تاریخ: ۱۲:۰۹ :: ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
مدیرکل امور مالیاتی مازندران : اخذ ارزش افزوده نیازمند مجوز است

مدیرکل امور مالیاتی مازندران نسبت به سوء استفاده برخی فروشندگان و اصناف از ظرفیت قانونی دریافت مالیات بر ارزش افزوده هشدار داد و گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیازمند مجوز است و تنها با ارائه فاکتور الکترونیکی فروش به مشتری قانونی است.

علی اکبر حمزه‌ای روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : مشتریان در صورت اِعمال ارزش افزوده بر روی فاکتور خریدشان هم از فروشندگان مجوز مکتوب و رسمی دریافت مالیات بر ارزش افزوده را درخواست و مشاهده کنند و هم در قبال خریدشان فاکتور الکترونیکی بخواهند.

وی توضیح داد : آن دسته از اصناف و فروشندگانی که بدون صدور فاکتور الکترونیکی از مردم مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنند ، خلاف است چون مالیات بر ارزش افزوده ای که با فاکتور دستی دریافت می شود قابل پیگیری و دریافت نیست و به عنوان سود به جیب فروشنده می رود.

حمزه ای گفت : طبق قانون ، شرکت‌های خدمات‌رسان در حوزه‌های مختلف براساس فرایندی که سازمان امور مالیاتی تعریف کرده برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده می‌بایست در سامانه  https://www.e-vat.ir/  نام‌نویسی کنند و بعد از احراز مشخصات،  فرایند امکان دریافت مالیات بر ارزش افزوده براساس شاخص‌ها به واحد صنفی دارای صلاحیت اعلام می‌شود.

وی افزود : متاسفانه برخی از اصناف و خرده‌فروشان که گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده ندارند ، از اعتماد مردم سوء استفاده و اقدام به صدور فاکتورهای جعلی و دریافت وجه در قالب مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان می‌کنند که خلاف قانون است.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران تصریح کرد: خرده‌فروشان کالا براساس قانون حق ندارند که وجهی را بابت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان طلب کنند و در صورت سوءاستفاده برخی اصناف از اِعمال این نوع مالیات غیرمستقیم در فاکتورهای فروش، مشتریان گواهی رسمی مالیات بر ارزش افزوده را از فروشندگان مطالبه کنند.

امور مالیاتی مازندران خواستار هوشیاری در پرداخت ارزش‌افزوده شد

وی افزود : مشتریان به هیچ عنوان از اصنافی که در زمان فروش کالا، قانون مالیات بر ارزش افزوده را اِعمال می کنند، فاکتور به صورت دست خطی قبول نکنند و در صورت احراز قانونی برای دریافت ارزش افزوده، فروشنده مکلف به صدور صورتحساب مطابق فرم نمونه سازمان امور مالیاتی به مشتریان به صورت الکترونیکی است.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران گفت : بسیاری از واحدهای صنفی مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات غیر مستقیم را همان مالیات مستقیم قلمداد می کنند ، در حالی که این مالیات ها با یکدیگر متفاوت هستند و اصناف تنها در صورتی می توانند در فاکتور خود وجه ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده را درج کنند که در فراخوان‌های امور مالیاتی نام نویسی و مجوز دریافت مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کرده باشند.

وی افزود : برخی از خرده فروشان و همچنین رستوران‌داران با بی‌اطلاعی از قوانین مالیاتی و یا دانسته و با سوء استفاده از اعتماد مردم بدون آن که مجوز لازم را داشته باشند برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده در زمان فروش کالا اقدام می‌کنند که باید به طور حتم مراجع قضایی نسبت به این موضوعات حساس باشند و مشتریان هم باید اینگونه سوءاستفاده ها را به امور مالیاتی اطلاع دهند و به طور حتم با واحد صنفی متخلف برخورد خواهد شد.

حمزه ای گفت: به عنوان مثال اگر فروشگاه لوازم یدکی به صورت خرده فروش قرار باشد جنسی را به فرد حقیقی و یا حقوقی بفروشد ، حتی اگر برای خرید این لوازم مالیات بر ارزش افزوده را به شرکت و فروشنده بالادستی خود پرداخت کرده باشد، نباید در فروش محصول و در فاکتور مبلغی را برای دریافت ارزش افزوده لحاظ کند و باید تنها مبلغ قیمت نهایی در فاکتور ذکر شود.

مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است که مصرف‌کننده یا خریدار آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده یا فروشنده موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. این مالیات از مهم‌ترین منابع درآمدهای خزانه استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و به طور معمول به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و به طور معمول بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها توزیع می‌شود.

بر اساس گزارش رسمی امور مالیاتی مازندران ، در سال جاری ۲۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از وصولی‌های مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز شده است.

در مازندران ۱۶۰ هزار نفر به عنوان شخصیت حقیقی و ۱۱ هزار نفر به عنوان شخصیت‌ حقوقی مالیات پرداخت می‌کنند. از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ هزار مودی جدید مشمول پرداخت مالیات در استان شناسایی شدند.

print

پاسخی بگذارید