در املش
گروه: اجتماعی
تاریخ: ۹:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
زادگاه جنگجویان اشکانی ثبت ملی شد

زادگاه جنگجویان لیارسنگ بن شهرستان املش واقع در شرق استان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرویس اجتماعی اقتصاد شمال ،شهرود امیر انتخابی  افزود: مجموعه باستانی لیارسنگ بن به مساحت ۲۷ هکتار و حدود حریم ۵۷ هکتار به شماره ۳۱۴۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی خاطر نشان کرد : هرگونه تخریب و صدمه به این اثر تاریخی طبق ماده ۵۶۲ تا ۵۶۸ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد .
مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار است که شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است .
مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش ها در فواصل سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.
طی کاوش های انجام شده سه نمونه قبر از نوع تدفین های خمره ای ، دخمه ای ، چاله ای و اشیاء بسیار ارزشمند از نوع سفالین ، مفرغین و … بدست آمد؛ همه این آثار نشانگر اهمیت این مجموعه تاریخی در ادوار تاریخی است.
یک هزار و ۷۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید