گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۸ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
زراعت رو به رونق پنبه در گلستان

گلستان با زمین‌های حاصل‌خیز ظرفیت رونق دوباره زراعت پنبه را دارد هر چند که اکنون بعد از استان‌های خراسان رضوی و فارس سومین استان برتر تولید کننده این محصول در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا زراعت پنبه در گلستان تا چند دهه گذشته در سطح ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار نقش موثری در تولید و اشتغال منطقه داشت بطوریکه از دیگر استان های کشور کارگران بسیاری برای کار در فصل برداشت محصول و فعالیت کارخانه های پنبه پاک کنی به منطقه عزیمت می کردند.

رونق کشت و کارخانه های پنبه پاک کنی در گلستان بعدها به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه تولید و طولانی بودن دوره رشد گیاه و برداشت محصول (حدود هشت ماه)، خشکسالی، پایین بودن قیمت خرید، حمایت ضعیف از این محصول راهبردی، جایگزین کردن کشت های مقرون به صرفه و واردات بی رویه وش به چند هزار هکتار محدود شد.

اما در سال های اخیر با حمایت دولت از زراعت این محصول راهبردی و استقبال کشاورزان منطقه سرمایه گذاری برای توسعه پنبه در قالب اقتصاد مقاومتی رو به جهش است.

در تایید روند رو به رشد زراعت پنبه در گلستان آمار منتشره سازمان جهادکشاورزی حاکیست که زراعت این محصول در منطقه طی سال زراعی۹۷ حدود ۱۰ هزار و ۶۲۱ هکتار با تولید ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن وش و سال زراعی ۹۸ حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار با تولید ۳۳ هزار تن وش بود و برای سال زراعی جاری هم با سطح زیر کشت ۲۱ هزار هکتار برآورد تولید حدود ۴۲ هزار تن وش پنبه پیش بینی شده است.

استاندار گلستان امروز سه شنبه در مراسم نکوداشت روز جهانی پنبه در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات پنبه گرگان گفت: با توجه به سابقه درخشان این استان در زراعت پنبه، برنامه ریزی لازم به منظور افزایش سطح زیرکشت و استفاده از ارقام پر بازده باید بیشتر از این در دستور کار قرار گیرد.

هادی حق شناس اظهار داشت: تاکنون اقدام موسسه تحقیقات پنبه گلستان برای احیای زراعت در این استان بسیار حایز اهمیت بوده اگرچه مسائل اقتصادی مشکلاتی را در راه توسعه کشت هایی همچون پنبه ایجاد کرده ولی رشد تولید در واحد سطح با استفاده از ارقام جدید می تواند کشاورزان منطقه را به کشت بیشتر و پربازده ترغیب کند.

وی بیان کرد: از طرح های تحقیقاتی در حوزه زراعت پنبه حمایت همه جانبه می شود چون معرفی ارقام جدید افزایش عملکرد تولید را در واحد سطح  همراه داشته و توسعه آن برای استان گلستان مقرون به صرفه است.

به گفته حق شناس، زراعت پنبه در هر هکتار برای پنج نفر شغل مستقیم ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا هر ساله زراعت پنبه در گلستان با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول از اواخر شهریور تا دی ماه ادامه می یابد.

اقلیم متنوع، زمین های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری برای احیای زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی و شمالی گلستان هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را در خود جای داده و ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی و باغی حاصل‌خیز دارد که به سبب تنوع آب و هوایی سالانه چند کشت در آن انجام می شود.

print

برچسب ها: , ,

پاسخی بگذارید