بر اساس اعلام بانک مرکزی؛
تاریخ: ۷:۳۱ :: ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی شهریور به ۱۳۸۹ هزار میلیارد تومان رسید و سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت در نظام بانکی، با ۸.۹ درصد کاهش جای خود را به سپرده‌گذاری بلندمدت داده است.

بانک مرکزی با انتشار رقم آمارهای گزیده اقتصادی اعلام کرد: رقم نقدینگی در پایان شهریورماه سال جاری ۱۳۸۹۹.۵ هزار میلیارد ریال است.

این میزان نقدینگی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳.۸ درصد افزایش داشته است. در این میان سهم پول ۱۶۸۲ هزار میلیارد ریال و سهم شبه‌پول نیز ۱۲۲۱۷ هزار میلیارد ریال است.

در عین حال، سهم وام ها و سپرده‌های بخش دولتی نیز ۵۷۵.۳ هزار میلیارد ریال است که از این رقم، سهم دولت ۵۲۹ هزار میلیارد ریال و سهم شرکتها و موسسات دولتی ۴۵ هزار میلیارد ریال است.

همچنین ضرب آهنگ تغییر سرمایه گذاری کوتاه مدت به بلند مدت در بانک ها در این آمار قابل مشاهده است؛ به گونه ای که سرمایه گذاری کوتاه مدت در شهریورماه سال جاری نسبت به اسفندماه ۱۳۹۵، ۸.۹ درصد کاهش یافته و سرمایه گذاری بلند مدت در همین بازه زمانی ۳۵.۴ درصد رشد داشته است.

دارایی‌ها و بدهی‌های بخش دولتی

آنگونه که در خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی در گزارش بانک مرکزی آمده است: میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی در شهریورماه امسال به ۶۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ همچنین میزان بدهی های بخش دولتی نیز شامل بدهی دولت و شرکتها و موسسات دولتی به ۲۳۷۳ هزار میلیارد ریال رسیده که ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این میان میزان بدهی های بخش دولتی ۲۰۸۹ هزار میلیارد ریال و بدهی شرکتها و موسسات دولتی نیز ۲۸۴.۶ هزار میلیارد ریال است.

همچنین بدهی بخش‌های غیردولتی نیز ۹۹۱۵ هزار میلیارد ریال است و در عین حال، سایر دارایی های دولتی نیز به ۹۰۳۱ هزار میلیارد ریال است.

حساب سرمایه وام‌ها و اعتبارات خارجی

میزان وام ها و اعتبارات دریافتی از خارج و سپرده های ارزی به ۳۶۷۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

منبع:مهر

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید