گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
رونمایی از سامانه های جدید صدور مجوز کسب و کار در کشور

معاون وزیر اقتصاد با اعلام این که رونق تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار ایجاد می‌شود گفت : رونمایی از سامانه های جدید صدور مجوز کسب و کار در کشور امروز انجام می‌شود.

محمدعلی دهقان در آیین رونمایی رسمی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور با اشاره به اینکه تلاش های زیادی برای این نقشه راه صورت گرفته است گفت: برنامه وزارت اقتصاد در زمینه بهبود فضای کسب و کار امروز رونمایی می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اظهارداشت: رونق تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار ایجاد می‌شود. به ازای هر یک درصد بهبود فضای کسب و کار ۶ صدم درصد به رشد اقتصادی افزوده می شود.

۵ محور اصلی

دهقان ادامه داد: نقشه راه شامل ۵ محور اصلی است. یک مورد ساماندهی نظام مجوزدهی است و این موضوع در شروع کسب و کارها باید تسریع و تسهیل شود. بحث بعدی بهبود امتیاز در شاخص های بین المللی است. توانمندسازی بخش خصوصی و ایجاد پنجره واحد کسب و کار استانی در کنار توجه ویژه به مقررات زدایی از بخش های دیگر نقشه راه تدوین شده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: حذف بخش های مزاحم کسب و کار از اقداماتی است که با همراهی نمایندگان اتاق تعاون، اصناف و بخش خصوصی پیگیری می شود. برای فرایند شروع کسب و کار تا ارایه طرح اقتصادی و سایر بخش ها برنامه ریزی شده و تا آخر سال برای حدود ۳۰ کسب و کار پر درخواست این مجوزها ارائه خواهد شد.

دهقان تصریح کرد: به دنبال طراحی برنامه هایی هستیم تا برای اشتغال زایی به بخش خصوصی کمک کنیم. برنامه ها در طول سال جاری قدم به قدم دنبال خواهند شد. وی اظهارداشت: ساماندهی نظام مجوزها هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده و هنوز برخی دستگاه ها خارج از سیستم ارایه شده مجوز صادر می کنند. ۵ مجوز با پنج خصوصیت به ما کمک خواهد کرد تا یک سامانه مناسبی برای صدور مجوز داشته باشیم.

سامانه هوشمند

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال طراحی سامانه ای هستیم که تنها یکبار اطلاعات هویتی افراد را بخواهد. همچنین هر استعلامی تا زمانی که تغییر نکرده نیاز به اخذ اطلاعات جدید نداشته باشد. در عین حال، همه فعالان اقتصادی کشور برای دریافت مجوز تنها به یک محل مراجعه داشته باشند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: مجوزها باید استاندارد باشند و ساختار مشخصی داشته باشند و از سویی مشخص باشد چه دستگاهی مجوز را صادر کرده و زمان مورد نیاز برای صدور مجوز نیز روشن باشد.

نقطه شروع از وزارت اقتصاد

دهقان به شناسه ملی برای هر مجوز و شناخت آن در هر نقطه کشور سخن گفت و افزود: برای دستیابی به محورهای یاد شده سامانه ای راه اندازی شده که نقطه شروع آن از وزارت اقتصاد است که دارای ۴ زیرسامانه خواهد بود. سامانه «سام» برای ارایه درخواست صدور مجوز و ارائه مدارک است. برای اطمینان از پیشرفت کارها سامانه «دادور» و سامانه «یاور» نیز راه اندازی می شود تا مشاوره ها و اشکالات در مسیر کار از این طریق رفع شود. در سامانه «دادور» در صورت بروز مشکل امکان شکایت وجود خواهد داشت.

وی افزود: ظرف مدت ۷ روز باید از سوی دستگاه های دولتی به شکایت ها پاسخ داده شود. سامانه «نما» نیز زمان، هزینه و فرایند صدور مجوز را بررسی خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۸ هزار رسته صنفی داریم و در  کنار آن ۳ میلیون واحد صنفی فعال داریم و این بخش ۵۵ درصد استعلامات کشور را به خود اختصاص داده اند. امروز گام مهمی برداشته شد و تمام درخواست های اصناف از طریق درگاه ملی مجوزها پیگیری و صادر خواهد شد. تاکنون ۳۲ هزار و ۶۰۰ درخواست مجوز در سامانه ثبت و ۹ هزار و ۷۰۰ مجوز نیز صادر شده است. گان بعدی در سال بعد کاهش تعداد مجوزها خواهد بود.

صدور ۲۵۰ هزار مجوز

همچنین سعید ممبینی رییس اتاق اصناف ایران، نیز در آیین رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور، اظهار داشت: اصناف از یک سو مصرف‌کننده خدمات درگاه ملی هستند و از سوی دیگر با کسب و کارهای نوینی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند کمک‌کننده به این اقدام باشند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سالانه صدور حدود ۲۵۰ هزار مجوز از این طریق صورت گیرد، گفت: امیدوارم ایرادات کار به حداقل برسد و در آینده به عنوان یک رویه جاری مورد استفاده قرار گیرد.

ممبینی با ابراز امیدواری از اینکه در نهایت با پیوستن همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به یک پنجره واحد دست یابیم تصریح کرد: اصناف هر کمکی که در این زمینه نیاز باشد انجام خواهند داد.

print

پاسخی بگذارید