متناسب با تقاضای مردم
تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۹

تردد مسافران با راه اندازی قطار گیلان افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد شمال ، استاندار گیلان در حاشیه مراسم استقبال از اولین مسافران قطار گیلان، از افزایش تردد این شبکه حمل و نقلی متناسب با تقاضای مردم خبر داد.

 مصطفی سالاری روز یکشنبه در حاشیه مراسم استقبال از خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان اولین مسافران قطار گیلان به مقصد مشهد مقدس در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۷۰ درصد هزینه احداث این پروژه بزرگ در دولت تدبیر و امید تأمین شده و حاصل تلاش مسئولان و همکاری مردم که پروژه از اراضی آنها و یا روبه‌روی شهر و روستاهای آنها عبور کرده، می‌باشد.
وی با بیان اینکه بخش اعظم این پروژه که اجرای آن ۱۵ سال به طول انجامیده در دولت دکتر روحانی تکمیل و پیگیری شده که این مهم موجبات خوشحالی و رضایت مردم را فراهم کرده ، تصریح کرد: راه آهن گیلان از زمان افتتاح تاکنون همه روزه از رشت به تهران و بالعکس و هفته‌ای یکبار به مقصد مشهد مقدس در حرکت است.
سالاری با بیان اینکه طی روزهای پایانی سال متناسب با تقاضای مردم تردد قطار در گیلان افزایش پیدا می‌کند، افزود: این قطار با فروش بلیط و افزایش تردد مردم ثمرات اقتصادی و توسعه محور را برای گیلان به دنبال دارد.
وی خاطر نشان کرد: به دنبال آن هستیم تا با افزایش شمار ترددهای قطار در گیلان سهولت در جریان سفر و نیز افزایش میزان ورود گردشگران به استان را شاهد باشیم.
وی با تقدیر از تمامی کسانی که در ادوار گذشته برای اجرا و افتتاح راه آهن گیلان تلاش کردند افزود: امیدواریم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت قطار رفاه عمومی را افزایش دهیم.
استاندار گیلان در پایان از پرسنل قطار مسافربری گیلان نیز تقدیر و تشکر کرد.
لازم به ذکر است که ۱۲۰ نفر از خانواده معزز شهدا و ایثارگران به عنوان نخستین مسافران قطار گیلان با بدرقه رئیس جمهوری عازم مشهد شدند.
به گزارش ایرنا، راه آهن قزوین-رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه می شود که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته و پیش بینی شده است.
این طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند.
راه آهن قزوین – رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین – رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.

print

پاسخی بگذارید