تاریخ: ۲۰:۲۸ :: ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
یورش کشتی‌گیران گلستانی به دوبنده تیم ملی؛ در آرزوی کشف خدر و سوخته‌سرایی

سوت آغاز مسابقات کشتی قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در شرایطی صبح امروز چهارشنبه در گرگان دمیده شد که ۲۰ کشتی‌گیر جوان و پرامید گلستانی برای قدم گذاشتن در جای پای ستارگان همیشه درخشان و فراموش‌شده استان مانند رضا سوخته‌سرایی و رمضان خدر و رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش می‌کنند.

چراغ کشتی گلستان که سال ها قبل با معرفی چندین ستاره و مدال آور کشتی، جای محکم و ثابتی در اردو و اعزام های تیم ملی آزاد و فرنگی ایران داشت، ناگهان رو به خاموشی گذاشت و دیگر خبری از آن همه شکوه و اقتدار و مدال نبود.

استان گلستان که تا ۲۴ سال پیش بخشی از مازندران بود پهلوانان و قهرمانان بسیاری را به جهان کشتی معرفی کرد که از مشهورترین آن ها می توان به رضا سوخته‌سرایی، اویس ملاح، عیسی مومنی، رمضان خدر، جلیل جهانشاهی و حسن طهماسبی اشاره کرد که ویترینی از مدال های رنگارنگ رویدادهای مهم جهانی و آسیایی را در کارنامه دارند.

هرچندسالهاست که کشتی گلستان از روزهای مملو از افتخار فاصله گرفته و به منطقه ای کم فروغ در کشتی تبدیل شده اما روزگاری شهر کوچک نوکنده گنجینه ای از استعدادهای ناب کشتی ایران بود و قهرمان‌های بسیاری را به جامعه ورزش ایران و جهان معرفی کرده بود.

کم توجهی به استعدادیابی، روند رو به پیشرفت کشتی گلستان را کند کرد و با پایان سلطنت این منطقه به خصوص بخش‌های غربی آن در ورزش اول ایران، زمینه برای عرض‌اندام شهرهای دیگر مانند جویبار مازندران فراهم گردید.

هر چند بیشتر قهرمانان کشتی گلستان در عرصه بین المللی مربوط به چند دهه قبل است اما حضور تک ستاره هایی مانند حسن طهماسبی، آرش نیرآبادی، احسان سنچولی، سیدمرتضی رضوی نیا و دانیال حجتی نشان داد که افتخارآفرینی گلستان در کشتی محدود به گذشته نیست و همچنان ادامه دارد.

یکی از مهم ترین مسالی که سبب شد کشتی گلستان از دوران اوج خود فاصله بگیرد کمبود امکانات و کم توجهی به ضرورت رفع این مشکل است چرا که امکانات موجود جوابگوی حجم نیازها و برنامه های بلند مدت فعالان این رشته نیست و نمی تواند رویاهای بلندپروازنه گوش‌شکسته‌های استان را برآورده کند.

رییس هیات کشتی گلستان گفت: ظرفیت جوانان گلستان و مازندران مشابه یکدیگر است اما برخی ویژگی ها مانند حمایت استانی و ورود بیشتر سرمایه گذاران برای کمک به تیم ها و ورزشکاران، کشتی مازندران را با فاصله ای فراوان به صدر استان های دارای قابلیت این رشته در کشور تبدیل کرده است.

محمدحسین ملاح اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل پیشرفت کشتی مازندران، تقویت رقابت های درون استانی است اما در حال حاضر گلستان از کمبود رقابت بین شهرها رنج برده و کشتی فقط محدود به چند شهر کردکوی، بندرگز، نوکنده و گرگان است.

وی اظهار داشت: نبود رقیب داخلی، توهم قهرمانی و احساس امنیت در کشتی گیران ایجاد می کند و آنها برای حضور در مسابقات ملی به دنبال افزایش توان فنی نمی‌روند و درجا می زنند.

وی از کاهش توجه صنایع و واحدهای تولیدی به کشتی گلستان گلایه کرد و گفت: در حالی‌که برخی شهرهای کوچک مازندران سالانه حدود ۲۰ میلیارد ریال برای کشتی و برگزاری مسابقات داخلی و بین المللی سرمایه‌گذاری کرده و از اعتبار بخش خصوصی استفاده می کنند حداکثر کمک جذب شده برای شهرهای کشتی خیز گلستان ۱۰۰ میلیون ریال است.

رییس هیات کشتی گلستان ادامه داد: با وجود کمبود اعتبار، کشتی گلستان در سال های اخیر رو رو به رشدی را آغاز کرده که به ثمر نشستن برنامه های زیربنایی فعلی می تواند نویدبخش ظهور نسل جدید و پرافتخار برای کشتی این استان شود.

گلستان علاوه بر اینکه جوانان پر تلاشی  مانند محمد طهماسبی، آرش نیرآبادی، احسان سنچولی، سیدمرتضی رضوی نیا و دانیال حجتی را در باشگاه های لیگ برتری دارد ، اساطیر بی بدیلی در دنیای کشتی دارد که سالهای سال  نام آن زینت بخش دنیای ورزش است .

پیشقراول این مدال آوران رضا سوخته سرایی، سنگین وزن به یادماندنی کشتی آزاد و فرهنگی ایران قرار دارد که برخی از رکوردهای او همچنان دست نخورده باقی مانده و شاید شکستن آن هم بعید باشد.

رضا سوخته‌سرایی زاده ۱۳۲۹ در روستای دارکلاته از توابع بخش فندرسک استان گلستان است که توانایی شرکت در هر دو رشته آزاد و فرنگی را داشت.

یورش کشتی‌گیران گلستانی به دوبنده تیم ملی؛ در آرزوی کشف خدر و سوخته‌سرایی
رضا سوخته سرایی کشتی گیر پرافتخار گلستانی در بازی های آسیایی تهران

سوخته‌سرایی یکی از بهترین کشتی‌گیران دسته فوق سنگین تاریخ کشتی ایران به شمار می‌رود، با این‌که رشته تخصصی او کشتی آزاد بود اما در کشتی فرنگی نیز سابقه قهرمانی بازی‌های آسیایی را دارد.

اوج دوران ورزش قهرمانی او در دهه ۱۳۶۰ بود که ایران کمتر در رقابت‌های بین‌المللی حاضر می‌شد، وی همچنین یک رقیب داخلی بسیار قوی به نام علی‌رضا سلیمانی نیز داشت.

از نقاط عطف دوران ورزشی او بازی‌های آسیائی سئول ۱۹۸۶ بود که سوخته‌سرایی تصمیم گرفت در کشتی فرنگی شرکت کند تا سلیمانی در ترکیب تیم آزاد قرار گیرد و هر دو نیز مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کردند.

سوخته‌سرایی کاپیتان و باتجربه‌ترین کشتی‌گیر تیم ملی در دهه ۱۹۸۰ و پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران در ۳ دوره بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ بود.

یکی از افتخارات دست نیافتنی سوخته سرایی، پرچمداری در بازی های آسیایی است. او در سه دوره آخر بازی های آسیایی که طلا گرفت، مسوولیت پرچمداری کاروان ایران را نیز برعهده داشت و این افتخار برای هیچ ورزشکار دیگری در بازی های آسیایی تکرار نشده است.

از دیگر ستاره های کشتی گلستان می توان به مرحوم رمضان خدر اشاره کرد.

یورش کشتی‌گیران گلستانی به دوبنده تیم ملی؛ در آرزوی کشف خدر و سوخته‌سرایی
مرحوم رمضان خدر نفر دوم از راست در ترکیب تیم مازندران برای اعزام به رقابت های قهرمانی کشور

علاقمندان کشتی هیچ گاه قدرت نمایی مرحوم رمضان خدر در اجرای فنون کشی آزاد و فرنگی را فراموش نمی‌کنند تا حدی که سال ها پس از دوران قهرمانی وی هنوز برخی کارشناسان این رشته معتقدند پس از او هیچ کشتی‌گیری نتوانست کلکسیونی از فنون را بر روی تشک به نمایش بگذارد.

رمضان خدر متولد ۲۳ فروردین سال ۱۳۲۳ در شهر کوچک نوکنده از توابع شهرستان بندرگز و درگذشته آخرین روز اردیبهشت سال ۱۳۷۸ بود که با ۲ بار حضور در المپیک و کسب مدال‌های رنگارنگ از دیگر رویدادهای معتبر جهانی، به یکی از افتخارآفرینان ورزش گلستان و کشتی ایران تبدیل شد.

او مشهور به مرد طلایی جام‌های معتبر، ۹ سال متوالی قهرمان وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی بزرگسالان ایران شد که پس از آن هیچ کشتی‌گیر دیگری موفق به تکرار آن نگردید.

صید مدال طلای جام جهانی، نائب قهرمانی در مسابقات جهانی استانبول، مقام پنجم المپیک مونترال و هفتم مونیخ و سه طلای پیشکسوتان جهان بخشی از افتخارات این کشتی گیر نوکنده ای است.

اهالی گلستان امیدوارند با برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در گرگان بار دیگر گرایش مردم و مسوولین به این رشته افزایش یابد و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه بیشتر متولیان ورزش بار دیگر شاهد ظهور ستاره هایی همچون رمضان خدر و رضا سوخته سرایی در کشتی گلستان باشیم.

امیررضا اسدی، نادر حاج‌آقانیا، رضا عرب، پارسا محمودی، مهدی سعادتی‌فر، مبین رزقی، صاحب تاجیک، عزت لشگربلوکی، سیدمصطفی حسینی، بهزاد وهیمان، امید کلاسنگیانی، محراب بای، آرش نیرآبادی، محمد برقک، یوسف لامعی، ابوالفضل حسام، محسن مکاریان، عرشیا توکلی، سیداحمدرسولی و فرهاد اکبری کشتی گیران گلستانی حاضر در این مسابقات هستند .

بر اساس اعلام فدراسیون کشتی، نفرات اول این مسابقات به طور مستقیم راهی رقابت های آسیایی خواهند شد، نفرات دوم و سوم در جام تختی کشتی خواهند گرفت و بقیه نفرات از امکان حضور در رقابت های انتخابی جام تختی برخودار خواهند بود

حسن یزدانی، کامران قاسم پور، علیرضا سرلک، محمد نخودی، امیرحسین زارع و مجتبی گلیج مدال‌آوران رقابت‌های جهانی نروژ از حضور در رقابت‌های انتخابی در گرگان معاف هستند اما سایر کشتی گیران مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی باید در این رقابت ها حضور داشته باشند.

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان کشور روز جمعه به معرفی نفرات برتر اوزان دهگانه به کار خود پایان خواهد داد.

print

پاسخی بگذارید