مدیرکل تعاون گیلان
تاریخ: ۲۰:۳۳ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
شرکت های تعاونی توسعه و عمران زمینه ساز رونق اقتصادی است

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر ضرورت تشکیل سریعتر تعاونی های توسعه عمران در تمامی شهرستان های استان اظهار داشت: فعالیت شرکت های تعاونی توسعه و عمران زمینه ساز رشد و رونق اقتصادی می شود.

عباس علیزاده غروب یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فراهم کردن زمینه فعالیت برای شرکت های تعاونی توسعه و عمران و تجمیع سرمایه های خرد و هدایت صحیح و شفاف این منابع در انجام امور اقتصادی موجب علاقه مندی و ترغیب مردم  برای مشارکت در این فعالیت ها  و  زمینه ساز رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.
وی با اشاره به تشکیل هشت شرکت تعاونی در شهرستان های رشت، سیاهکل، لاهیجان، تالش، صومعه سرا، آستانه اشرفیه و ماسال تصریح کرد: این تعامل و همکاری باید هر چه سریعتر در شهرستان هایی که هنوز شرکت های تعاونی توسعه و عمران تشکیل نشده نیز صورت گیرد.

وی با اشاره به قوانین شرکت های تعاونی توسعه عمران افزود: طبق قانون دستگاه های اجرایی قبل از هرگونه برگزاری مزایده باید اطلاعات و سایر موارد مربوط به فعالیت و طرح های خود را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند تا طرح ها و خدمات دارای قابلیت واگذاری به شرکت های تعاونی توسعه و عمران ، شناسایی و با ترک تشریفات اجرای این طرح ها به شرکت های تعاونی توسعه و عمران واگذار شود.

علیزاده نقش فرمانداران و تعامل آنها را با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران سازنده عنوان و خاطرنشان کرد: ظرفیت های بسیاری در استان وجود دارد که می توان به شرکت های توسعه و عمران واگذار کرد.

وی واگذاری آب‌بندان ها به شرکت های تعاونی توسعه عمران  را نمونه ای از این ظرفیت ها و ضرورت دانست و افزود: از ظرفیت آب‌بندان ها در قالب زراعی، شیلاتی و گردشگری می توان بهره برد.

وی اضافه کرد: اولویت واگذاری این طرح به شرکت های تعاونی اختصاص داده شده است که این شرکت ها می توانند  هم خود  اقدام به اجرای این طرح ها نمایند و یا با تشکیل شرکت های اقماری تحت پوشش خود فرآیند نگهداری و اصلاح این طرح ها را به شرکت های مذکور واگذار کنند.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان در ادامه به انجام امور خدماتی شهرداری ها از قبیل نگهداری فضای سبز، رنگ آمیزی جداول و سایر خدمات کم هزینه اشاره و تاکید کرد: فرمانداران می توانند برای تقویت تعاونی های توسعه و عمران، انجام این خدمات را با رایزنی با شهرداران و بخشداران به تعاونی های توسعه و عمران واگذار کنند.

علیزاده ادامه داد: همچنین براساس مصوبه استانی حداقل ۱۰ درصد زراعت چوب شهرستان ها به تعاونی های توسعه عمران واگذار شود که امیدواریم با پیگیری فرمانداران هر چه سریعتر شاهد استفاده از ظرفیت شرکت های تعاونی توسعه و عمران در این بخش نیز باشیم.

وی همچنین بر توجه و استفاده از ظرفیت های شرکت های تعاونی توسعه و عمران در حوزه گردشگری و صنایع دستی به ویژه در شهرهای ساحلی و توریستی استان تاکید کرد.

علیزاده تفاهمنامه جدید وزارت تعاون و بانک توسعه و تعاون، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد برای شرکت های تعاونی توسعه عمران را  بسیار موثر در کمک به فعالیت آنان دانست.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان همچنین با اشاره به تشکیل ستاد شورای راهبردی تعاونی توسعه و عمران در اداره کل با هدف نظارت، برنامه ریزی و هدایت تعاونی های یاد شده اظهار داشت: دبیرخانه این ستاد موظف به پیگیری و رصد فعالیت شرکت های تشکیل شده و همچنین بررسی مشکلات و موانع موجود و رفع آنها است.

به گزارش ایرنا ، این شرکت ها به منظور تسریع در رشد و توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌هایی با عنوان شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل می‌شوند.
انجام فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهر و روستاها، ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی، تولیدی، توزیعی و خدماتی، خرید سهام بنگاه‌های دولتی مستقر در حوزه شهرستان، تملک اراضی بافت‌های فرسوده، انجام هر گونه معامله، خرید اوراق بهادار برای مدیریت منابع تعاونی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه به صورت شرکت مادر تخصصی هلدینگ از اهم فعالیت‌های شرکت است.

print

پاسخی بگذارید