تاریخ: ۱۱:۵۶ :: ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
تمام مردم مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند

کارشناس اقتصادی گفت: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه به قدری به تقاضای مصرفی معافیت داده شده است که اکثر مردم مشمول این مالیات نمی‌شوند و تنها تعدادی سوداگر مشمول این مالیات هستند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،ملک زاده گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس این روز‌ها در حال پیگیری است این مالیات به دو هدف مهم می‌پردازد هدف اولیه این است که تقاضای مصرفی در بازار‌های مهم مانند مسکن، طلا، ارز وبازار خودرو حفظ و تقاضای غیر مصرفی و به اصطلاح سودگرانه از این بازار‌ها کنار رود.

او در ادامه افزود: هدف دوم این طرح این است که با حذف این نوع تقاضا‌های غیر مصرفی و سوداگرانه منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود طبیعتا چند ویژگی اصلی باید این طرح داشته باشد به طور مثال معافیت‌ها و شمولیت در این نوع مالیات باید به شکلی باشد که اکثر بازار‌های غیر مولد را پوشش دهد که البته بازار سهام در این طرح نیست که یک نقض محسوب می‌شود.

ملک زاده می‌گوید: ویژگی دیگری که این طرح باید داشته باشد بازدارنده بودن است یعنی نرخ مالیات به گونه‌ای تدوین شده باشد که دیگر برای تقاضا‌های غیر مولد به صرفه نباشد. متاسفانه در طرحی که وجود دارد بیشترین نرخ حدود ۳۵ درصد است که آن چنان بازدارنده نخواهد بود.

او افزود: خوبی این طرح این است که به قدری به تقاضای مصرفی معافیت داده شده است که اکثر مردم مشمول این مالیات نمی‌شوند و تنها تعدادی سوداگر مشمول این مالیات هستند. از مجلس درخواست می‌شود در فرآیند بررسی و پیگیری این طرح به این دو مورد مهم توجه شود تا بازار‌های کالا‌های اساسی از فعالیت‌های غیر مولد پاکسازی شوند.

print

پاسخی بگذارید