گروه: اجتماعی
تاریخ: ۱۴:۱۹ :: ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
قانون‌شکنی مدعیان قانون‌گذاری در فضای مجازی

دسترسی آسان و مداوم به فضای مجازی، دشواری نظارت مراجع قانونی بر آن و فرصت کم تبلیغات رسمی و گستردگی مناطق شهری و حوزه‌های انتخابیه باعث شده داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس را ناگزیر به فعالیت غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده بیشتر از این ظرفیت برای شناساندن خود به جامعه هدف کند.

این روزها بی‌قانونی و هرج و مرج تبلیغات غیررسمی (غیرقانونی) کاندیداهای مجلس در فضای مجازی تشدید شده و به‌نظر می‌رسد راهکاری برای آن وجود ندارد یا دست‌کم در این دوره از انتخابات نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

اگر چه تبلیغات زودهنگام از موارد محرز تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود اما زیرکی داوطلبان و هواداران آنها در نحوه تهیه و انتشار اخبار بدون بر جای گذاشتن ردی از خود، امکان پیگیری و برخورد قانونی با متخلفان را دشوار کرده است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات، یکی از تکراری ترین مواردی که مواجهه با آن به عادت تبدیل شده، عضویت ناگهانی در کانال های و گروه های اجتماعی (مجازی) منتسب به داوطلبان مجلس با حجم فراوانی از پیام ها و وعده‌های ریز و درشت است.

تبلیغات انتخاباتی اگرچه باید طبق قانون و به صورت رسمی یک هفته قبل از انتخابات باشد اما مدعیان ورود به عرصه قانون‌گذاری از مدت‌ها پیش و با عناوین مختلف اقدام به فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی کرده‌اند.

کانال هایی که برای دور زدن قانون و در امان ماندن از برچسب تبلیغات زودهنگام با عناوینی همچون گروه های “تبادل نظر”، “تبادل افکار” ، “میزگرد تحلیلی انتخابات” و امثال آن فعالیت کرده و در پس پرده این نام‌ها، همه فعالیت های انتخاباتی خود را عرضه کرده و حتی از تخریب رقبا نیز کوتاهی نمی کنند.

با دسترسی به شبکه های اجتماعی دیگر کمتر کسی به سراغ انتشار شب‌نامه، مطالب روشنگری، بیان عملکرد و بازپخش سخنرانی‌ها و میتینگ‌ها به صورت مکتوب و توزیع آن در منازل می رود و همه داوطلبان تمرکز خود را بر فضای مجازی گذاشته و ترجیح می‌دهند از این فرصت کم هزینه و شاید رایگان بهره برداری حداکثری کنند.

کاهش هزینه ها، حضور همیشگی مردم در فضای مجازی، سهولت دسترسی و سرعت انتشار از جمله ویژگی‌های فضای مجازی است که آنها را به یک پل ارتباطی تاثیرگذار بر افکار عمومی تبدیل کرده که در صورت بهره مندی صحیح و مطلوب، افزایش مشارکت مردمی را در پی خواهد داشت.

بازار گرمی، تشویش و فریب افکار عمومی از جمله اهداف جدی برخی کانال های تبلیغاتی است که می تواند همانند شمشیری دو لبه بر حضور یا عدم حضور شهروندان در انتخابات تاثیر مستقیم بگذارد.

 نفوذ بیشتر فضای مجازی با وجود برخی آسیب‌ها، فوایدی مانند کاهش تبلیغات کاغذی دارد

هرچند مسوولان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات در گلستان بارها بر رعایت قانون و اخلاق از سوی داوطلبان و هواداران آن‌ها تاکید کرده‌ و اعلام کردند که فضای مجازی برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی رصد می‌شود اما هر از گاهی شاهد تحرکات خلاف و یا خارج از مسیر قانونی داوطلبان و تبلیغات برخی از آنها  هستیم.

در مواردی این قانون‌شکنی‌ها بی پاسخ نمانده و تعدادی از مدیران این کانال ها احضار و یا حتی با تفهیم اتهام و جرم به دادسرا معرفی شدند.

در این میان باید دانست که اقدام برخی کانالها و گروههای منسوب به نامزدهای انتخاباتی در عضوگیری بدون اجازه، نقض حقوق شهروندی و آزار شهروندان تلقی و در جای خود قابل پیگیری قضایی است.

در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغاز تبلیغات رسمی اما همچنان شاهد ترافیک سنگین در شبکه های مجازی و آغاز ماراتن انتخابات در شبکه‌های اجتماعی گلستان هستیم.

مردم انتظار دارند داوطلبان نشستن بر صندلی قانون گذاری، توجه بیشتری بر رعایت مر قانون داشته و برای کسب آرای مردم به تفسیر و یا دور زدن قانون متوسل نشوند.

استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی ۷ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که ۲ نفر از حوزه گرگان و آق قلا ، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر از علی آباد، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

رقابت برای کسب ۷ کرسی مجلس در استان گلستان بین ۲۱۸ نفر برگزار خواهد شد هرچند با رسیدگی به اعتراضات و تایید صلاحیت‌های جدید احتمال افزایش داوطلبان وجود دارد.

در استان گلستان ۴۱۲ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شدند که در بررسی اولیه هیات اجرایی صلاحیت ۲۵ نفر را تایید نکرد و در مرحله بعد از آن هیات نظارت شورای نگهبان صلاحیت ۲۴۱ نفر دیگر را رد کرد بطوریکه شمار افراد رد صلاحیت از تاییدی ها هم به ترتیب ۲۶۶ و ۱۴۶ نفر بیشتر شد.

البته شورای نگهبان در بررسی مجدد صلاحیت ۷۲ نفر از ردشدگان را تایید کرد تا در مجموع ۲۱۸ نفر وارد کارزار انتخابات مجلس شوند هرچند این احتمال وجود دارد تا ۲۲ بهمن و با بررسی مجدد صلاحیت، تعداد نامزدها افزایش یابد.

طی ۷۲ ساعت گذشته نیز دو نفر دیگر تایید صلاحیت شدند و اگر کاندیداها انصراف ندهند احتمالا ۲۲۰ نفر در گلستان برای انتخابات مجلس رقابت خواهند داشت.

یک هزار و ۴۰۵ شعبه آرای مردم استان گلستان را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه ۹۸ جمع آوری می کنند.

در دوره قبلی گلستان ۳۰۵ نفر برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده بودند.

print

پاسخی بگذارید