گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۹ :: ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
مهاجرت معکوس به روستاهای مازندران منجر به تولید نمی‌شود

یکی از بخشداران استان مازندران افزایش مهاجرت معکوس به روستاهای استان که منجر به تولید نمی‌شود را مشکل ساز برای کشاورزان دانست و گفت: اینکه زمین‌های کشاورزی با تغییر کاربری تبدبل به ویلاها و ساخت وسازهای مسکونی شود، اصلا مزیت مثبت مهاجرت معکوس نیست.

به گزارش ایرنا، مازندران افزون بر۳ هزار روستا دارد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند و هم اکنون ۲ هزار و ۱۵۰ روستا دارای دهیاری هستند.

بخشدار کلیجانروستاق شهرستان ساری عصر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان این نکته که امروز در بسیاری از روستاها شاهد خوش‌نشینی بازنشستگان بومی و افراد غیر بومی هستیم، افزود: اینکه جمعیت روستایی در حال افزایش و مهاجرت معکوس صورت می گیرد، صحیح است، اما این مهاجرت در بیشتر روستاها تبدیل به اشتغال و تولید نشده است.

مرتضی بابایی لولتی ادامه داد: امروزه با گسترش علم و فناوری می توان از زمین های کشاورزی مازندران بیشترین بهره را برد، چراکه ظرفیت تولیدات در همه بخش های محصولات کشاورزی استان می‌تواند با بکارگیری افراد جوان به ویژه تحصیل کرده ها چندین برابر شود، اما این اتفاق مهم در مهاجرت معکوس در روستاها مشاهده نمی شود.

وی جمعیت ثابت این بخش را  ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت که در زمان آخر هر هفته این جمعیت  از ۱۸ هزار نفر هم فراتر می رود و در واقع این جمعیت مهاجرانی هستند که در چند سال اخیر  به بخش اضافه شده و مشکلاتی را در زمینه  آب ، برق ، جاده و غیره ایجاد کرده اند.

بابایی یکی از دلایل مهاجرت معکوس به روستاهای نزدیک به شهرها از جمله بخش کلیجانروستاق را گران شدن زمین در شهرهای مازندران عنوان کرد و افزود: نزدیکی روستاهای بخش به مرکز استان و برخورداری از تمامی امکانات خدماتی مانند آب لوله کشی ، برق ، گاز ، مخابرات ، راه آسفالته و داشتن آب و هوای پاک و محیطی آرام را هم باید به این عامل اضافه کرد.

بخشدار کلیجانروستاق گفت: از آنجایی که فاصله بین شهرساری و  “هولار ” مرکز این بخش کمتر از ۱۰ کیلومتر است ، در سال های اخیر علاوه بر بازگشت جوانان بومی به منطقه ، شمار زیادی از جمعیت شهری غیر بومی نیز در روستاهای بخش ساکن شدند.

بابایی لولتی عبور ۱۲ کیومتر راه اصلی ساری به کیاسر در این بخش اشاره کرد و افزود : از آنجایی که این بخش محل عبور جمعیت دو بخش دو دانگه و چهار دانگه و راه ارتباطی ساری – سمنان و کیاسر – تهران است ، چهار خطه کردن این محور ضروری است.
بخشدار کلیجانروستاق درآمد و فعالیت روستاییان این بخش را کشاورزی و دامداری سنتی عنوان کرد و بیان داشت : وجود کارخانه چوب و کاغذ مازندران و فعالیت چندین معدن شن و ماسه نیز از دیگر فرصت های اشتغالزایی این بخش است که در عین حال بر بار ترافیکی جاده اضافه می کند.

بخشدار کلیجانروستاق ساری با بیان اینکه در سه سال اخیر تکمیل زنجیره گردشگری و کشاورزی با هدف رونق اقتصادی در حال انجام است، تصریح کرد:  ایجاد راه‌های دسترسی ، بوم گردی ، ایجاد اقامتگاه ، مجتمع تفریحی و توریستی سد سلیمان تنگه ، جنگل های هیرکانی ،تولید و فروش محصولات زراعی و باغی و صنایع دستی در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

بابایی تولید ” پیاز سرکت ” و وجود سایت پروازی در این بخش را نیز مهم توصیف کرد و گفت: جشنواره پیاز سرکت این بخش که بنابر اظهارات محققان کشاورزی ماندگاری یکساله دارد ، با هدف برند شدن این محصول شهریورماه امسال برگزار می شود.

وی در بخش دیگری به اهمیت برگزاری انتخابات سالم در بخش های مختلف استان مازندران اشاره کرد و گفت: بخشداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در روستاهای تحت پوشش هر بخش ، برای هیچ یک از جناح های سیاسی و افراد حقیقی و حقوقی غش نمی کنندو تنها برگزاری انتخابات سالم مهم است.

وی تعداد روستاهای بخش کلیجانروستاق شهرستان ساری را ۴۷روستا اعلام کرد.

print

پاسخی بگذارید