تاریخ: ۱۹:۴۷ :: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
شاپرک ۱۲۳ درگاه اینترنتی متخلف را مسدود کرد

رصد، شناسایی و مسدودسازی درگاه پذیرندگان متخلف یکی از اقدامات همیشگی شاپرک است که در این زمینه طی سال جاری بیش از ۱۲۳ درگاه پرداخت اینترنتی متخلفان مسدود شد.

نظارت بر عملکرد شرکت‌های پی‌اس‌پی همواره از جمله اولویت‌های شاپرک به عنوان بازوی نظارتی بانک‌ مرکزی در حوزه پرداخت الکترونیک بوده‌ که کمترین مماشاتی در آن راه نداشته و ندارد. یکی از مواردی که از سوی شاپرک در نظارت بر عملکرد شرکت‌های پرداخت مورد توجه ویژه قرار دارد، شفافیت در نوع فعالیت پذیرندگان اعم از پذیرندگان کارتخوان و پرداخت اینترنتی است.

بنا بر مستندات نظارتی شاپرک، شرکت‌های پی‌اس‌پی موظفند نوع فعالیت متقاضی هر نوع درگاه پرداخت را به صورت شفاف و قطعی اطلاع یایند و علاوه بر این به صورت دوره‌ای بر تطابق فعالیت اعلام شده از سوی متقاضی درگاه با فعالیتی که پس از دریافت درگاه به آن مشغول است، نظارت داشته باشند و با هرگونه عدم تطابق در رسته فعالیت برخورد کنند.

علاوه بر این شرکت شاپرک در صورت اهمال یا غفلت شرکت‌های پی‌اس‌پی در برخورد با تخلف پذیرندگان از رسته و فعالیت اعلامی، می‌تواند نسبت به مسدود کردن درگاه پذیرنده متخلف اقدام کند.

شاپرک بر همین مبنا همواره بر عملکرد شرکت‌های پی‌اس‌پی در حوزه شفافیت و تطابق رسته فعالیت پذیرندگان نظارت داشته و موارد لازم را به این شرکت‌ها تذکر داده‌ است. در برخی موارد نیز که بنا به علل و دلائل مختلفی شرکت‌های پرداخت الکترونیک در مسدودسازی درگاه پذیرندگان متخلف، اهمال کرده‌اند نسبت به بستن این درگاه‌ها به طور مستقیم اقدام کرده‌است.

گزارش‌های موجود در بخش نظارت شاپرک نشان‌می‌دهد طی نیمه نخست سال جاری علاوه بر درگاه‌های مسدود شده توسط شرکت‌های پی‌اس‌پی، درگاه بیش از ۱۰۰ پذیرنده متخلف از سوی شاپرک به صورت مستقیم مسدود شده‌ است.

برخلاف جوسازی‌هایی که در برخی مقاطع علیه شاپرک و نهادهای نظارتی براه می‌افتد، رصد، نظارت و برخورد با پذیرندگان متخلف نه تنها از دستور کار شاپرک و شرح وظائف شرکت‌های پی‌اس‌پی خارج نشده‌است بلکه همچنان با جدیت ادامه‌ دارد و تنها طی چند هفته اخیر درگاه بیش از ۲۳ پذیرنده متخلف که برخی از آنها از درگاه پرداخت اینترنتی برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده کرده‌بودند، از سوی شاپرک مسدود شده‌است.

شاپرک در راستای انجام وظائف نظارتی خود با سایر نهادهای مرتبط از جمله پلیس فتا، دادستانی کشور و بانک‌مرکزی همکاری لازم و تنگاتنگی دارد و از تمام ظرفیت خود برای مسدودسازی راه‌های سوءاستفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک کشور بهره‌ می‌برد.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید