دیدگاه روز
تاریخ: ۵:۰۱ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
همه ماجراهای حذف صفر از پول ملی

هر زمان که نرخ برابری ریال در مقابل دلار رو به کاهش گذاشته، گروهی پیشنهاد داده‌اند که برای جبران هزینه‌های ناشی از انتظارات تورمی تعدادی صفر از پول ملی حذف شود.

خاطره وطن‌خواه بنابراین طرح حذف صفرها از پول ملی موضوع تازه‌ای نبوده و البته ابتکار آقای همتی رییس کل بانک مرکزی هم نیست. اگر به سابقه طرح رجوع شود، طی یک دهه گذشته بارها این طرح در مقاطع زمانی مختلف پیشنهاد شده و در نهایت به دلیل مخالفت‌های بسیار از دستور کار خارج شده است.
اگرچه مدافعان این طرح مدعی هستند که حذف صفرها موجب کاهش انتظارات تورمی می‌شود، اما در مقابل فراموش می‌کنند که به همان میزان که صفرهای ریال کم می‌شود، به همان میزان هم صفرهای درآمد افراد کم می‌شود! پس آقای همتی همین ابتدای امر باید به مردم بگوید حذف صفرها به معنی افزایش قدرت خرید آنها نیست. قرار نیست دارایی آنها در مقایسه با دلار‌ یا سایر ارزهای قدرتمند جهان افزایش یابد.
واقعیت این است که حجم نقدینگی و سرعت رشد آن در سال‌های اخیر سبب نگرانی‌های بسیاری برای اقتصاد کشور شده است. یکی از این نگرانی‌ها حساب و کتاب بودجه‌ریزی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌هاست که هنگام تهیه صورت‌های مالی با مشکل حسابداری تراز پرداخت‌ها به لحاظ بزرگ بودن عدد و رقم روبه‌رو می‌شوند. البته اگر از این منظر به حذف چهارصفر از پول ملی نگاه کنیم، اجرای این طرح کار حسابداران و حسابرسان را آسان‌تر می‌کند.
در عین حال آخرین گزارش‌ها‌ از حدود 1700 هزارمیلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور خبر می‌دهد. حذف چهار صفر از این میزان به عبارتی سبب می‌شود که به جای خواندن 1700 هزار میلیارد تومان، میزان نقدینگی کشور را 170 میلیارد تومان بخوانیم. حتما حساب و کتاب این رقم هنگام تدوین بودجه کلان کشور برای بودجه‌ریزان آسان‌تر است تا نوشتن صفرهایی که حساب کردن‌شان سخت می‌شود.
نکته مهم‌تر که همیشه فراموش می‌شود، هزینه زمان و چگونگی اجرای این طرح است. بنا به گفته کارشناسان بانک مرکزی، خروج هر برگ اسکناس از چرخه مراودات کشور حدود پنج سال زمان نیاز دارد، حال آنکه آقای همتی این زمان را دو سال‌ در نظر گرفته است.
از سویی چندی پیش بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرده بود هزینه چاپ هر برگ اسکناس 120 تومان است. حتی اگر هزینه امحای اسکناس‌های موجود را در نظر نگیریم
(که هزینه‌زاست)، چاپ مجدد اسکناس و مسکوکات موجود در چرخه اقتصاد کشور برای دولت بار مالی دربر خواهد داشت و البته این هزینه، حتما از جیب مردم خواهد رفت. پس تنها خاصیت این طرح می‌تواند کمک به دولت باشد نه مردم. چون نه از نرخ تورم می‌کاهد و نه پول ملی را قدرتمند می‌کند

print

پاسخی بگذارید