مدیر کل سرمایه گذاری استانداری گیلان
گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۱۴ :: ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
۷۰ درصد داد و ستد ایران با روسیه از طریق استان گیلان انجام می شود

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : این استان قلب ارتباطی کشورهای عضو اوراسیا است چنانکه ظرف یک سال اخیر حجم بالایی از این ارتباطات در گیلان شکل گرفت و معافیت های تجارت ترجیحی اعمال شده و بیش از ۷۰ درصد داد و ستد با روسیه از طریق این استان انجام می شود.

یونس رنجکش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بازار محصولات ایرانی در سطح منطقه مطلوب است باید با تدوین استراتژی هماهنگ و راهبردی سهم بیشتری از این بازار را بدست آوریم.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و حاشیه دریای کاسپین گفت: این همسایگی، موقعیت خاصی برای ایران ایجاد کرده که با توجه به تجربه ارتباطات تاریخی دستیابی به آبهای آزاد توسط روسیه، گیلان همواره به عنوان مرکز تجارت با روسیه و  سایر کشورهای منطقه و راه ارتباطی به اروپا مطرح بوده و این امر بیانگر موقعیت جغرافیایی ژئوپلتیک و اهمیت استراتژیک این منطقه است .
وی افزود: در سالهای اخیر نیز تحریم های تحمیلی و شرایط سخت ارتباطات اقتصادی کشورمان براهمیت این موقعیت استراتژیک و روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر افزوده است .
وی افزایش ظرفیت ها و فرصت های همکاری و تجارت خارجی دو و چند جانبه و مبادلات کشورمان با کشورهای روسیه،جمهوری آذربایجان،قزاقستان و ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه را دلیلی دیگر بر اهمیت راهبردی تجارت از طریق این دریا عنوان کرد.
رنجکش به نقش مهم کریدور بین المللی شمال- جنوب نیز اشاره کرد و یاد آور شد : این کریدور موقعیت ارتباطی مضاعفی برای استان و کشور بشمار می رود و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری های اقتصادی فرصتها و مزیت های بسیاری را در چارچوب معافیت های گمرکی بدنبال دارد، فرایندی که از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است.
وی تصریح کرد : گرچه کرونا تهدیدی برای تجارت جهانی بشمار می رود ، اما می تواند برای ایران فرصت مغتنمی در ارتباط با بازارهای جدید منطقه باشد؛ فاصله مکانی و کاهش هزینه ها محصولات ایرانی از دیگر مزایای کالاهای ایرانی است.
رنجکش به سیاست های کلان دولت تدبیر و امید در جهت همکاری های منطقه ای و چندجانبه نیز اشاره کرد و گفت : به واسطه راه های ارتباطی به وجود آمده با چین، روابط بسیار خوبی با کشورهای منطقه ترسیم شده و این امر اهمیت استان گیلان را در بهره برداری از ظرفیت های ترانزیتی و فرصت های موجود در عرصه همکاری های منطقه ای بیشتر می کند.
وی بنادر انزلی، کاسپین و آستارا را دارای ظرفیت های مطلوب  باری و حمل و نقل اعلام‌کرد و متذکر شد : برای همکاری بیشتر می توان از کریدور چین-قزاقستان-ایران که با محوریت منطقه آزاد انزلی در استان گیلان بهره گرفت.
وی با اشاره به ظرفیت ها و موقعیت های هر یک از بنادر سه گانه فوق در حمل و نقل دریایی در دریای کاسپین تصریح کرد:  با اتصال منطقه آزاد و بندر انزلی به خط ریل سراسری و در ادامه به بندر آستارا،حلقه های زیرساخت های ترانزیتی کشور در استان در بخش ریلی تکمیل شده و این در حالی است که با راه اندازی خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا نه تنها امکان حمل و نقل ریلی و ترکیبی بنادر جنوبی کشورمان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان با بنادر ایران در دریای خزر و اجرایی شدن کریدور شمال جنوب پدید می آید بلکه زمینه عملیاتی شدن ترانزیت کالا به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اوکراین از طریق خط ریل فرآهم می شود.
رنجکش تکمیل شبکه ریلی را انقلابی در معادلات ترانزیتی بین المللی با تکیه بر ظرفیت های ایران عنوان کرد و قلب این شاهراه ارتباطی را استان گیلان و منطقه آزاد انزلی دانست.
وی با تاکید بر توجه به برند سازی محصولات با کیفیت ایرانی گفت : این امر باید مورد توجه تولید و صادرکنندگان قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: میز اوراسیا در استانداری گیلان با حضور همه نهادهای مسئول استانی تشکیل شده و ظرف ماههای گذشته جلسات کاری و هماهنگی های خوبی در خصوص بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برقرار شده است.
رنجکش اظهار داشت : لیست کالاهای تولیدی- صادراتی استان تهیه شده و با توجه به تجربه ارتباطی خوب تجار گیلانی، آمادگی برای تامین و صدور نیازمندی های بازارهای اوراسیا وجود دارد.
وی مشکل اساسی دربحث صادرات به بازارهای منطقه ای را عدم شناخت دقیق نیازها و استانداردهای بازارهای هدف اعلام کرد و افزود: از سوی دیگر استراتژی تولیدی ما باید صادرات محور و با فاصله از تجارت سنتی بررسی های کارشناسی تر، اطلاعات به روز از بازارهای هدف صورت گیرد.
وی تاکید کرد :در حوزه امکانات تجهیزات حمل و نقل و ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز نیازمند تجهیزات کامیون های یخچال دار هستیم که رفع آن با همکاری نهادهای ذی ربط در اولویت امور قرار گرفته است .
رنجکش خاطر نشان کرد:  به رغم مسیر امن و کوتاه ایران، هنوز توانمندی های ترانزیتی کشورمان در قالب کریدورهای بین المللی محقق نشده که طی جلسات هماهنگی همایش اوراسیا توافقات اجرایی خوبی در این‌خصوص شکل گرفته است .
وی به فعال شدن رایزنان بازرگانی سفارتخانه های ایران در کشورهای منطقه و تقویت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اشاره کرد و افزود: خلاء عدم آشنایی و حضور تخصصی و کارشناسانه وزارت امور خارجه نیز مرتفع شده است . ضعف دیگر ارتباطات بین المللی کشورمان عدم حضور و فعالیت در اتحادیه های اقتصادی منطقه ای است که متاسفانه تاکنون از اکو قراردادی منعقد نشده اما باید از این فرصت به نفع منافع ملی بهره گرفت .
وی برگزاری همایش بین المللی اوراسیا از سوی منطقه آزاد انزلی باتوجه به شانیت و جایگاه علمی انجمن ژئوپلتیک ایران و سایر موسسات دانشگاهی و پژوهشی را فرصتی برای بهره برداری از توانمندی های پژوهشی کشورمان اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی های راهبردی در این حوزه مهم انجام شده و منطقه گرایی فرصتی را فراهم می آورد که چالش ها و تهدیدات پیش رو را در کوتاه ترین زمان با استفاده از تجربیات دیگر کشورها قابل احصاء می کند.
وی تاکید کرد: پژوهشگران حاضر دراین همایش می توانند راهبردهای جدید را براساس تجربه های اجراشده از سوی دیگران استخراج کنند که این امر نیازمند هماهنگی بخش های  دولتی و خصوصی است.

print

پاسخی بگذارید