نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا
تاریخ: ۶:۵۶ :: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷

مدیرعامل نیروگاه شهیدسلیمی نکا به تلاش و پیگیری­ های انجام شده در خصوص حذف کامل سوخت مازوت و استفاده 100 درصدی از سوخت گاز اشاره کرد و گفت : با هدف کاهش آلاینده ­های زیست­ محیطی و جلوگیری از مشکلاتی که مصرف مازوت برای تجهیرات نیروگاه ببار می­ آورد، از سال گذشته رایزنی­ ها و پیگیری­ های زیادی انجام شدتا سهمیه گاز بیشتری به نیروگاه تخصیص یابد .

به گزارش اقتصاد شمال ،به نقل از روابط عمومی نیروگاه شهید سلیمی نکا ،محسن نعمتی در نشست خبری با نمایندگان رسانه ­های کشوری و استانی از طرح توسعه بلوک سیکل ­ترکیبی نیروگاه نکا خبر داد و اظهار داشت: احداث نیروگاه جدید فرآیندی طولانی را می­ طلبد و ایجاد زیرساخت­ های لازم آن حدود 30 درصد هزینه را به خود اختصاص می­ دهد.

وی ادامه داد:بدلیل فراهم بودن این زیرساخت­ ها در نیروگاه نکا و با پیشنهاد و پیگیری­ های بعمل آمده، ما طرح توسعه بلوک سیکل­ ترکیبی در وزارت نیرو به تصویب رسید و مقرر شد در فاز اول اجرای این طرح دو واحد گازی جدید ارتقاء یافته نسل V94.2 که شرکت مپنا آنرا بطور کامل بومی­سازی کرده، هر یک به ظرفیت 162 مگاوات و با هزینه­ ای بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال احداث گردد.

نعمتی اظهار داشت:  با اجرای این طرح، ظرفیت اسمی نیروگاه از 2214 مگاوات  به 2538 مگاوات افزایش می­ یابد. در حال حاضر کار مطالعاتی آغاز شده و امیدواریم با همکاری همه مجموعه ­های ذی ربط این واحدها تا پایان سال آینده آماده راه ­اندازی گردد.

در این نشست که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تشریح برنامه ­ها و فعالیت­های نیروگاه برگزار شد، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا ابتدا به جایگاه ممتاز نیروگاه نکا در صنعت برق اشاره کرد و گفت: این نیروگاه از دو بخش مستقل بخاری و سیکل ­ترکیبی تشکیل شده که به همراه دو واحد توربین انبساطی با 2214 مگاوات قدرت منصوبه تولید یکی از مهمترین سرمایه ­های ملی و از بزرگترین نیروگاه­های کشور است که علیرغم گذشت 40 سال از عمر آن همه ساله در ارزیابی­های وزارت نیرو یکی از رتبه­ های برتر را در اختیار دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت تولیدبرق نکا میزان تحقق انرژی تعهدی نیروگاه را در 10 ماهه سال­جاری مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 9 میلیارد و 850 میلیون کیلووات ساعت انرژی در واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه تولید شد که از این میزان سهم واحدهای بخاری 81 در صد بوده است.

مدیرعامل نیروگاه شهیدسلیمی نکا به تلاش و پیگیری­ های انجام شده در خصوص حذف کامل سوخت مازوت و استفاده 100 درصدی از سوخت گاز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با هدف کاهش آلاینده ­های زیست­ محیطی و جلوگیری از مشکلاتی که مصرف مازوت برای تجهیرات نیروگاه ببار می­ آورد، از سال گذشته رایزنی­ ها و پیگیری­ های زیادی از طریق وزارت نیرو و همچنین طی نشست­ هایی با مسئولان ذی ربط استان مازندارن انجام دادیم تا سهمیه گاز بیشتری به نیروگاه تخصیص یابد .

وی افزود:این تلاش ها  نهایتاً منتج به صدور دستور ریاست محترم جمهوری به وزارت نفت شد و خوشبختانه امسال سهم گاز در تولید انرژی با 10 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 77 درصد رسید که این امر خود بیانگر جهت­ گیری وزارت نیرو در جهت کاهش مصرف مازوت است.

مدیرعامل نیروگاه شهیدسلیمی نکا تاکید کرد: علاوه براین مذاکرات و مکاتباتی با شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص تخصیص سوخت با کیفیت­ تری به نیروگاه انجام شدو برای کاستن از بار ترافیکی و افزایش ایمنی جاده ­ها پیشنهاد انتقال مازوت از طریق خط راه ­آهن به بندر امیرآباد را مطرح کردیم که با استقبال وزارت نفت و شرکت راه­ آهن مواجه شد.

نعمتی در بخش دیگری از سخنانش لزوم ارتقاء آمادگی نیروگاه برای تولید پایدار انرژی در فصول مختلف سال را ضروری دانست و گفت: به همین منظور همه ساله تعمیرات میان دوره ­ای در کلیه واحدهای بخاری، گازی و واحد بخار سیکل ­ترکیبی و همچنین براساس برنامه زمانبندی، نسبت به انجام تعمیرات اساسی و نیمه اساسی واحدهای نیروگاه اقدام می ­گردد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا واحد 4 بخاری از اول دی ماه از مدار خارج شد و به مدت 85 روز عملیات تعمیرات نیمه اساسی در آن انجام می ­شود، علاوه بر این به علت عمر بالای نیروگاه، فرسودگی تجهیزات و همچنین افزایش ضریب اطمینان در بهره ­برداری، لازم است که تعمیرات خاص، تعویض قطعات فرسوده و بهینه ­سازی تجهیزات واحدها را نیز در دستور کار خود داشته باشیم لذا در جریان تعمیرات واحد 4 بخار حدود 30 کیلومتر از لوله­ های بویلر تعویض می­ گردد.

مدیرعامل نیروگا نکا  همچنین از اقدامات نیروگاه در زمینه بهینه­ سازی مصرف و صرفه ­جویی در مصرف آب خبر داد و افزود: تصفیه ­خانه نیروگاه فرسوده است و نیاز به تعویض دارد از طرفی انجام این کار مستلزم خروج همه واحدها می­ باشد که در شرایط فعلی بدلیل نیاز شبکه میسر نیست .

وی تصریح کرد: به همین خاطر از روش جایگزین استفاده شد و آب شیرین­ کن  BWRO با بازدهی 2 میلیون لیتر آب در شبانه روز در مسیر ورودی آب­ خام چاه­ها به تصفیه­ خانه واحدهای بخار نصب و اردیبهشت ماه امسال به بهره ­برداری رسید.

نعمتی ادامه دد: این دستگاه قادر است کنداکتیویته آب چاه را از 1800 میکرو زیمنس بر سانتی­متر به 50 میکرو زیمنس بر سانتی­متر و TDS آب ورودی را از حدود 850 تا 900 میلی­گرم در لیتر به 20 تا 30 میلی­گرم در لیتر کاهش دهد.

مدیر عامل نیروگاه نکا یادآور شد:  با آغاز به کار این دستگاه علاوه بر کاهش قابل توجه در مصرف مواد شیمیایی و زمان در مدار بودن تصفیه­ خانه اصلی، میزان برداشت آب مصرفی نیروگاه از چاه­ها در هر ماه 15 میلیون لیتر کاهش یافت که در طول یکسال رقم قابل توجهی است  و کمک شایانی به ذخایر آب زیرزمینی می­ کند.

وی همچنین از پیشرفت پنجاه درصدی کار نصب آب شیرین­کن اصلی نیروگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: بمنظور استفاده از آب دریا در چرخه مصرف نیروگاه و کاهش برداشت آب از ذخایر زیر زمینی، کار نصب آب شیرین­ کن SWRO( اسمز معکوس) با ظرفیت تصفیه 6 میلیون لیتر در طول شبانه ­روز در دستور کار قرار گرفت و مراحل اجرایی آن امسال آغاز شد.

نعمتی افزود: با توجه به اینکه تجهیزات خریداری و وارد گمرک شده،  امیدواریم که تا تابستان سال آینده فاز اول آن با ظرفیت 2 میلیون لیتر در شبانه روز به بهره ­برداری برسد  و اجرای کامل این پروژه سنگین نیاز به 45 میلیارد تومان سرمایه­ گذاری دارد که در صورت تأمین تا پایان سال آینده به بهره ­برداری می ­رسد و نیاز نیروگاه بطور کامل برآورده می­ شود.

نعمتی در ادامه بهینه ­سازی مصرف و صرفه ­جویی در مصارف آب و بخار را از اولویت­های نیروگاه برشمرد و ادامه داد:  نگرش استفاده بهینه از انرژی حاصل از بخار و انرژی الکتریکی و همچنین صرفه­ جویی در مصارف آب و بخار از سال­های گذشته در دستور کار نیروگاه قرار گرفته و کمیت ه­ای تحت عنوان صرفه­ جویی تشکیل شد.

وی عنوان کرد:یکی از جاهایی که می­­ شد از اتلاف انرژی جلوگیری کرد، بازیابی و استفاده از بخار فلاش با روش نصب مبدل حرارتی در مسیر سیکل کندانسیت واحدهای بخاری بود که طراحی آن در داخل نیروگاه و ساختش در داخل کشور انجام و در واحد یک بخاری نصب شد که با نصب این مبدل در هر شبانه ­روز  246 هزار لیتر آب مقطر صرفه­ جویی شد.

نعمتی  نیروگاه نکا را پیشگام نیروگاه­های کشور در اجرای عملیات  LTEواحدهای گازی V94.2 دانست و گفت: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سال موسوم به سال­ حمایت از کالای ایرانی در این نیروگاه انجام شد (LTE  Life time extension ) یا افزایش طول عمر واحدها است که طبق استاندارد شرکت سازنده لازم است پس از یکصدهزار ساعت کارکرد در این واحدها انجام ­شود.

وی تاکید کرد: ولی ما این کار را با نگرش اتکاء به ساخت داخل و استفاده از تولیدات داخلی در این نوع توربین­ها انجام دادیم و خوشبختانه امروزه متخصصان توانمند داخلی ما در شرکت های مپنا، توگا و البرز توربین با خودباوری توانستند به تکنولوژی ساخت قطعات و پره­ های توربین و کمپرسور و سایر بخش­ها دست یابند و آنرا بومی ­سازی کنند و بدین ترتیب در شرایط تحریمی اتکاء ما به تولیدات شرکت­ زیمنس قطع شد.

وی در ادامه به اهتمام جدی و موفقیت نیروگاه در زمینه حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به بیگانگان اشاره کرد و گفت: از زمانی که شرکت­های اروپایی تأمین­ کننده قطعات از فروش قطعه به ما خودداری کردند ما با اتکاء به توانمندی و خلاقیت کارکنان خود با جدیت پیگیر ساخت داخل و استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی موجود در کشور شدیم و خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی درخشان عمل کردند و توانستند  قطعات مورد نیاز نیروگاه را به شیوه مهندسی معکوس و با کیفیتی خوب و قابل رقابت با مشابه خارجی طراحی و تولیدکنند.

نعمتی یادآور شد:از این طریق در 7 سال گذشته 1154 نوع قطعه مورد نیاز خود را به تعداد 44023  قلم تأمین کردیم و در سال های اخیرنیز این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه دادیم و از سال 1394 تا کنون 761 نوع قطعه با تیراژ 32313 عدد تولید و در واحدها نصب و یا در انبار نگهداری می­ شود لذا هرگز کار نیروگاه بدلیل فقدان قطعه متوقف نشد و با جهش خوبی که در این مسیر ایجاد شده دیگر برای تأمین قطعات نیروگاهی نگرانی وجود ندارد.

مدیرعامل نیروگاه در تأکید بر کیفیت و عملکرد بسیار مطلوب کالاهای ساخت داخل به مزیت مبدل­های خنک­ کننده تولید داخل در مقایسه با مشابه خارجی اشاره کرد و افزود: در واحدهای گازی افت تولید وجود داشت، در عیب ­یابی ­ها مشخص شد که مبدل­های حرارتی بخش خنک ­کاری ژنراتور دچار نقص شدند  .

نعمتی در ادامه به نمونه­ هایی از پروژه ­های اجرا شده و برنامه­ های آتی نیروگاه در راستای افزایش بهره­ وری و ظرفیت تولید اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که می­ تواند در زمان استفاده از سوخت مایع منجر به محدودیت تولید گردد، استفاده از هیترها و مخازن سوخت مایع است به همین دلیل در سال جاری برای اولین بار و پس از حدود 4 دهه، همکاران ما عملیات سنگین لایروبی یکی از مخازن هفتاد هزار متر مکعبی و تعمیر هیتر کفی این تانک را در حالی که حدود یک میلیارد تومان برای انجام آن پیش بینی ­شده بود با یک چهارم این مبلغ انجام دادند و طبق برنامه این عملیات از اواخر اسفند ماه در مخزن دوم نیز اجرا خواهد شد.

نعمتی افزود: همچنین هیترفشارقوی شماره 7 که لوله های آن به بدلیل عمر طولانی سوراخ شده بود ، بطور کامل اقدام به برشکاری پوسته و تعویض لوله های داخل آن شد. این کار بدلیل ضخامت بالای فولاد و آلیاژ مخصوص آن کار سنگین و حساسی بوده که در سال جاری بدست شرکت پیمانکار داخلی و به کمک و نظارت کارکنان نیروگاه انجام شد که منجر به افزایش راندمان سیکل می شود .

 وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش 35 مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاه در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به عمر بالای تجهیزات، بازدهی و ظرفیت تولید واحدها تا حدودی کاهش یافت.

نعمتی خاطر نشان کرد: در راستای بهره ­برداری بهینه ­از وضعیت موجود و افزایش ظرفیت و یا رفع موانع تولید واحدها و براساس مذاکرات و تعهد به وزارت نیرو مقرر شد، در صورت تأمین منابع مالی، چندین پروژه بهسازی و بازسازی از قبیل تعویض لوله­ های بویلر، لوله ­های سوپر­هیت، تعویض دیواره بویلر و استفاده از بخار فلاش در واحدهای بخاری و همچنین تعویض سیستم کولینگ و فید پمپ­های واحد سیکل­ترکیبی با هزینه ­ای بالغ بر 25 میلیارد ریال تا پایان خرداد ماه سال آینده اجرایی گردد.

وی گفت: بدین ترتیب محدودیت ­های تولید بر طرف شده و در سال آینده ظرفیت تولید واحدهای موجود نسبت به امسال حدود 26 مگاوات افزایش می­ یابد.

مدیر عامل نیروگاه نکا با بیان اینکه  همچنین  در راستای افزایش ظرفیت نیروگاه  پیگیر هستیم ، اظهار داشت : راه ­اندازی 2 واحد توربین انبساطی هریک با ظرفیت 9.4 مگاوات است که از سال­ها قبل در نیروگاه نصب شد  ولی شرکت سازنده به دلایل فنی تاکنون آنها را راه ­اندازی و تحویل نداده است اما  ما با اتکاء به تخصص و توانمندی همکاران خود به وزارت نیرو قول دادیم که در صورت واگذاری کار به نیروگاه تا تابستان سال آینده حداقل یک واحد را راه­ اندازی و به شبکه برق کشور متصل کنیم.

گفتنی است پیش از برگزاری نشست خبری به منظور آگاهی و آشنایی بیشتر خبرنگاران و اصحاب رسانه، فیلم­ هایی در خصوص معرفی نیروگاه و فرآیند نگهداری، تعمیرات، بهره برداری و تولید انرژی و لزوم مدیریت مصرف در نیروگاه به نمایش در­آمد، وکارشناسان نیروگاه به تشریح چرخه تولیدبرق و فرایند پیچیده تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی پرداختند و به پرسش های مطروحه پاسخ دادند.

 در پایان این نشست نیز  خبرنگاران ضمن بازدید از تأسیسات نیروگاه­ بخار و استماع توضیحات کارشناسان از نزدیک با نحوه فعالیت کارکنان و مراحل تولیدبرق و بخصوص روند تعمیرات نیمه اساسی واحد 4 بخار آشنا شدند.

print

پاسخی بگذارید