یادداشت روز
تاریخ: ۰:۴۴ :: ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
ماجرای آقازاده و کمپوت آناناس

کدام آقازاده هوس واردات کمپوت آناناس کرده که به‌خاطرش منابع ارزی را تاراج می‌کنید؟

علی شریعتی*در حالی که چندین ماه است صنایع درگیر تخصیص ارز و مواد اولیه هستند، شاهد این هستیم که ستاد مقابله با تحریم، واردات کمپوت آناناس را تسهیل می‌کند. اما مشخص نیست با چه منطقی اولویت کمپوت آناناس را از چهار به دو تغییر می‌دهند آن هم در شرایطی که تمام کارخانه‌ها معطل واردات مواد اولیه هستند و در صف انتظار قرار دارند. سوال ما در شرایط فعلی این است که آیا در حال حاضر آنچنان وضعیت کشور خوب و عادی است که دغدغه مسوولان مقابله با تحریم به واردات کمپوت آناناس اختصاص پیدا کرده است؟ مگر در این کشور چه میزان از جمعیت توان خرید کمپوت آناناس را دارند که باید این کالای لوکس و تزئینی که بیشتر مورد مصرف دماغ‌عملی‌ها قرار می‌گیرد باید با اولویت ارزی وارد کشور شود؟

البته از طرف دیگر این روزها شاهد اتخاذ تصمیماتی همچون واردات انبه و آناناس از پاکستان در مقابل صادرات سیب درختی هستیم. این تصمیمات با توجه به اینکه تشویقی هستند و جامعه مصرف بزرگ‌تری را دربر می‌گیرند مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند و در جهت کمک به تولید داخلی و توسعه صادرات به کار گرفته می‌شوند. اما سوال ما در رابطه با تصمیم اخیر ستاد مقابله با تحریم این است که چرا باید اولویت ارزی واردات کمپوت آناناس در ردیف اولویت‌های مهمی همچون تجهیزات دارویی قرار گیرد. به واقع اتخاذ چنین تصمیمی در شرایط بحرانی اقتصاد از جانب ستاد مقابله با تحریم خنده‌دار است.

اگرچه به نظر می‌رسد در پشت پرده این موضوع آقازاده‌ای قرار دارد که تخفیف ویژه‌ای برای کمپوت آناناس گرفته و در این خصوص از برخی دوستان طلب کمک کرده است. به این ترتیب چنین تصمیم ناگهانی و بدون پشتوانه‌ای در داخل کشور اتخاذ شده است.
البته واقعیت این است که تولید آناناس به صورت خیلی محدود در کشور ما انجام می‌شود و کمپوت آناناس نیز تولید داخلی ندارد که این تصمیم باعث ضربه مهلکی به تولیدکنندگان شود اما با این حال ما در حال حاضر با نفس کار مشکل داریم. اگرچه باید از مسوولان امر در این خصوص تشکر کنیم چرا که در شرایط فعلی همین یک قلم کالا از بابت واردات با مشکل مواجه بود که خدا را شکر مشکل آن حل شد.
* رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران

print

پاسخی بگذارید