تاریخ: ۱۳:۵۹ :: ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
منگیِ «مست عشق» در کوچه اکران

چند روزی است که موضوع اکران جهانی فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، چالش برانگیز شده است.

روزنامه ابتکار نوشت:این فیلم از همان ابتدای ساخت هم با حواشی بسیاری همراه بود اما آیا سرانجام این حواشی به پایان می‌رسد و این همکاری با کشور ترکیه سرانجام خوشی خواهد داشت؟
تقریبا اواسط مهرماه سال گذشته بود که ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی با همکاری بازیگران ترک و مشارکت سرمایه‌گذار ایرانی و ترک در استانبول کلید خورد. داستان فیلم «مست عشق» همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد. ساخت این فیلم هنوز شروع نشده بود که با حواشی بسیاری روبه‌رو شد. خبرهای مربوط به فیلم جدید حسن فتحی وقتی داغ شد که نام شهاب حسینی به عنوان بازیگر نقش «شمس تبریزی» انتشار یافت. این خبر با واکنش‌های مثبت و قابل توجهی از سوی خیلی از سینمادوستان و کاربران شبکه‌های مجازی همراه شد، اما بعد با منتشر شدن یک گفت‌وگو از فیلمنامه‌نویس فیلم «مست عشق» (فرهاد توحیدی) اولین حاشیه فیلم رقم خورد. دراین مصاحبه گفته شده بود که بازیگر نقش مولانا در این فیلمی که محصول مشترک ایران و ترکیه است، از کشور ترکیه خواهد بود و همین سبب شد انتقادهای زیادی مبنی بر اینکه چرا برای یک شاعر ایرانی باید بازیگر ترک انتخاب شود آن هم وقتی اتفاقاً باید تلاش شود از مصادره این شاعر به نام کشوری دیگر جلوگیری شود؟
این انتقادها با واکنش عوامل فیلم همراه بود با این تاکید که داستان فیلم کاملاً در فضایی ایرانی با تاکید بر ایرانی بودن این شاعر نوشته شده است اما این دفاع کافی نبود و ماجرا تا جایی پیش رفت که حسن فتحی اعلام کرد، بازیگر نقش مولانا هم ایرانی است. در نهایت با فاصله بسیار کمی از بروز این حاشیه‌ها، پارسا پیروزفر به عنوان بازیگر نقش «مولانا» معرفی شد که این هم مثل خبر انتخاب شهاب حسینی بازتاب‌های مثبتی داشت و بسیاری این دو را گزینه‌های خوبی برای مولانا و شمس می‌دانستند، اما در شرایطی که به نظر می‌رسید غائله ختم به خیر شده است حاشیه دیگری برای فیلم به وجود آمد و آن هم حرام دانستن ساخت فیلمی درباره «شمس و مولانا» بود. سوالاتی از برخی از مراجع تقلید درباره ساخت این فیلم پرسیده شد که حواشی دیگری برای این فیلم به وجود آورد.
به هر صورت ساخت این فیلم در کشور ترکیه آغاز شد. تا اینکه اواخر مهر امسال ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی که قرار است فیلم «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه پخش جهانی خود را آذر ماه همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز کند و علاوه بر نسخه سینمایی، یک سریال هشت قسمتی هم از این اثر آماده شده است. این خبر در آغاز با واکنش حسن فتحی، یکی از نویسندگان فیلمنامه و کارگردان این اثر رو‌به‌رو شد که آن را از اساس کذب خواند و بعد از آن فرهاد توحیدی، دیگر نویسنده فیلمنامه «مست عشق»، در گفت‌وگویی، اقدام سرمایه‌گذار ترک در زمینه پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخه‌ای از آن در قالب سریالی ۸ قسمتی را نقض حقوق مولفان و سازندگان این اثر دانست و گفت که پیگیری حقوقی این موضوع از سوی سرمایه‌گذار ایرانی فیلم آغاز شده است. او افزود: این خبر نه تنها برای من به عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه، بلکه برای همه دست اندرکاران این پروژه که حدود چهار سال از عمر خود را به ساخت این فیلم اختصاص داده‌ایم، بسیار ناگوار و شوکه‌کننده بود.
این فیلمنامه‌نویس اما از تنش‌هایی هم سخن گفت که از همان زمان فیلم‌برداری میان سرمایه‌گذار ترک و سرمایه‌گذار ایرانی این پروژه وجود داشته است؛ تنش‌هایی که به گفته او تلاش می‌شده با تفاهم حل شود اما ظاهرا این کوشش‌ها نافرجام بوده است. او افزود: سرمایه‌گذار ترک در این پروژه فقط یک چهارم سهم دارد و این بسیار شگفت‌انگیز است که با این درصد مشارکت، حالا مدعی اکران جهانی فیلم و ساخت سریالی ۸ قسمتی از آن است. این اقدام از نظر حقوقی، نقض حقوق مولفان و مصداق خیانت در امانت است و این چنین است که سرمایه‌گذار ایرانی فیلم پیگیری حقوقی را آغاز کرده است.
او معتقد است که اعتماد بیش از حد به سرمایه‌گذار ترک، یکی از اشتباه‌های گروه ایرانی این پروژه است و ابراز تاسف می‌کند که همه راش‌ها در اختیار طرف ترک است.
توحیدی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این خبر از اساس نادرست باشد و با اهداف دیگری منتشر شده باشد؟ توضیح داد: نمی‌دانم این خبر حقیقت دارد یا اینکه نوعی باج‌خواهی برای چانه‌زنی بر سر منافع بیشتر در این پروژه است چراکه در حال حاضر شرکت‌های زیادی خواهان پخش فیلم در سراسر جهان هستند و طبیعتا مذاکراتی هم در جریان است. عملا با این خبر، بوی باج خواهی می‌آید. به همین دلیل ممکن است بخشی از این قضیه حقیقت نداشته باشد.
همین سخنان بار دیگر با واکنش طرف ترک رو‌به‌رو شد و خبر دیگری که در فضای مجازی و نه در رسانه‌های رسمی، منتشر شد با این مضمون که در طول ۱۰ ماهی که فیلمبرداری این پروژه متوقف شده است، گروه ایرانی تلاشی برای به سرانجام رساندن کار نداشته و هرچند تعهد داشته که فیلمبرداری در مدت ۸ هفته به پایان برسد، این زمان به ۱۶ هفته کشیده شده است. پس از انتشار این خبر، مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی پروژه «مست عشق» با انتشار بیانیه‌ای، ضمن قدردانی از تلاش‌های حسن فتحی، کارگردان این پروژه و دیگر اعضای گروه سازنده، توضیحاتی درباره روند فیلمبرداری این اثر ارائه و تاکید کرد هرگونه اختلاف حقوقی در بخش سرمایه به ما اجازه نخواهد داد که هر عمل غیر حرفه‌ای دیگری چون گروگان‌گیری تصاویر و توقف بخش تدوین و از آن بدتر دست بردن به تدوین بدون نظارت و نظر کارگردان اثر بپردازیم.
تمام این ماجراها در فاصله روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته پیش رخ داد و حسن فتحی، کارگردان اثر، به جز همان توضیح اولیه، هیچ صحبت دیگری نکرد. این هنرمند روز گذشته، ۶ آبان ماه، بهتر دید با انتشار پستی بر صفحه شخصی خود تنها به بیان این نکته بسنده کند که فعلا سخنی نخواهد گفت چراکه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم از او خواسته‌اند تا زمان تعیین نتیجه گفت‌وگو با طرف ترک، سکوت کند. او البته در همین نوشتار کوتاه بار دیگر تاکید دارد که از احقاق حقوق معنوی و حفظ کیفیت هنری این اثر که زحمات زیادی برای آن کشیده شده، کوتاه نمی‌آید و از هیچ تلاش قانونی فروگذار نخواهد کرد.
حالا باید منتظر ماند و دید این فیلم پر حاشیه درنهایت به سرانجام می‌رسد یا این حجم از حواشی درنهایت آن را به محاق خواهد برد؟

print

برچسب ها: , ,

پاسخی بگذارید