تاریخ: ۲:۵۶ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵

کارگردان فیلم اسرائیلی گفت: یک واحد فیلمبرداری در تهران داشته است که گویا «به‌خاطر حفظ امنیتشان» نمی‌دانسته‌اند با چه کسی در تماسند و موضوع برای آنها به این شکل بوده که با گروهی در بلژیک کار می‌کنند.

سرویس فرهنگی اقتصاد شمال ،روزنامه کیهان نوشت: فیلم «مامور مخفی» ساخته یوال آدلر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسرائیلی، درباره برنامه‌ریزی سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) علیه برنامه هسته‌ای ایران، در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۹ به نمایش درآمد.

داستان فیلم درباره یک مامور موساد (سرویس جاسوسی اسرائیل) به نام ریچل کورین (با بازی دیانه کروگر) است که به عنوان معلم انگلیسی وارد تهران می‌شود و در منطقه پاسداران تهران آپارتمان اجاره می‌کند. ماموریت اصلی ریچل جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق نفوذ در یکی از شرکت‌های مرتبط در تهران بوده است. او برای این کار وارد رابطه‌ای عاشقانه با فرهاد (با بازی کاس انوار، بازیگر ایرانی‌تبار کانادا) می‌شود. فرهاد از روسای شرکتی است که ریچل باید جاسوسی‌اش را از طریق آن شرکت انجام دهد. شاید یکی از عجیب‌ترین مسایل درباره فیلم برای مخاطب ایرانی هنگام تماشا این باشد که چطور فیلمی محصول اسرائیل درباره عملیات موساد علیه برنامه اتمی ایران و شامل صحنه‌های ناهنجار در تهران فیلمبرداری شده است!

کارگردان فیلم در نشست خبری توضیح داد که او یک واحد فیلمبرداری در تهران داشته است که گویا «به‌خاطر حفظ امنیتشان» نمی‌دانسته‌اند با چه کسی در تماسند و موضوع برای آنها به این شکل بوده که با گروهی در بلژیک کار می‌کنند. فرد رابط از طریق تلفن همراه به صورت آن‌لاین و همزمان فیلم‌برداری صحنه‌ها را که در آن بدل بازیگر ریچل (دیانه کروگر) در خیابان‌های تهران و بازار و… حضور داشته است را به کارگردان که در نیویورک بوده حتی در ساعت سه نیمه شب نشان می‌داده و او کارگردانی می‌کرده است.

به نظر می‌رسد با لو رفتن این نوع فیلمسازی ضدایرانی در داخل کشور، حالا دیگر باید نهادهای امنیتی و انتظامی و همچنین متولیان فرهنگ و هنر و به خصوص خود اهالی سینما و رسانه مراقبت بیشتری داشته باشند. چه بسا آنها که برای برخی شبکه‌های خارجی یا جشنواره‌ها و یا موسسات دیگر کشورها مشغول فیلمسازی یا فیلمبرداری هستند، خودآگاه یا ناخودآگاه بخشی از پازل طرح‌های ضدایرانی سرویس‌های جاسوسی غرب باشند.

نکته قابل ذکر اینکه علیرغم حمایت جشنواره برلین از فیلم ضدایرانی «مامور مخفی»، اما بیشتر منتقدان و نشریات نسبت به آن نظر منفی داشته و آن را اثری ضعیف توصیف کردند. نشریه گاردین آن را «غیرهیجان‌انگیز و به‌هم‌ریخته» خواند و نشریه ورایتی هم «مامور مخفی» را فیلمی «غیرقابل‌توّجه» به شمار آورد.

print

پاسخی بگذارید