تاریخ: ۱۲:۴۹ :: ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
فرصت بارندگی برای شروع کشت پاییزه مازندران با محوریت ۱۵ هزار هکتار کلزاکاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بارندگی روز گذشته را برای شروع عملیات آماده سازی عرصه برای با شخم و شیار را بسیار مهم توصیف کرد و خواستار رعایت زمان‌بندی کشت پاییزه شد.

احسان عباسپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سهمیه امسال کشت دانه روغنی کلزا در مازندران را ۱۵هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بذرهای گواهی شده به عنوان هسته اولیه تولید در حال توزیع است و کشاورزان باید برای گرفتن بذر مورد نیاز به کارگزاری های تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و یا مراکز خدمات کشاورزی استان مراجعه کنند.

وی با بیان این که بارندگی بموقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، ادامه داد : در حال حاضر علاوه بر تامین بذر کلزا و گندم، سامانه تحویل کود های شیمیایی نیز از بیست و پنجم شهریور در دسترس بهره برداران قرار می گیرد.

وی کلزا، گندم، جو و علوفه را به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران نام برد و گفت: طبق برنامه پیش بینی شده امسال ۱۵هزار هکتار کلزاکاری، حدود ۶۰ هزار هکتار گندم و حدود ۸۰هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو ، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات می رود.

 

کشت کلزا در مازندران به طور معمول از نیمه دوم شهریور در مناطق میان بند و ارتفاعات آغاز می شود و در مهر ماه پیک کشت این محصول در جلگه و دشت است. البته کلزا کاری را می توان در زمین های شالیزاری تا پایان آبان ماه هم انجام داد.

طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران، حدود هشت هزارو ۱۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی مازندران در سال زراعی گذشته به کشت کلزا رفت و بیش از ۱۴هزار تن این محصول استراتژیک در استان تولید شد که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد بیشتر شده است.

طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی قابل توجهی از شب گذشته در مناطق مختلف مازندران باریده است و این بارندگی ها همراه با کاهش دما در اکثر نقاط کشور به‌ویژه نیمه شمالی به صورت بارش‌های شدید تا خفیف تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت کشت محصولات در دیمزارهای استان اشاره کرد و بیان داشت: چراکه طرح جهش تولید در دیمزارها برای ما یک تکلیف اجرایی است.

عباسپور با بیان اینکه ۹۰ هزار هکتار اراضی دیم در مازندران داریم، افزود: برای توسعه در بخش کشاورزی باید به سمت کشت های پاییزه پیش برویم.

وی با اظهار این که سال گذشته طرح جهش تولید در مازندران در ۶۰ هزار هکتار و در ۱۳ شهرستان برای کشت محصولات دیم اجرا شد، بیان داشت: کشاورزان مناطق بالادست مزارعی را که چندین سال به زیرکشت نرفته بود را زیر کشت بردند و استقبال خوبی از کشت دیم داشتند.

عباسپور گفت: در همین راستا اکنون ۵۵۶ پرونده متقاضیان برای خرید انواع کارنده ها در مزارع دیم به بانک معرفی که بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

وی با بیان این که خاک بیشتر زمین های دیمزاری استان در مناطق میانبد و بالا دست «رسی» است، افزود : این زمین ها برای کشت مکانیزه خطی کاری نیاز به زهکشی دارند و از سوی دیگر با توجه به شرایط فنی دنباله بند اگر زمین شرایط خوبی به لحاظ غلظت خاک نداشته باشد، نمی توان از این دستگاه بهره برد.

وی با توضیح این که جا به جایی کشت کلزا، گندم، سویا و علوفه دامی بویژه شبدر در اراضی شرق مازندران که عمده کشت پائیزه استان در این مناطق انجام می شود، یک امری طبیعی است، افزود: هر ساله حدود ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های خشکه زاری و شالیزارهای استان زیر کشت انواع محصولات پاییزه از جمله گندم، جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات می رود که در این میان جا به جایی بین کشت دانه روغنی کلزا، گندم و شبدر در سطح ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار هکتار که محور توسعه کشت پاییزه استان محسوب می شوند، انجام می گیرد.

وی کشت پاییزه در محصولات صیفی و سبزیجات استان را شامل سبزی های برگی و ریشه ای، شلغم، هویج، کاهو، لوبیا سبز، کدو سبز، نخود فرنگی، سیب زمینی و سیر معرفی کرد.

وی بر لزوم توجه شالیکاران به کشت کلزا به عنوان محصول دوم شالیزاری تاکید کرد و گفت : شالیکاران فرصت کشت دانه روغنی کلزا را باید جدی بگیرند چون هم تا پایان آبان ماه فرصت کشت در اختیارشان است و هم از حمایت های دولت در تامین بذر یارانه ای، علف کش ها، کشت مکانیزه و قیمت مناسب خرید تضمینی برخوردار هستند.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران در سال زراعی گذشته ۵۸ هزار هکتار از زمین های استان نیز زیر کشت گندم رفته بود که حدود ۱۷۵هزار تنگندم تولید شده است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد.

print

پاسخی بگذارید