تاریخ: ۲۰:۲۸ :: ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
پاسخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران به حواشی جذب بودجه ورزشگاه ساری

چالش تامین بودجه سه میلیارد تومانی برای کاشت چمن طبیعی ورزشگاه شهدای ساری که عنوان ورزشگاه خانگی تیم فوتبال نساجی مازندران را در فصل جاری لیگ برتر دارد، این روزها تبدیل به دوئل میان سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی مازندران با مدیران باشگاه نساجی شده و تنور فضای مجازی را داغ کرده است.

به گزارش ایرنا، انتقاد از وضعیت چمن ورزشگاه شهدای ساری از آغاز فصل جاری لیگ برتر شروع شد و سپس با انتقاد مدیران باشگاه نساجی از تامین نشدن اعتبار لازم برای کاشت چمن طبیعی و خانه به دوشی این تیم طی دو هفته گذشته برای برگزاری دیدارهای خانگی شدت گرفت تا جایی که سرانجام صدای رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران را درآورد و او را واداشت تا در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کند که تامین هزینه برای ورزش حرفه ای طبق قانون بر عهده استان نیست و باید از بودجه ملی تامین شود.

همین اظهارات مفید غلامی راد طی ۲۴ ساعت گذشته تبدیل به سوژه داغ هواداران تیم فوتبال نساجی و انتقاد تندشان از این مسوول استانی شد ، مسئولی که حالا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است آنچه در باره محل تامین بودجه ورزش حرفه ای گفته مبتنی بر قانون بوده و به معنای کمک نکردن برای حل مشکل تیم نساجی نبوده ولی در فضای مجازی از اظهاراتش سواستفاده شده و با نادیده گرفتن مجموعه کمک هایی که از بودجه استانی طی چند سال گذشته به نساجی شده ، موضوع را وارونه جلوه داده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری مازندران در پی انتشار این بیانیه هم در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: فضاسازی رسانه‌ای علیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای قرار دادن هواداران و دوست‌داران نساجی مقابل این سازمان اقدامی برای وارونه نشان دادن خدمات ارائه شده به نساجی است.

مفید غلامی راد با اظهار این که به رغم موانع قانونی و کمبود اعتبارات استانی طی سه سال گذشته ده ها میلیارد تومان از بودجه استانی برای حمایت از تیم نساجی از جمله ترمیم ورزشگاه وطنی قائمشهر هزینه شده است ، افزود : با وجود تامین سه میلیارد تومان از محل بودجه استانی برای آماده سازی ورزشگاه شهدای ساری در سال جاری ، درحال حاضر هم تلاش هایی در جریان است تا بار دیگر بودجه مورد نیاز از طریق کسر کردن اعتبارات پروژه های دیگر برای این ورزشگاه تامین شود ولی اصل مشکل اینجاست که نه وزارت ورزش ، سازمان لیگ و فدراسیون و نه نمایندگان استان در مجلس به دنبال دریافت بودجه ملی برای زیرساخت های ورزش حرفه ای استان نیستند و همواره راه غیرقانونی تامین اعتبار از محل بودجه استانی را با اعمال فشار دنبال می کنند.

نقش و وظایف قانونی دستگاه‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان این که طی سه سال اخیر بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر از اعتبارات استانی هزینه شده است، گفت: موضوع مورد بحث ما این است که در قانون برای اجرای طرح‌های مختلف مسیرهای مشخص در نظر گرفته شده است. در حوزه ورزش نیز برای استان یک نقش در نظر گرفته شده و برای سطح ملی مدیریت یعنی وزارتخانه نقشی دیگر تعریف شده است.

پاسخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران به حواشی جذب بودجه ورزشگاه ساری

مفید غلامی‌راد افزود: بر اساس قوانین موجود، اداره کل ورزش و جوانان در هر استان ماموریت دارد که برای توسعه ورزش همگانی برنامه‌ریزی و فعالیت کند و وزارت ورزش و جوانان همراه با مجموعه‌های ملی تابعه مانند شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی مسئولیت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای را بر عهده دارند. بنابراین برای استان و اداره کل ورزش و جوانان تعریف نشد که در بخش توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی هزینه کند. نساجی مازندران هم مصداق ورزش حرفه‌ای است و نیازهای زیرساختی این تیم طبق قانون باید از اعتبارات ملی برطرف شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد که درباره مسائل اعتباری مورد نیاز نساجی یک بحث انحرافی رخ داد و در حال تقویت شدن است؛ این که همه اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز و گسترش و بهسازی ورزشگاه شهید وطنی و ورزشگاه شهدای ساری باید در استان تأمین شود. در حالی که کسی به سهم مازندران از اعتبارات ملی این بخش اشاره نمی‌کند.

برداشت از اعتبار ورزش همگانی

این مسئول تصریح می‌کند: در سه سال اخیر برای این که مشکلات نساجی حل شود با وجود همه کمبودهای اعتباری استان و محدودیت‌های قانونی، بیش از ۵۰ میلیارد تومان به ورزشگاه شهید وطنی اختصاص داده شد. یعنی اعتباری که باید در توسعه زیرساخت‌های ورزش همگانی مانند ایجاد پیاده‌راه و فضاهای مناسب همگانی ورزشی هزینه می‌شد به حل مشکلات نساجی اختصاص یافت. چند ماه پیش سه میلیارد تومان برای بهسازی ورزشگاه شهدا اختصاص دادیم. اگر ورزشگاه هنوز مورد تایید نیست ورزش و جوانان استان از پیمانکار پیگیری کند که چرا هنوز مشکلات  این ورزشگاه حل نشده و دوباره اعتبار نیاز است؟

پاسخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران به حواشی جذب بودجه ورزشگاه ساری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به مشکل پیش آمده برای نساجی در فصل جدید و کوچ به ساری اظهار کرد: وقتی اعلام شد که برای تعویض چمن تیم باید به ساری برود و ورزشگاه ساری نیاز به بهسازی دارد باز هم شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی پای کار نیامد و حدود سه میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به بهسازی ورزشگاه شهدای ساری اختصاص یافت. اما باز هم می‌گویند ورزشگاه مناسب نیست و باید بهسازی شود. پرسش ما این است که برای این اقدامات توسعه‌ای چرا اعتبارات ملی اختصاص داده نمی‌شود که ناچار نشویم از بودجه استانی سایر بخش‌ها بزنیم و به ورزشگاهی بدهیم که باید با اعتبارات ملی تجهیز و بهسازی شود؟

سهم ورزش قهرمانی مازندران از اعتبارات ملی

غلامی‌راد افزود: مازندران را با تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان که ورزشگاه‌های حرفه‌ای دارند مقایسه می‌کنند. چرا اعتبارات ملی شرکت توسعه و تجهیز به مازندران نمی‌آید که در توسعه زیرساخت‌های ورزش قهرمانی شرایط بهتری داشته باشیم و ناچار به برداشت از اعتبارات استانی نشویم؟ مازندران از اعتبارات ملی به اندازه افتخاراتی که ورزشکارانش برای کشور عزیزمان کسب می‌کنند سهم برده است؟

وی با تأکید بر لزوم پیگیری نمایندگان استان برای جذب اعتبارات ملی حوزه ورزش قهرمانی مازندرانی، گفت: انتظار ما این است که نمایندگان استان و دستگاه‌های مسئول پیگر جذب اعتبارات ملی باشند ، نه این که هر بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری فشار بیاورند که از اعتبارات درون‌استانی هزینه کنیم.

این مسئول تصریح کرد: باید یادآوری شود با این که نباید در ورزش قهرمانی از اعتبارات استانی هزینه کنیم، علاوه بر تأمین اعتبار برای ورزشگاه شهید وطنی و شهدای ساری، برای ورزشگاه‌های جویبار، نوشهر، چالوس، بابل و سالن ماهفروجک نیز اعتبار گذاشتیم. پروژه‌هایی که باید با اعتبارات ملی تکمیل و تجهیز شوند. مطالبه من به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از نمایندگان و سایر مسئولان این است که برای جذب اعتبارات ملی پیگیر باشند. اما متأسفانه می‌بینیم در استان به جای مطالبه‌گری از تهران تلاش می‌شود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخریب شویم.

پاسخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران به حواشی جذب بودجه ورزشگاه ساری

تقویم اعتباری

غلامی‌راد اظهار کرد: این تصور که هر زمان نیاز به اعتبار بود می‌شود از محل اعتبارات استانی آن را تأمین کرد اشتباه است. ما برای همه منابع اعتباری در ابتدای سال سرفصل‌هایی را تعریف می‌کنیم. الان تقریبا پایان سال است و برای موارد اینچنینی تقریبا اعتباری موجود نیست. مگر این که از چند طرح دیگر اعتبار کم کنیم و به این پروژه اختصاص دهیم.

وی افزود: ما مخالف توسعه زیرساخت‌های ورزش حرفه‌ای و قهرمانی نیستیم. نساجی هم از نظر من یک سرمایه اجتماعی برای کل استان است. اما قانون برای ما نقش و وظیفه‌ای دیگر در نظر گرفته است که باید به آن هم پایبند باشیم.

ضعف مازندران در جذب اعتبارات ملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران تصریح کرد: واقعیت این است که مازندران در مقوله پیگیری اعتبارات ملی از مرکز بسیار ضعیف عمل می‌کند. این ضعف را نمایندگان استان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و معاونت عمرانی استانداری باید با پیگیری بیشتر به منظور جذب اعتبارات ملی برطرف کنند ، نه این که برای جبران آن به دنبال تأمین اعتبار از منابع درون‌استانی باشند.

غلامی‌راد انتقادی به تصمیم و قانون سازمان لیگ مبنی بر الزامی بودن تجهیز ورزشگاه‌ها به چمن طبیعی را هم مطرح کرد و افزود: استانداردی که سازمان لیگ در نظر گرفت برای مناطق شمالی دو عیب بزرگ دارد. نخست این که ماهیت اقلیمی مازندران سبب می‌شود نگهداری چمن طبیعی هزینه‌ زیادی تحمیل کند. نکته بعد این که با اجرای چمن طبیعی به دلیل الزامات نگهداری چمن امکان استفاده از زمین برای سایر تیم‌های محلی و غیرحرفه‌ای از بین می‌رود. این ها مسائلی است که سازمان لیگ در تدوین مقررات و الزامات مد نظرش به آن توجهی نکرد.

پاسخ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران به حواشی جذب بودجه ورزشگاه ساری

جوابیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران

علاوه بر نکات مطرح شده توسط غلامی‌راد، پس از موج ایجاد شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها علیه این سازمان، روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز جوابیه‌ای برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد که در آن نکاتی با محوریت اظهارات غلامی‌راد بیان شده است.

روابط عمومی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی مازندران در این بیانیه که پیرو ادعای مدیرعامل نساجی مازندران با عنوان عدم همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص تامین اعتبار ورزشگاه‌های شهید وطنی قائمشهر و شهدای ساری هشتم دی در برنامه تلویزیونی شب‌های فوتبالی از شبکه ورزش مطرح شد، نوشته است:  علیرغم وظیفه‌مندی قانونی وزارت ورزش و جوانان و شرکت زیرمجموعه در راستای توسعه ورزش قهرمانی و بسترسازی استانداردهای لازم برای باشگاه مردمی نساجی؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با توجه به احساس مسئولیت اجتماعی بویژه از سال ۱۳۹۷ تاکنون اقدام به تخصیص منابع مالی لازم برای تامین زیرساخت‌های ورزشگاه وطنی؛ شامل ساخت سکوی ضلع شرقی و غربی، چمن ورزشگاه، جایگاه VIP و … نموده است. همچنین اعتبارات لازم برای بازسازی سایر ورزشگاه‌های استان از جمله ورزشگاه شهدای ساری نیز تخصیص یافته است.

در بند دوم این جوابیه نیز به دغدغه این سازمان برای حل مشکلات نساجی و اثبات این دغدغه اشاره شده و آمده است: «علیرغم محدودیت‌های اعتباری؛ برای حفظ، حمایت و تقویت باشگاه ارزشمند نساجی با توجه به اقبال عمومی مردم استان بخصوص اهالی ورزش‌دوست قائمشهر با اقدامات موثر طی سه سال گذشته، تغییراتی شگرف در حوزه‌های ذکر شده بالا انجام داده که با تلاش‌های سی سال گذشته قابل مقایسه نیست. هواداران فهیم باشگاه نساجی آگاه باشند که توسعه ورزش استان و حمایت تیم مردمی نساجی از اولویت‌های اساسی و دغدغه این سازمان است.

در این جوابیه ضمن بی‌اساس خواندن ادعای مخالفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با حل مشکل میزبانی نساجی عنوان شده است: «طرح موضوعات اخیر در این حیطه صرفاً یک فضاسازی رسانه‌ای با هدف مجعول ساختن فعالیت‌های ارزنده این سازمان و انتشار وارونه مطالب می‌باشد تا احساسات و عواطف پاک هواداران عزیز نساجی را برانگیزانند، لذا بر همگان واجب است ضمن پرهیز از اقدامات تشویش‌آفرین، نسبت به بسترسازی فضا به منظور نتیجه‌بخشی اقدامات انجام شده برای رشد ورزش به ویژه فوتبال در استان عمل نمایند.»

print

پاسخی بگذارید