گروه: اجتماعی
تاریخ: ۷:۳۲ :: ۱۳۹۶/۰۷/۱۹

در شرایطی که سازمان راهداری نزدیک به پنج سال است که با ثبات مدیریت برای اجرای سیاست‌ها زمان داشته، اما هنوز به نظر می‌رسد این سازمان تنها برنامه‌هایی را اعلام می‌کند که برای هر یک از آن‌ها باید باز هم منابع اعتباری جدید در نظر گرفت.

حفظ و بهسازی جاده‌های فعلی کشور، افزایش ایمنی راه‌ها و افزایش نظارت بر وضعیت جاده‌ها بخشی از برنامه‌های سازمان راهداری به عنوان یکی از مهم‌ترین معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید. در کنار آن تلاش برای کمک کردن به نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که باید از سوی سازمان راهداری فکری جدی برای آن صورت گیرد.

با وجود کمک‌هایی که از طریق منابع اعتباری دولتی به این سازمان شده و حتی در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت بخشی از سهم راه‌آهن را نیز به سازمان راهداری واگذار کرد، اما هنوز این سازمان برای انجام اصلی‌ترین وظایف خود، به دنبال گرفتن بودجه‌های جدید است.

کشاورزیان مدیرعامل این سازمان در جدیدترین صحبت‌های خود اعلام کرده که سازمان راهداری ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه را در جاده‌های کشور شناسایی کرده که پس از انجام محاسبات به ۱۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز رسیده است. این سازمان برای رسیدگی به این مناطق و اصلاح شرایط آنها به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کشاورزیان بار دیگر تاکید کرده که برای ایمن سازی نقاط مستعد حادثه به اعتبار سنگین‌تری نیاز دارد و دولت باید در این زمینه به سازمان راهداری کمک کند. این صحبت در حالی مطرح شده که طبق قانون ۶۰ درصد از جرائم برون شهری وصول شده نیز باید در اختیار سازمان راهداری قرار گیرد که طبق اعلام کشاورزیان در سال گذشته ۳۵ درصد از این اعتبارات به سازمان راهداری تخصیص یافته است.

این صحبت‌های جدید در حالی مطرح شده که چندی قبل کشاورزیان برای انجام راهداری درخواست منابع اعتباری جدید کرده بود. وی گفته بود با توجه به آمار راه‌های کشور حدود ۴۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز به صورت ملی و ۵۵ درصد به صورت استانی باید تامین شود تا با رسیدن این منابع به ۳۵۰۰ میلیارد تومان امکان راهداری مناسب و به موقع به وجود آید.

در شرایطی که با پیگیری مستقیم وزیر راه و شهرسازی بحث نصب دوربین‌ها در جاده‌های کشور سرعت گرفته سازمان راهداری در طول سال‌های قبل برنامه دقیقی برای بهبود خدمات راهداری، افزایش عمر مفید جاده‌ها و همچنین تامین منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان ارائه نکرده است و به نظر می‌رسد در طول پنج سال گذشته دغدغه اصلی این سازمان جذب منابع اعتباری بوده که مشخص نیست چه زمانی تامین خواهد شد تا بتوان بعد از تمام این مدت ارزیابی دقیق از کارنامه این معاونت وزارت راه و شهرسازی پس از حدود پنج سال داشت.

print

پاسخی بگذارید