تاریخ: ۱۴:۳۶ :: ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
سهم ۲ درصدی ایران از بازار اقتصادی کشورهای همسایه‌

پیل تن گفت: ایران در بازار وارداتی ۱۵ کشور همسایه خود تنها ۲ درصد سهم دارد در حالی که ظرفیت تجاری ما زیادتر از این میزان است.

فرزاد پیل تن، مدیرکل عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: سهم ایران از بازار یک تریلیون و ۱۶۰ میلیارد دلاری واردات ۱۵ کشور همسایه تنها ۲۰ میلیارد دلار یعنی ۲ درصد است.

پیل تن در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر بیان کرد: داشتن ۱۵ کشور همسایه با جمعیت زیاد، ظرفیت های بسیاری برای تجارت در کشور ایجاد کرده است اما به دلیل برخی مشکلات و فراهم نبودن زیرساخت های لازم ، از این ظرفیت ها به خوبی بهره گرفته نمی شود.

او ادامه داد: در برخی کشورها امکان تامین نیازهای آن کشور را نداریم و در برخی موارد قیمت های ما رقابتی نیستند.

مدیرکل عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: به طور مثال ظرفیت خالی ۴ میلیارد دلاری برای افزایش صادرات به عراق داریم. در این کشور  در رقابت نزدیک تجاری با ترکیه و چین  هستیم به طوری که سهم ۲۳ درصدی از بازار وارداتی عراق داریم.

به گفته وی برای توسعه صادرات به عراق و رقابت با کشور ترکیه در این بازار، باید زیرساخت های تجاری از جمله حمل و نقل، بسته بندی، کیفیت و قیمت مناسب فراهم شود.

راهکارهای توسعه صادرات به کشورهای همسایه

در ادامه برنامه محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در خصوص راهکارهای توسعه صادرات به عراق و سوریه گفت: اصلاح حمل و نقل کالا، بسته بندی، بازاریابی و آموزش بنگاه ها و حمایت صندوق ضمانت صادرات از صادر کننده ها می تواند مشکلات صادرات کالا به کشورهای همسایه را مرتفع کند.

او ادامه داد: یکی از ضعف های ما نسبت به رقیب اصلی یعنی ترکیه تنوع کالا است و سبد صادراتی ما به کشور‌های سوریه و عراق، بیشتر کالا‌های خام و واسطه‌ای بوده در صورتی که نیاز این دو کشور بیشتر کالا‌های مصرفی است.

لاهوتی گفت: اما حجم صادرات ما به عراق بیشتر کالا‌های مصرفی است و می‌توانیم حجم صادرات را حداقل تا دو برابر افزایش دهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: سوریه قبل از اتفاقاتی که در این کشور رخ داد، کشوری تولید کننده بود و صنایعی فعال در زمینه کشاورزی و صنعتی داشت از این رو نگاه آن‌ها بیشتر نگاه سرمایه گذاری مشترک است و علاقه ای به واردات ندارند.

print

پاسخی بگذارید