تاریخ: ۱۲:۴۴ :: ۱۳۹۷/۰۷/۱۰

بازار ارز در سومین روز هفته شاهد عقب‌نشینی نرخ ها بود تا قیمت دلار و سایر ارزها سیر نزولی بگیرد.

دلار در همان ابتدای روزگذشته سقف خود را در محدوده ۱۷ هزار تومانی ثبت کرد و پس از آن با قرار گرفتن در موج کاهشی به میانه کانال ۱۵ هزار تومانی رفت. از روز گذشته رقم اعلام‌ شده برای دلار با رقم باز شده فاصله گرفت، به گونه‌ای که از ساعت ۱۹ عصر به بعد برخی کانال‌های اعلام نرخ از افت ارزش دلار به زیر مرز ۱۵ هزار تومان و تا محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خبر دادند. در همین حال با آغاز روند معاملات در روز جاری رقم ها همچنان کاهشی و نزولی است.

فعالان بازار ارز می گویند اختیاراتی که به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز داده شد، اعلام ساز و کار جدید تامین ارز توسط بانک مرکزی، احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF در روزهای آتی، نگاه مثبت برخی معامله‌گران نسبت به توافقات ایران و اروپا، افزایش قیمت نفت و … از جمله عواملی است که از نظر فعالان در تغییر روند بازار موثر است.

البته فعالان بازار ارز در مورد کاهش قیمت دلار دو نگاه متفاوت دارند. دسته‌ای معتقدند کاهش شدید قیمت‌ها در روز سوم هفته یک اصلاح قیمتی بوده است. از نظر آنها، نوسان‌گیران به‌ تدریج خریدهای هفته گذشته را تخلیه کردند و به‌ دنبال یافتن نقطه کف جدیدی برای خرید هستند. در مقابل، دسته دوم باور دارند، ریزش دلار ناشی از تغییر انتظارات معامله‌گران و ورود ارز خانگی به بازار بوده است.

در هر حال با توجه به هجوم فروشندگان به بازار ارز پیش بینی می شود نرخ ها در این بازار از کاهش چشمگیری در روز جاری برخوردار شود. همچنین آیت محمد ولی رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز درباره نرخ سکه گفته است: روند قیمت طلا و سکه در روز گذشته کاهشی بوده و پیش‌بینی می‌شود که این روند برای امروز نیز ادامه داشته باشد، چرا که آخرین قیمت ثبت شده برای هر قطعه سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز درباره کاهش قیمت دلار گفت: همانطور که بارها اعلام شده قیمت دلار در ماه های گذشته به صورت کاذب افزایش یافته؛ بنابراین طبیعی است قیمت ها در بلندمدت براساس منطق اقتصادی تعدیل شود.

وی ادامه داد: در هر صورت ارائه به موقع ارز شرکت های صادراتی به سامانه نیما در ماه های آتی باعث می شود سوداگران نتوانند به سودهای نجومی دست یابند، بنابراین باید روند ارائه ارز صادرکنندگان به سامانه نیما رصد شود.

زارع اظهار داشت: گسترش عمق بازار ثانویه ارز،جلوگیری از فضاسازی سوداگران، حمایت از بخش های مولد اقتصادی، عملیاتی شدن پیمان های پولی و همکاری بانک های اروپایی با بانک های ایرانی باعث می شود ثبات به بازار ارز بازگردد.

print

پاسخی بگذارید