مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح برخی اسناد تاریخی در خصوص تایید وقفیت و تعیین حدود و تولیت موقوفه «آقمشهد» ساری پرداخت و گفت: این موقوفه در قرنهای گذشته به دفعات مکرر مورد تایید علما و حاکمین وقت رسیده است و جای تردیدی در وقفیت آن باقی نمی گذارد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به قدمت بسیار طولانی و سابقه عمل به وقف در موقوفه آقمشهد ساری، هیچ شک و شبههای در وقفیت این موقوفه وجود ندارد، تصریح کرد: موقوفه آقمشهد علیرغم مستندات مالکیت اعم از سوابق متقن ثبتی و مالکیتی، قبل از قانون ملی شدن جنگلها و مراتع و همچنین احکام متعدد قضایی در مراجع مختلف، مورد تایید بسیاری از علما و فقهای جامعالشرایط عالم اسلام از جمله صاحب کتاب مکاسب مرحوم شیخ مرتضی انصاری (ره)، ملاعبدالله کیاسری تیلکی، حاجی محمد اشرفی ، حاج محمدتقی مجتهد کبیر و دیگر فقهای بهنام شیعه قرار گرفته است.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف یادآور شد: تایید وقفیت و مشخص شدن حدود موقوفه منطبق با حدود حکاکی شده در کتیبه موجود در امامزاده واقع در قریه و توصیه به متدینین در جهت رعایت حقوق موقوفه مذکور است.
باقرزاده افزود: علاوه بر تایید علما در خصوص رعایت حقوق موقوفه آقمشهد ساری، حاکمین و صاحب منسبان مملکتی در فرمانهای متعددی خطاب به والی مازندران و متولی موقوفه که در زمانی امام جمعه شهر ساری بوده، بر تایید وقفیت و عمل به آن تاکید داشته اند.
وی گفت: فرمان «ناصرالدین شاه قاجار» به تاریخ شوال ۱۲۶۸ قمری مصادف با مرداد ماه ۱۲۳۱ شمسی مبنی بر وقفیت قریه آقمشهد و تصدیق تولیت «حاجی میرزا محمد شمسالعلما» و عمل به وقف و تعمیرات بقعه متبرکه یکی از اسناد مربوط به این پرونده است.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف ادامه داد: حکم «بهرام میرزا معزالدوله» وزیر عدلیه در سال ۱۲۹۷ قمری مصادف با ۱۲۵۷ شمسی خطاب به حاکم مازندران درباره تصدیق احکام شرعی علما و حکم صدراعظم مبنی بر تثبیت حدود موقوفه آقمشهد و تاکید بر تولیت «حاجی میرزامهدی» امام جمعه ساری، یکی دیگر از نمونههای اثبات وقفیت آقمشهد است.
باقرزاده افزود: «میرزا آقاخان نوری» نیز در سال ۱۲۷۰ قمری مصادف با ۱۲۳۲ شمسی خطاب به «مصطفی قلی میرزا» حاکم وقت مازندران در خصوص تولیت این موقوفه که امام جمعه وقت آن زمان ساری بوده احکامی را صادر کرده است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر اسناد تاریخی ذکر شده که سواد مصدق آن اعم از احکام شرعی و تاییدات علما و حاکمین وقت منتشر شده است، خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر از سال ۱۳۰۹ شمسی به بعد نیز در دهههای مختلف اسناد و مدارک متقن از قبیل اسناد اجاره رسمی و مکاتبات متعدد دوایر دولتی از عصر پهلوی و بعداز انقلاب شکوهمند اسلامی در خصوص اقرار به وقفیت و عمل به وقف موقوفه آقمشهد ساری وجود دارد که تمامی مدارک و مستندات ضمیمه پرونده قضایی در زمان رسیدگی بوده است. لذا اسناد و مدارک مالکیتی و اثباتی موقوفه مذکور اعم از سوابق ثبتی، استشهادیه علملا و فقا ، تسجیل امنای شرع مازندران ، آراء قضایی صادره در احراز وقفیت چه از سوی وزارت عدلیه و چه از سوی قوه محترم قضائیه و سوابق عمل به وقف و اجاره نامه های رسمی که حتی وجود این حجم از مدارک مالکیتی در احراز مالکیت های برخی از مالکین املاک فعلی کشور نیز مصداق ندارد جای هرگونه تردید در خصوص مالکیت این موقوفه باقی نمی گذارد .
.
مطالب مرتبط
- برگزاری مراسم شبهای قدر در فضای باز اماکن مذهبی مازندران
- وقف زمین برای ساخت خانه ۲۶ واحدی برای سکونت زوجهای جوان در بابلسر
- متن کامل حکم دیوان عدالت اداری و نظر شورای نگهبان درباره اراضی مورد اختلاف جهاد کشاورزی و اوقاف
- رئیس دیوان عالی کشور: اوقاف تقابلی با جنگلها ندارد
- وقف مال و جان شاخصه ولایتمداری مردم دیار علویان است