نباید وزرا به سلبریتیها تبدیل شوند، چراکه دیگر هزار و یک مشکل مرتبط با حوزه وزارت آنها اهمیت خود را از دست میدهد.
صبا رضایی*– خبرهای مرتبط با وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره به نظر خبرنگاران و البته خوانندگان جذاب میرسند، اما این خبرها پس از مدتی صاحب یک ویژگی میشوند؛ آنها دیگر درباره مشکلات فناوری اطلاعات، فیلترینگ و ارتباطات نیستند بلکه نقل اظهار نظر یکی از سلبریتیهای کشور شدهاند؛ البته سلبریتی در دنیای سیاست و ارتباطات. این خبرها توجه مخاطبان را به مشکلات ارتباطات و فناوری اطلاعات جلب نمیکردند، نظر آنها را به فیلترینگ معطوف نمیکردند بلکه توجه خوانندگان را به خود وزیر جلب میکردند.
در واقع ارزش مهم خبری وزیر بود که حالا سلبریتی شده بود. پس از انتخاب برخی دولتمردان به سمت وزیر و عضو هیات کابینه دولت، به تدریج شاهد آن هستیم که رفتار، راه رفتن و حتی صحبت کردن آنها شبیه سلبریتیهای معروف جهانی میشود.
این سلبریتیها صحبتهای عامهپسند میکنند، نسبت به فیلترینگ و در برابر گرانی قیمتها موضع میگیرند، عدهای هم برای آنها کف میزنند و رسانهها نیز خبرهای سلبریتیهای دنیای سیاست را با تیترهای جذاب منتشر میکنند. این اخبار در عمل نه مشکل فیلترینگ را رفع میکند و نه تاثیری روی گرانی محصولات میگذارد اما گوینده خبر را معروفتر و محبوبتر از گذشته میکند.
به تدریج شاهد آن هستیم که اخبار مربوطه بیش از هر چیز از این نظر حائز اهمیت هستند که از زبان یک سلبریتی نقل شدهاند، نه اینکه موبایل گران شده یا شبکه اجتماعی دیگری ممکن است فیلتر شود. در نهایت علاقهمندان و طرفداران سلبریتی معروف خواننده سایتها و رسانههای مرتبط میشوند و اخبار سلبریتی محبوب خود را پیگیری میکنند.
آنچه مسلم است خبرهای رسانههای زرد یا پاپاراکسیها باید درباره سلبریتیها باشد نه اخبار مربوط به حوزه فناوری اطلاعات! این اخبار باید درباره فیلترینگ باشد، انحصارگرایی صداوسیما، دنیای تکنولوژی و ارتباطات، البته محتوای خبرها به این مسائل میپردازد اما بیشتر آنها اظهارنظرهای یک سلبریتی پرطرفدار است.
به همین دلیل است که نباید وزرا به سلبریتیها تبدیل شوند، چراکه دیگر هزار و یک مشکل مرتبط با حوزه وزارت آنها اهمیت خود را از دست میدهد. مانند آن است که یک هنرپیشه درباره سیل و زلزله اظهارنظر کند، این نظر البته مهم است اما اهمیت اصلی آن است که هنرپیشه محبوب آنرا بیان کرده است.
حتی دعوای بین وزارت ارتباطات و صداوسیما چندی است که به دعوای یک ضدقهرمان با قهرمان یا همان سلبریتی محبوب تبدیل شده و اینکه صداوسیما چه عملکردی در پیش گرفته و برای حفظ انحصارگرایی چه اقداماتی انجام میدهد، در حاشیه قرار گرفته است. البته در برخی موارد دولتمرد معروف وارد عمل میشود، به طور مثال اگر نهادی استارتآپها را تهدید به فیلتر کند.
سلبریتی محبوب نامهنگاری میکند و استارتآپها را نجات میدهد که اقدام خوبی است اما شیوه پرداختن به عملکرد نامناسب است. از سوی دیگر زمانی که وزیر سلبریتی درباره فیلترینگ توئیتر و تلگرام اعتراض میکند جنبه مهم خبر میشود شجاعت وزیر جوان در مقابل عدهای مخالف او. در صورتی که در عمل نه اقدامی برای جلوگیری از فیلترینگ انجام میدهد و نه نظر وی تاثیری بر این مساله میگذارد.
نتیجه چه میشود؟ کاربران زمانی به اهمیت موضوع پی میبرند که برای دسترسی به شبکه اجتماعی محبوبشان ناچار میشوند از فیلترینگ استفاده کنند. تا پیش از این نظر وزیرا و دولتمردان از نظر بیان مشکل ارزش داشت اما امروزه با دولتمردانی مواجه هستیم که سلبریتی بوده و خبرهای مهم را تا اندازه اخبار زرد سلبریتیها تنزل دادهاند. به همین روی پرداختن به نظرات وزرا به ویژه از نوع سلبریتی و جوان اخبار زرد را در سطح جامعه افزایش میدهد.
*روزنامهنگار