تاریخ: ۲۳:۳۹ :: ۱۳۹۹/۰۹/۲۲

اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت عشایر از پاییز امسال و اختصاص ۵۰ لیتر نفت سفید برای مصرف ماهانه هر خانوار، عشایر کوچنده استان گلستان را با مشکلاتی در تامین روشنایی و گرمایش مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا؛ جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

امسال عشایر کوچنده با ۴۵۰ هزار راس دام کوچ قشلاقی خود را از ۱۵ آبان به مراتع گلستان آغاز کردند و طبق روال هر ساله تا پایان فروردین سال آینده در این استان حضور دارند.

طرح سهمیه‌بندی سوخت عشایر کشور در حالی از پاییز امسال اجرایی شد که پیش از این عشایر کوچ‌رو گلستان نفت سفید مورد نیاز خود را بدون محدودیت دریافت کرده و مشکلی برای روشنایی و گرم کردن سیاه‌چادرهای خود نداشتند.

به گفته عشایر اختصاص ۵۰ لیتر نفت سفید برای مصرف یک ماه خانوار جوابگوی نیاز آنها نیست و موجب شده برای تامین سوخت مورد نیاز خود با چند برابر قیمت راهی روستاهای اطراف شوند.

یکی از عشایر کوچنده خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که طرح سهمیه‌بندی سوخت و اختصاص فقط ۵۰ لیتر برای هر خانوار در ماه جوابگوی مصارف روشنایی و گرمایش نیست.

محمدرضا حیدری که عضو هیات مدیره شرکت تعاونی عشایری “ملیان” با ۱۴۰ خانوار است، افزود: این میزان سوخت تنها برای مصرف حداکثر سه روز یک چراغ والر کفایت می کند و عشایر مجبورند بقیه نیاز خود را از بازار آزاد و روستاییانی که نفت سفید اضافه دارند با قیمت هر بشکه ۲۲۰ لیتری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بخرند که هزینه حمل و نقل نیز بر آن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب هر لیتر نفت سفید ۱۵۰ تومان است، اضافه کرد: بسیاری از عشایر برای گرفتن سهمیه نفت خود از جایگاه توزیع مجبور به طی کردن مسافت بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر هستند.

حیدری ادامه داد: بسیاری از فرزندان عشایر ازدواج کرده اما مستقل شدن آن ها هنوز در آمار عشایری ثبت نشده و به همین دلیل نمی توانند سهمیه نفت یا آرد جداگانه بگیرند و مجبورند یا از سهمیه خانواده پدری استفاده کرده و یا این نیازها را از بازار آزاد تهیه کنند.

یکی دیگر از عشایر کوچنده ساکن گلستان درباره سهمیه امسال نفت سفید و مشکلات خانوارهای عشایری در فصل سرما به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که چنین سهمیه‌ای را برای عشایر تعیین کردند شناختی از جامعه عشایری نداشته و نمی دانند خانه‌های عشایر در فضای باز بیابان مانند خانه‌ دیگر مردم در روستاها و شهرها، در و پنجره ندارد که مانع از مصرف زیاد سوخت شود.

شعبانی ادامه داد: عشایر مشکلات زیادی دارند که در حال حاضر سوخت مهمترین آن است و تامین آن در گرو خرید و حمل یک بشکه ۲۲۰ لیتری از روستاهای همجوار با چهار میلیون ریال هزینه است.

وی سهمیه مورد نیاز هر خانوار عشایری را حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر در ماه دانست و گفت: فقط برای روشن کردن یک چراغ والر در شبانه روز حدود ۱۵ لیتر و برای روشنایی چراغ فانوس در آغل‌ها و کنار گله‌ها حدود یک لیتر در شب نیاز است.

خبرنگار ایرنا نظر مدیرکل امور عشایر گلستان را جویا شد که وی ضمن تایید کمبود سهمیه سوخت نفت سفید عشایر کوچنده این استان گفت: قرار است به‌زودی گروه بازرسی از تهران برای بررسی موضوع به مناطق عشایری اعزام شود.

رضا علیپوری افزود: تجدید نظر در اختصاص سهمیه ۵۰ لیتر نفت سفید برای هر خانوار عشایری بویژه در استان‌هایی که عشایر آن امکان استفاده از چوب یا هیزم را ندارند؛ ضروریست.

وی اضافه کرد: جامعه عشایری گلستان با افزون بر ۲۳ هزار نفر جمعیت از دو تیپ شامل عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و عشایر کوچنده ترکمن تشکیل شده‌اند که قلمرو زیستی آنان در مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان “گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله” در شرق این استان است.

به گفته علیپوری، ۶۹ درصد از جمعیت عشایری کوچنده از خراسان شمالی و رضوی و عشایر بومی گلستان در شهرستان مراوه تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

از مجموع مراتعی که در اختیار عشایر کوچنده و بومی گلستان قرار داده شده ۱۲۰ هزار هکتار آن در اختیار هزار و ۹۷۸ خانوار عشایر کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی با جمعیت ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر است که همه ساله از ۱۵ آبان به مدت پنج ماه در قالب قشلاق به این استان مهاجرت می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند و سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

print

پاسخی بگذارید