهش ۱۲درصدی تلفات برق خبر داد و در عین حال گفت: به دلیل گسترش ساخت و ساز های بی رویه و غیر مجاز در اراضی ملی ، ۳۰ هزار مشترک غیر مجاز برق بدون داشتن انشعاب به این انرژی دسترسی و استفاده بی رویه می کنند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از خبرنگار ایرنا ،یکی از چالش‌های نوسانات مصرف انرژی های گاز و برق در استان مازندران ثابت نبودن جمعیت ناشی از حضور گردشگران و مهمتر از آن خوش نشینانی که در اراضی طبیعی به صورت غیر مجاز طی سال های گذشته ساخت وساز کرده و بدون گرفتن انشعاب از خدمات عمومی آب ، برق ، گاز و تلفن بهره مند هستند، وضیعتی که بیشترین مصرف انرژی خانگی را نیز به خود اختصاص می دهند.

طبق آمار ۳۰ هزار مشترک غیر مجاز برق بدون داشتن انشعاب در غرب مازندران از این انرژی برخوردارند و بیش از ۱۲۰ هزار مشترک گاز ویلا نشین استان نیز بد مصرف هستند.

همواره غرب استان مازندران به دلیل شرایط خاص برخورداری از مواهب طبیعی یعنی نزدیکی دریا ،جنگل و کوه سبب شد تا بیشترین تجاوز و تصرف به عرصه های طبیعی ، ساخت وساز ها و تغییرکاربری های غیر مجاز را در این خطه شاهد باشیم.

مصطفی بابایی مدیر عامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ساری از شناسایی ۳۰ هزار مشترک برق بدون داشتن انشعاب در این خطه خبر داد و گفت: چالش اساسی در غرب استان ساخت وساز های غیر مجاز است که امکان واگذای انشعاب به هر دلایلی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مسوولان مراجع قضایی و بازرسان باید به راهکار مناسبی برای مصرف بی رویه این نوع مشترکان برسند و البته راهکار این موضوع با استفاده از قوانین بودجه سال جاری طرح شده است ،یعنی می توان انشعاب را به صورت غیر دائم واگذا کنیم تا حداقل از تضییع حقوق بیت المال جلوگیری شود.

وی با تاکید براین نکته که مشترکان برق بدون انشعاب مصرف غیر مجزا دارند و اصلا در مصرف قابل کنترل نیز نیستند، اظهار داشت: به دلیل دسترسی آسان به خطوط و شبکه برق این افراد از مصارف زیادی نیز برخوردارند.

بابایی با اظهار این که سالانه حدود ۱۰ هزار مشترک غیر مجاز در غرب مازندران شناسایی و انشعاب غیر مجاز آن جمع آوری می شود، گفت:اما به دلیل دسترسی راحت دوباره به صورت غیرمجاز وصل می شوند.

 

مدیر عامل شرکت توزیع برق غرب مازندران تصریح کرد: طبق بر آورد های صورت گرفته هزینه ای که این مشترکان غیر مجاز به بیت المال می زنند، با واگذاری انشعاب در سال اول ۱۰۰ میلیارد تومان به خزانه بازگشت می کند و در واقع از تضییع بیت المال جلوگیری می شود.

کاهش حدود ۱۳درصدی تلفات برق در غرب مازندران

وی با بیان این که در حال حاضر ۲۳ شهر و ۹۲۴روستای غرب مازندران از طریق ۹هزارو ۲۴کیلومتر خطوط و شبکه تغذیه از نعمت برق برخوردارند، گفت: ۷۰۰هزار مشترک برق در این منطقه هستند که این آمار در قبل ازانقلاب ۱۵هزار مشترک بوده است ،یعنی شمار مشترکان برق از ۲ درصد سال ۱۳۵۷ اکنون به ۹۸ درصد رسیده است.

وی با بیان این که ۳۷هزار مشترک برق برابر با ۶ درصد در دولت سیزدهم اضافه شدند، گفت: ۵۱ درصد مشترک مشترکان روستایی و ۴۹درصد شهری هستند یعنی روستاهای غرب مازندران بعد از انقلاب بیشتر از خانواده های شهری از نعمت برق برخوردار شدند.

بابایی با بیان این که کمترین خاموشی را طی سال های پس از انقلاب در سال گذشته داشته ایم، ادامه داد: تعداد ۱۵هزارو ۸۰ پست توزیع برق در غرب مازندران فعال است که ۲درصد این امکانات قبل از انقلاب بود و عمده آن نیز در مناطق شهری بوده است.

وی با اظهار به این که اکنون ۱۴۴هزار شعله روشنایی درمحورهای مختلف غرب مازندران فعال است که این آمار قبل از انقلاب صفر بود، گفت: حدود ۸۳درصد مشترکان غرب مازندرات خانگی ۳.۵درصد عمومی ، ۲درصد کشاورزی، ۱۰ درصد تجاری یک درصد روشنایی معابر و نیم درصد صنعتی هستند.

وی متوسط میزان مصرف روزانه برق در غرب مازندران را ۸۰۰مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: ۱۰ درصد مصرف روزانه برق توسط مشترکان صنعتی است.

وی یکی از شاخص های اثر گذار در استفاده بهینه از انرژی برق را کاهش شدید تلفات برق غرب مازندران عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۵ تا کنون تلفات برق از ۲۴درصد به ۱۲.۵درصد کاهش یافت که دو درصد کاهش تلفات برق در دولت سیزدهم عملیاتی شده است.

افتتاح ۱۰۵ طرح برقی غرب مازندران با ۵۹ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر

وی به ارائه خدمات به صورت غیر حضوری در شرکت برق مازندران با هدف حذف کاغذ و کاهش بوراکراسی اداری اشاره کرد و گفت: اکنون با اپلیکیشن برق من تمام کارها به صورت غیر حضوری از درخواست انشعاب ، دلایل خاموشی ، اعلام خرابی و روشنایی معابر ارایه می شود.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۶۰ درصد از فعالیت خدمات برق به صورت سیستمی و بدون کاغذ انجام می شود.

بابایی طرح هوشمند سازی شبکه برق با ۲۰ هزار کنتور هوشمند کنترل و رویت پذیری را از دیگر خدمات مهم دولت سیزدهم در غرب مازندران اعلام کرد و گفت: ۳۵۵روستای از مجموعه ۹۲۴روستای برق دار غرب استان در ۲ سال گذشته با همت دولت سیزدهم با طرح بهینه سازی شبکه برق سرمایه گذاری ۱۶۷میلیارد تومان صورت گرفت.

وی تبدیل سیم ها به کابل خود نگهدار برای اطمینان کاهش تلفات ، افزایش امینی و جلوگیری از سرقت با هزینه ۴۱۰ میلیارد تومان را از دیگر خدمات دولت سیزدهم در این خطه عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق غرب مازندران از افتتاح ۱۰۵ طرح با ۵۹میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر خبر داد.

print

پاسخی بگذارید