مدیرکل راه آهن شمال ۲ با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید به توسعه حمل و نقل ریلی گفت: بر اساس میانگین در حال حاضر ، هزینه احداث هر کیلومتر خط ریلی ۱۰ میلیارد تومان است.
به گزارشاقتصادشمال ،علی خدایی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید از زمان استقرار با رویکرد توسعه حمل و نقل، اتصال حمل و نقل ریلی چندین استان از جمله همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را در دستور کار قرار داد اما خط ریلی گیلان بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال – جنوب و اتصال دریای خزر و کشورهای همسود (CIS) در شمال کریدور و نیز امکان ارتباطی که با کشور هند و اروپا فراهم می کند، اهمیت ویژه ای دارد.
وی طول مسیر ریلی قزوین – رشت را ۱۸۵ کیلومتر عنوان و بیان کرد: بیش از ۲۲ کیلومتر از این مسیر تونل و در افزون بر هشت کیلومتر، پل احداث شده که این امر نشاندهنده کوهستانی بودن مسیر ریلی است.
خدایی با اشاره به تعطیلی پل لاکان بدلیل معارض منطقه ای گفت: تکمیل پل لاکان بدلیل معارض منطقه ای در حال حاضر از طرف پیمانکار انجام نمی شود ولی برای عبور قطار مسافری و باری با ایجاد گذرگاه همسطح و نصب راهبند ، شرایط فراهم شده و مشکل خاصی در این رابطه نیست.
وی به مبلغ هزینه شده برای این خط ریلی نیز اشاره و تصریح کرد: تاکنون بالغ بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و اخیرا نیز ۶۰ میلیارد تومان برای پرداخت طلب پیمانکاران، تکمیل و تجهیز پروژه راه آهن رشت – قزوین از جمله تکمیل برخی خطوط ایستگاه ها و تجهیزات داخلی سالن ها اختصاص یافته است.
به گفته خدایی، سرعت قطار مسافری در خط ریلی رشت – قزوین ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت قطارهای باربری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده که در صورت اتصال خط مذکور به بنادر انزلی و آستارا و تکمیل کریدور شمال – جنوب بیش از ۱۰ میلیون تن بار از مسیر فوق ترانزیت می شود.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ با بیان اینکه ایستگاه ها توسط پیمانکاران و مشاوران در حال تکمیل است، به ایستگاه های پیش بینی شده اشاره و بیان کرد: اداره کل راه آهن شمال ۲ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به غیر از ایستگاه تاکستان با عبور از ایستگاه سیاه چشمه ، ایستگاه دستجرده، کوهین ،شیرین سو ، لوشان ، منجیل رستم آباد ، سراوان ( امامزاده هاشم ) ایستگاه رشت و ادامه مسیر در ایستگاه آستارا ختم خواهد شد.
وی محور قزوین – رشت – آستارا را یکی از زیباترین محورهای شبکه ریلی از حیث گردشگری ذکر و عبور از جنگل و شالیزارها و خروج قطار از دل کوه و قرار گرفتن بر روی بزرگترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و ۴۷۰ متر بر روی سد منجیل و پل شاهرود را از چشم اندازهای بی بدیل این مسیر عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور ، پنج طرح اولویتدار را با عنوان طرحهای اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلیترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهن قزوین – رشت بصورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین – رشت ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین – رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.
ایرنا