تاریخ: ۲۳:۵۳ :: ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
کارخانه های چایسازی برای خرید برگ سبز آماده شدند

رئیس سازمان چای کشور گفت: کارخانه های چایسازی شمال آماده انعقاد قرارداد برای خرید برگ سبز چای در سال زراعی جدید هستند.

به گزارش اقتصاد شمالحبیب جهانساز روز یکشنبه  افزود: تاکنون ۱۲۰کارخانه چایسازی برای خرید برگ سبز چایکاران با سازمان چای قرارداده منعقد کرده اند و آماده خرید برگ سبز چایکاران هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سرما و تاخیر یک هفته ای ، برداشت برگ سبز از هفته آینده در گیلان و مازندران آغاز می شود و انتظار داریم با توجه به بارندگی های کافی، سال خوبی از نظر تولید چای داشته باشیم و حتما مقدار محصول بیشتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت.
جهانساز اظهار داشت: با توجه به میل و رغبت مصرف کننده ایرانی به خرید چای خشک داخلی و بازار خوبی که چای ایرانی پیدا کرده ، این انتظار از صاحبان کارخانه های چایسازی وجود دارد که برگ سبز چای امسال را بالاتر از نرخ تضمینی خریداری کنند زیرا نرخ تضمینی قیمت نهایی چای محسوب نمی شود و قیمت چای باید در بازار تعیین شود.
رئیس سازمان چای خواستار تعامل بین صاحبان کارخانه های چای و کشاورزان چایکار بر سر قیمت برگ سبز و چای خشک شد و گفت: تعدادی از کارخانه ها برای خرید برگ سبز بالاتر از نرخ مصوب (خرید تضمینی ) تاکنون اعلام آمادگی کرده اند.
۱۷۸ کارخانه چایسازی در گیلان و مازندران در زمینه عمل آوری چای فعال هستند و هر سال بیش از ۱۵۰ کارخانه برای خرید تضمینی برگ سبز، با سازمان چای به عنوان نماینده دولت قرارداد می بندند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ تن برگ سبز چای از باغ های گیلان و مازندران برداشت و از این میزان ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک با کیفیت در کارخانه های چایسازی تولید شد.
برای فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۳۲ هزار و ۷۵۰ ریال و برگ سبز درجه دو، ۱۸ هزار و ۴۹۲ ریال تعیین شده که نسبت به سال قبل، به ترتیب ۲۰ و ۲۱ درصد افزایش داشته اند.
استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند و ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان قرار دارد.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید