گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۷ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۰

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرانزلی گفت: بعد از توقف پروژه بایوجمی، در خصوص متصرفان و متجاوزان به حریم تالاب و دریا وارد عمل شده و بدون هیچ تعارف و اغماضی، با متخلفان برخورد قانونی می شود.

طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومانی ابتدا به صورت آزمایشی در استخرهای حاشیه تالاب انجام و بر اساس تفاهم نامه‌ای که با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شده؛ قرار بود ۲۰۰ هکتار از تالاب بین المللی انزلی ایزوله و از بخش‌های دیگر تالاب جداسازی و از این ماده برای کاهش لجن در آن محدوده استفاده شود.

در تفاهم نامه قید شده که در اجرای هر آزمونه (پایلوت)، سازمان و کمیته نظارت اگر به این جمع بندی برسند که اثرات این واکنش‌ها برای تالاب مخرب است، جلوی آن گرفته شود اما آنچه از شواهد امر و نظر کارشناسان این حوزه بر می‌آید کمک به زیست پالایی با استفاده از فناوری نوینی که اگرچه در فضای مصنوعی جواب داده، اما قابل اطمینان در محیط طبیعی نیست و به دلیل ابهامات موجود مدیران شرکت مربوطه اعلام کرده اند که تضمین می‌دهند هر جا اثرات منفی این طرح محرز شود، حاضر به جبران خسارت خواهند بود.

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است. فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است. این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

دوشنبه گذشته نیز سیف الله مسرور بازرس کل گیلان در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان، اقدامات دادستانی انزلی را تایید کرد و گفت که طرح بایوجمی با ابهامات جدی روبروست و بی خطر بودن آن هنوز ثابت نشده و باید متوقف بماند. اینجا را ببینید

ایرنا گیلان اول مردادماه جاری نیز خبری  منتشر کرد که دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی علیه تخریب کنندگان محیط زیست به دلیل اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین‌المللی انزلی اعلام جرم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید رحمان سید زاده عصر پنجشنبه در جلسه کاهش آسیب های زیست محیطی با محوریت عدم سوزاندن کاه و کلش توسط کشاورزان و روستائیان اظهار کرد: متاسفانه چند سالی است که افراد بعد از دروی برنج، کاه و کلش را در شالیزارها می سوزانند که اثرات منفی این کار روی خاک و زمین ، قانونگذار را مجبور کرده که قانون هوای پاک را تدوین و ابلاغ کند.

وی افزود: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی تا مبلغ ۸۰ میلیون ریال محکوم می شود و علاوه بر آن وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به طرق مقتضی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی برساند.

دادستان بندرانزلی با اشاره به اینکه انباشت پسماندهای ساختمانی توسط دهیاری ها و شهرداری ها نیز جرم است ادامه داد: البته درتبصره ۳ این ماده آورده شده که در موارد استثنایی که آتش زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری ها و آلودگی های گیاهی است بر اساس شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی و با تایید سازمان ابلاغ می گردد ، اقدام شود.

سید زاده با بیان اینکه شهرداری ها و دهیاری ها موظف به تعیین مکانی برای ریختن پسماندها هستند تاکید کرد: دهیاران به عنوان نماینده حاکمیت وظیفه دارند این موارد را به اطلاع عموم روستاییان رسانده و علاوه بر اطلاع رسانی به طرق مختلف، مکانی را نیز برای پسماند ها و نخاله ها تعیین و به روستاییان نیز تذکر و اطلاع رسانی کنند تا جلوی وقوع جرم گرفته شود.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه تا کنون هیچ گزارش مکتوبی در خصوص تخلفات صورت گرفته در روستاهای انزلی از سوی دهیاران به دادستانی ارسال نشده گفت: متاسفانه تا کنون در خصوص هیچ یک از موارد تغییر کاربری ، ساخت و ساز غیر مجاز، برداشت غیر قانونی شن و ماسه ، تصرف اراضی ملی و تجاوز به حریم دریا و تالاب حتی یک مورد هم گزارش نشده در حالی که اکثر دهیاران در خصوص درگیری های محلی ساکنان روستا وارد عمل شده و آن را گزارش می کنند.

سید زاده تصریح کرد: چنانچه کسی در برابر تجاوز ها و تصرفات مربوط به حریم تالاب و دریا اقدامی نکند، باید جوابگوی نسل آینده باشیم.

وی با بیان اینکه برخورد با وقوع جرم وظیفه است گفت: هیچ کس به استناد برگه ای نمی تواند در منابع طبیعی و اراضی ملی و حرایم و بستر های تالاب و دریا دست برده و آن را تصرف کند و در صورت مشاهده با چنین مواردی بدون تعارف با هیچ فرد و مقامی وارد عمل شده و در روستاها نیز دهیاران روستا ها باید پاسخگوی تخلفات صورت گرفته از این دست باشند.

سید زاده همچنین افزود: دهیاران به عنوان نماینده نهاد حاکمیت وظیفه تامین و حفظ آرامش در روستا را دارند و در صورتی که امکان گزارش مستقیم تخلفات صورت گرفته برای دهیار وجود ندارد از طریق دستگاه اجرایی مربوطه به دادستانی گزارش شود.

دادستان بندر انزلی خاطر نشان کرد: دهیاران شهرستان در صورت مواجهه با هرگونه مشکل می توانند در تمام طول هفته و در ساعات اداری به دادستانی مراجعه کرده و اگر کارشکنی و مانعی برای اجرای قانون در مقابل دهیاران به وجود آمد با کمک فرماندار بندرانزلی در صدد رفع آن بر خواهیم آمد.

سید زاده ادامه داد: حمایت از دهیاران در برابر اجرای قانون از وظایف دادستانی است و بنده تمام قد پشت مجریان قانون ایستاده ام .

به گزارش ایرنا ، بازمانده‌های محصول در شالیزارها نقش مهمی در سلامت خاک دارند و سوزاندن کاه در نهایت منجر به زیان مادی کشاورزان می شود و به‌همین دلیل است که متخصصان کشاورزی امروزه به‌شدت با سوزاندن آن مخالفند چرا که بخش زیادی از مواد مغذی موجود درخاک مانند کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم وارد ساقه و ریشه‌ گیاه می‌شود و این درحالی است که کشاورزان هنگام برداشت محصول تنها دانه‌ها را برمی‌دارند و سوزاندن کاه میکروارگانیسم‌های مفید خاک را نیز از میان می‌برد و حاصلخیزی خاک را کاهش داده و  چون بسیاری از این موجودات ریز، خاص هر منطقه اند ، با ازمیان‌رفتن آن‌ها ممکن است خاک دیگر هرگز کیفیت سابق خود را پیدا نکند.
از سوی دیگر، سوزاندن باقیمانده‌ محصول ،آسیب‌های بسیاری به سلامت انسان‌ها وارد می‌کند که مشخص‌ترین این آسیب‌ها مشکلات تنفسی، بروز انواع آلرژی‌ها و نیز آسم است و چیزی که به چشم کشاورزان می آید این است که دود ناشی از سوزاندن پس از مدت کوتاهی ناپدید می‌شود، اما مواد مسموم درون دود در همه‌جا پخش می‌شود و تا مدت‌ها تاثیر مخرب خود را بر سلامت انسان برجا می‌گذارد.

print

پاسخی بگذارید